Z autobusu trolejbusem a zase zpátky. V Praze vyrostla kilometrová trať

Neobvykle připomene dopravní podnik 45. výročí ukončení provozu trolejbusů. Zahájí provoz „trolejbusů“. Uvozovky jsou na místě, jde spíše o autobusy s elektrickým pohonem, které ovšem budou v prudkém stoupání v Prosecké ulici využívat nabíjení z troleje, kterou zde dopravní podnik postavil. První cestující se budou moci svézt v neděli.

„Trolejbusy se loučí s Prahou – Praha se loučí s trolejbusy,“ hlásal transparent na boku Tatry T400, která se stala posledním trolejbusem, který 16. října 1972 svezl pražské cestující. Nyní, o 45 let později, představuje dopravní podnik vozidla, která se mají stát svým způsobem nástupci původních trolejbusů.

Kilometr pod trolejí, zbytek trasy na baterii

Nejde o klasický trolejbus, který ke svému provozu potřebuje trakční vedení v celé trase, ani o hybrid známý i z některých českých měst, který vyjíždí zpod „drátů“ za pomoci dieselového agregátu, nýbrž o elektrobus. Baterii ovšem bude nabíjet z troleje postavené na obratišti Palmovka a nad částí Prosecké ulice, takže se v části trasy bude chovat podobně jako trolejbus.

Trolej nad Proseckou ulicí
Zdroj: DPP

Podle technického ředitele pražského dopravního podniku Jana Šurovského vzniklo trakční vedení v kilometrovém úseku Prosecké především proto, že by prudké stoupání na Prosek příliš vybíjelo baterii, poslouží ale zároveň dalším účelům. „Trolej bude mít trojí funkci, jednak bude dobíjet baterky, zajistí přímý pohon vozidla a umožní vytopit zásobník vody, aby v zimě nebyla lidem zima,“ přiblížil. 

V Praze se objevily dva elektrobusy, které budou zpočátku jezdit mezi Palmovkou a Letňany. Jednak je to kloubový SOR TNB12, který dříve jezdil v Brně a je vybavený klasickými trolejbusovými „tykadly“, a také SOR NS12. Jak upozornil web prazsketramvaje.cz, dostal vůz TNB12 evidenční číslo 9505, čímž navázal na dosud poslední pražský trolejbus dodaný v roce 1960 a vyřazený o dvanáct let později.

Elektrobus/trolejbus TNB12 přišel do Prahy se znaky brněnského dopravního podniku a evidenčním číslem 3703. Do provozu však zasáhne již v barvách pražského dopravního podniku a s číslem 9505 navazujícím na staré pražské trolejbusy.
Zdroj: DPP

První cestující svezou nové „trolejbusy“ v neděli, tedy den před smutným výročím pražské MHD. Půjde o zkušební provoz, výhledově by podle Jana Šurovského mohly dobíjecí elektrobusy začít jezdit na celé lince 140 z Palmovky přes Letňany a Čakovice až do Miškovic.

Návrat přesně po 45 letech

Slavnostní zahájení zkušebního provozu v neděli nejenže představí nové pojetí elektromobility v pražské MHD, ale zároveň připomene tradici pražských trolejbusů ukončenou před 45 lety. V Prosecké ulici se tak objeví i historická Tatra T400 jako zástupce poslední generace klasických trolejbusů, které ve městě jezdily.

Praha byla po Českých Velenicích druhým městem v českých zemích, kde začaly trolejbusy jezdit, a prvním v Československu – neboť provoz ve Velenicích, resp. v Gmündu zanikl ještě před vznikem republiky. Trolejbusy začaly v Praze jezdit v roce 1936, zprvu sloužily jako doplněk tramvajové sítě. První trať vedla z vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku na Babu. Později vznikaly další tratě a po válce se trolejbusová síť rozšířila i do centra. V roce 1959 měly trolejbusové tratě souhrnnou délku 59 kilometrů. V roce následujícím zavedly dopravní podniky poslední nový typ trolejbusů (Škoda 8Tr), následoval ale úpadek – zavírání tratí, vyřazování a prodávání vozidel a v roce 1972 konec.

Proč trolejbusy skončily? Rudé právo tehdy věnovalo konci trolejbusů v Praze noticku, podle které „nové pojetí městské dopravy vyžaduje odstranění trolejových vedení“.

Podle Jana Šurovského bylo příčin zrušení trolejbusového provozu v Praze více, část souvisela s provozem a technickými podmínkami, část byla spíše politická. „Tehdy bylo před první ropnou krizí, byly i nedostatky v energetické síti, takže nebylo dostatečné množství elektřiny, nebyly ani optimální výrobní kapacity pro tratě, čili měnírny a dodávky kabelů. V neposlední řadě i určitý válečný stav ve studené válce spíše lákal plánovat, že všechno bude závislé na autobusech, které budou moci případně převážet obyvatelstvo a evakuovat ho,“ shrnul.

Místo klasických trolejbusů elektrobusy

Praha ostatně nezůstala s pouhými dvěma prostředky MHD dlouho. K tramvajím a autobusům přibylo pouhé dva roky po ukončení provozu trolejbusů metro. Že by trolejbusy do ulic opět vyjely, bylo reálné na přelomu 80. a 90. let, kdy měly vzniknout tratě na sídliště na okraji Prahy, kam metro nejezdilo. Věci došly tak daleko, že v dopravním podniku vznikla nová trolejbusová organizační jednotka. Přesto nakonec trolejbusy nevyjely. V roce 1991 se dopravní podnik dalších úvah o nich vzdal.

8 minut
Studio 6: Návrat trolejbusů do pražské MHD
Zdroj: ČT24

Ještě před pěti lety, při 40. výročí od zrušení původního provozu, vydal podnik tiskovou zprávu s názvem „Před čtyřiceti lety v Praze skončil provoz trolejbusů, o jejich návratu se dnes neuvažuje“. V ní kladl důraz na „autobusy, které splňují nejpřísnější emisní limity Euro 5 a EEV“.

Již tehdy ale začínal pražský dopravní podnik koketovat s elektrobusy. Pomineme-li problematický roční provoz elektrických midibusů mezi Malostranským náměstím a Nemocnicí pod Petřínem, zkoušel dopravní podnik od roku 2014 provoz několika typů elektrobusů. Zkušenosti z testů pak podle Jana Šurovského vedly ke vzniku trati v Prosecké ulici.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
11:54Aktualizovánopřed 54 mminutami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 3 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 5 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
07:56Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
včera v 09:13

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
včera v 09:05
Načítání...