Na trať z Olomouce do Uničova se vrací provoz. Vlaky mohou jezdit až 160 kilometrů v hodině

5 minut
Na trať mezi Olomoucí a Uničovem opět vyjedou vlaky
Zdroj: ČT24

Mezi Olomoucí a Uničovem končí elektrifikace a zkapacitnění železniční trati. Úsek z Olomouce do Šternbeka byl dokončen už loni v prosinci, práce pak pokračovaly na patnáctikilometrovém navazujícím úseku do Uničova. Z krajského města až do Uničova se lidé dostanou vlakem už od čtvrtka 9. září. Revitalizací prošly i čtyři zastávky.

Na trati budou moci díky modernizaci jezdit vlaky rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, což výrazně zkrátí jízdní dobu. Je to první regionální trať v Česku, kde vlakové soupravy mohou jezdit tak rychle, řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda. „Například jízdní doba z Uničova do Olomouce se zkrátí ze 40 na 26 minut. V případě spěšných vlaků to bude pouze 17 minut,“ dodal.

Mezi Olomoucí a Uničovem budou jezdit zatím jenom motorové vlaky, elektrické soupravy by na trať měly vyjet v závěru příštího roku, kdy bude v provozu už celá trať, která spojuje Olomouc se Šumperkem. Právě úsek mezi Uničovem a Šumperkem se začne modernizovat v těchto dnech.

Nové nádraží i zastávky

Na všech zastávkách mezi Šternberkem a Uničovem byla postavena nová nástupiště, která umožní pohodlný nástup do nízkopodlažních elektrických souprav. Opravená nádraží jsou bezbariérová, mají nový orientační a informační systém i osvětlení. Nástupiště a frekventované přejezdy monitorují kamery.

Opraveného nádraží se dočkal například Šternberk. „Budova byla velmi velká, byly v ní také byty ještě z minulosti, kdy tam žila obsluha nádraží. Správa železnic nakonec přistoupila k redukci nádraží, dneska pro cestující působí daleko důstojněji,“ řekl šternberský starosta Stanislav Orság (ODS). 

Nádraží ve Šternberku před rekonstrukcí
Zdroj: Luděk Peřina/ČTK

Nový je také přednádražní prostor ve Šternberku, který však už byl v režii města. „V návaznosti na přípravu rychlé železniční tratě jsme vybudovali přestupní terminál z prostředků Evropské unie. Dnes je tady asi sto nových parkovacích míst. Náklady dosáhly šestnácti milionů korun,“ dodal starosta. 

Bezpečnější přejezdy

„Mezi stanicemi Šternberk a Uničov je nyní celkem deset přejezdů zabezpečených výstražnými světly a závorami. Před modernizací byl závorami osazen pouze jeden, sedm chránilo světelné zabezpečovací zařízení a tři byly zabezpečeny výstražnými kříži. Jeden z přejezdů s výstražnými kříži byl zrušen bez náhrady,“ uvedl mluvčí SŽ.

Drobné práce budou ještě na patnáctikilometrovém úseku probíhat až do prosince. SŽ bude pokračovat v instalaci zbývajících částí trakčního vedení a stavbaři dokončí některé akce. „Na příští rok jsou potom naplánovány činnosti spojené se zprovozňováním zabezpečovacího systému ETCS,“ řekl Gavenda. Jde o evropský vlakový zabezpečovací systém, který v případě nutnosti dokáže automaticky zastavit vlak na dálku. 

Opravený úsek železnice u Mladějovic
Zdroj: Správa železnic

Do Šumperka autobusem

Modernizace třicetikilometrového úseku z Olomouce do Uničova začala v srpnu 2019 a stála celkem čtyři miliardy korun, z toho jeden a půl miliardy korun pokryje dotace z evropských fondů.

Stavební firma nyní zahájí modernizaci navazujícího úseku mezi Uničovem, Libinou a Šumperkem. Výluka vlaků tam začne ve čtvrtek a potrvá do 11. prosince. Připravena je náhradní autobusová doprava, vlaky se tam vrátí až v závěru příštího roku. Náklady na třetí etapu modernizace jsou tři miliardy korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 16 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 16 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 18 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 19 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 19 hhodinami
Načítání...