Mezi Olomoucí a Uničovem končí elektrifikace a zkapacitnění železniční trati. Úsek z Olomouce do Šternbeka byl dokončen už loni v prosinci, práce pak pokračovaly na patnáctikilometrovém navazujícím úseku do Uničova. Z krajského města až do Uničova se lidé dostanou vlakem už od čtvrtka 9. září. Revitalizací prošly i čtyři zastávky.
Na trať z Olomouce do Uničova se vrací provoz. Vlaky mohou jezdit až 160 kilometrů v hodině
Na trati budou moci díky modernizaci jezdit vlaky rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, což výrazně zkrátí jízdní dobu. Je to první regionální trať v Česku, kde vlakové soupravy mohou jezdit tak rychle, řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda. „Například jízdní doba z Uničova do Olomouce se zkrátí ze 40 na 26 minut. V případě spěšných vlaků to bude pouze 17 minut,“ dodal.
Mezi Olomoucí a Uničovem budou jezdit zatím jenom motorové vlaky, elektrické soupravy by na trať měly vyjet v závěru příštího roku, kdy bude v provozu už celá trať, která spojuje Olomouc se Šumperkem. Právě úsek mezi Uničovem a Šumperkem se začne modernizovat v těchto dnech.
Nové nádraží i zastávky
Na všech zastávkách mezi Šternberkem a Uničovem byla postavena nová nástupiště, která umožní pohodlný nástup do nízkopodlažních elektrických souprav. Opravená nádraží jsou bezbariérová, mají nový orientační a informační systém i osvětlení. Nástupiště a frekventované přejezdy monitorují kamery.
Opraveného nádraží se dočkal například Šternberk. „Budova byla velmi velká, byly v ní také byty ještě z minulosti, kdy tam žila obsluha nádraží. Správa železnic nakonec přistoupila k redukci nádraží, dneska pro cestující působí daleko důstojněji,“ řekl šternberský starosta Stanislav Orság (ODS).
Nový je také přednádražní prostor ve Šternberku, který však už byl v režii města. „V návaznosti na přípravu rychlé železniční tratě jsme vybudovali přestupní terminál z prostředků Evropské unie. Dnes je tady asi sto nových parkovacích míst. Náklady dosáhly šestnácti milionů korun,“ dodal starosta.
Bezpečnější přejezdy
„Mezi stanicemi Šternberk a Uničov je nyní celkem deset přejezdů zabezpečených výstražnými světly a závorami. Před modernizací byl závorami osazen pouze jeden, sedm chránilo světelné zabezpečovací zařízení a tři byly zabezpečeny výstražnými kříži. Jeden z přejezdů s výstražnými kříži byl zrušen bez náhrady,“ uvedl mluvčí SŽ.
Drobné práce budou ještě na patnáctikilometrovém úseku probíhat až do prosince. SŽ bude pokračovat v instalaci zbývajících částí trakčního vedení a stavbaři dokončí některé akce. „Na příští rok jsou potom naplánovány činnosti spojené se zprovozňováním zabezpečovacího systému ETCS,“ řekl Gavenda. Jde o evropský vlakový zabezpečovací systém, který v případě nutnosti dokáže automaticky zastavit vlak na dálku.
Do Šumperka autobusem
Modernizace třicetikilometrového úseku z Olomouce do Uničova začala v srpnu 2019 a stála celkem čtyři miliardy korun, z toho jeden a půl miliardy korun pokryje dotace z evropských fondů.
Stavební firma nyní zahájí modernizaci navazujícího úseku mezi Uničovem, Libinou a Šumperkem. Výluka vlaků tam začne ve čtvrtek a potrvá do 11. prosince. Připravena je náhradní autobusová doprava, vlaky se tam vrátí až v závěru příštího roku. Náklady na třetí etapu modernizace jsou tři miliardy korun.