Praha se vrací k trolejbusům. Využít toho chce i Středočeský kraj, některým obcím však vadí troleje

Pražský dopravní podnik (DPP) se po padesáti letech vrací k trolejbusové dopravě. Dopravce už má vytipovaných několik tras, kde by mohla nahradit současné autobusové linky. Zavést je chce i Středočeský kraj, a to z hlavního města do Brandýsa nad Labem. Hejtmanství navrhovalo i druhou trať, a to z Prahy do Kostelce nad Labem. Od té ale nakonec upustí, protože značná část obcí a měst byla proti tomuto způsobu dopravy.

Už od příštího roku by měly trolejbusy vyjet namísto pražské autobusové linky 140 z Palmovky do Miškovic. Právě na Palmovce je už nyní instalováno trolejové vedení. Z této lokality do Letňan už poslední dva roky jezdila nová elektrická vozidla ve zkušebním provozu. Testování ale přerušila rozkopaná Prosecká ulice, proto aktuálně nejezdí. 

DPP nyní plánuje koupit patnáct vozů a zavést troleje i do dalších lokalit. Nová linka by tak mohla jezdit například na Letiště Václava Havla. „Pro delší a kopcovitější linky je vhodnější technologie bateriových trolejbusů. My v některých úsecích postavíme trolejové vedení, a díky tomu tu linku lze efektivněji elektrifikovat, nemusíme například na tu linku nasazovat větší množství vozidel,“ řekl projektový manažer DPP Michal Andelek. 

Bateriové trolejbusy mají podle Andelka výhodu v tom, že mohou některé úseky projet i bez vedení. „Je mnohem nezávislejší a operativnější díky elektromotoru. Rozjezdy jsou plynulejší, jízda je dynamičtější a spotřeba energie nižší,“ dodal. 

Návrat po padesáti letech

Trolejbusy už kdysi v hlavním městě jezdily. První linka byla zavedena v roce 1936, poslední pak do pražských ulic vyjely v roce 1972. Ze 179 pražských vozidel nezbyl ani jeden. Závod na jejich výrobu se ale v Československu podařilo udržet, a to zejména díky objednávkám ze Sovětského svazu. Navíc v řadě českých, moravských, slezských i slovenských měst jezdí dodnes. 

Praha chtěla trolejbusy do svých ulic vrátit už dříve, například v devadesátých letech. Žádný z projektů ale nakonec realizován nebyl. Hlavní město se totiž rozhodlo investovat peníze hlavně do provozu metra a také tramvajové dopravy. 

Z Prahy do Kostelce nebo Brandýsa

Na návrat trolejbusové dopravy do Prahy chce navázat i Středočeský kraj. Setkává se ale s nevolí místních. Ti se postavili například proti stavbě trati z metropole do Kostelce nad Labem, kraj tak nakonec od plánů upustil. Se spojením do Brandýsa nad Labem se ale stále počítá. Podle hejtmanství je to nejpřijatelnější řešení kvůli bezemisním závazkům. Ovšem ani s touto tratí nesouhlasí všichni, proti je například obec Podolanka. 

„Například v Brandýse nad Labem se počítá s tím, že v městské památkové rezervaci troleje vůbec umístěny nebudou. Umístěny budou třeba na přístupových částech města. Pak se počítá, že trolejové vedení bude umístěno v zastávkách, kde se trolejbus dobije,“ řekl středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) s tím, že dráty by měly být pouze nad zhruba polovinou trasy. 

Trolejbus na Václavském náměstí (1960)
Zdroj: ČTK/Dezort Jovan

„Komunikovali jsme i s našimi občany a všichni, se kterými jsem mluvila, si trolejbusy nepřejí. Je to právě proto, že si nepřejí výrazné změny charakteru obce,“ reagovala starostka Podolanky Monika Dragounová (nestr.). 

Pokud by se Středočeskému kraji nakonec podařilo trolejbusy prosadit, mohly by první vyjet už za čtyři roky.
 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Když vyjíždí sanitka, o život pacientů už bojují first respondeři

Takzvaní first respondeři zachraňují životy v průměru o tři minuty dříve, než se na místo dostanou profesionální záchranáři. V Královéhradeckém kraji například zdravotníkům asistuje přes čtyři sta dobrovolníků, kteří jen loni pomáhali u více než sto padesáti případů. Spolupráci s veřejností si chválí i v Plzeňském kraji. V tuzemsku ale není zapojení veřejnosti plošné. Ostatní kraje spoléhají na first respondery z řad profesionálů a spolupráci s veřejností odmítají.
před 19 hhodinami

Pískovny lákají čistou vodou, plavcům ale může hrozit nebezpečí

Letní teploty přitahují lidi k vodě, často ale i tam, kde je koupání zakázané. Například na pískovny v okolí Suchdola nad Lužnicí. Z pěti místních pískoven jsou, až na jednu výjimku, všechny využívány k těžbě či jako zdroj pitné vody. Přesto je lidé navštěvují a ohrožují vlastní bezpečnost i kvalitu vody.
před 22 hhodinami

„Láska pro všechny.“ Centrem Brna prošel duhový průvod

Poklidným tempem s duhovými vlajkami, deštníky i transparenty prošel centrem jihomoravské metropole průvod Brno Pride Parade, který zakončuje festival Brno Pride Week. Ten se zaměřuje na lidi nejrůznějších sexuálních a genderových identit. Pořadatelé se k akci vrátili po roce, předtím se čtrnáct let nekonala. Odpůrci komunity ji v minulosti opakovaně narušovali.
21. 6. 2025

V Opatovicích nad Labem postaví skladovací halu, navzdory odporu části obce

Přes letitý odpor části obyvatel začne v Opatovicích nad Labem na Pardubicku stavba skladovací haly, proti níž se v referendu vyslovila většina hlasujících. Podle developerské firmy místní obyvatelé najdou díky hale práci a Opatovice z ní budou mít prospěch na dani z nemovitostí.
21. 6. 2025

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
21. 6. 2025

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
20. 6. 2025Aktualizováno20. 6. 2025

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
20. 6. 2025

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
20. 6. 2025
Načítání...