Jako trolejbus: Elektrobusy s napájením z troleje míří do Prahy

Praha – Autobus na elektrický pohon se vrátí do pražských ulic. Dopravní podnik navazuje na loňské krátkodobé zkoušky různých typů malých elektrobusů. Tentokrát ale jde o autobus téměř obvyklé délky a zkušební provoz elektrobusu SOR EBN11 má být dlouhodobý. Zatím se na něm školí řidiči, od pondělí již začne jezdit. Po dvou měsících zkušebních jízd bez cestujících zasáhne od září i do běžného provozu.

První testy předcházející dlouhodobým zkouškám elektrobusu začaly již v červnu. Dopravní podnik začal zkoušet nabíjecí infrastrukturu a také cvičit řidiče. „Takový autobus nemůže řídit jakýkoli řidič, protože se jedná o vozidlo, kde je elektrická výzbroj. Je tady trvalé napětí 600 voltů z baterky,“ vysvětlil Jan Smejkal ze společnosti Cegelec, která dodala elektrickou výzbroj. Elektrobus se bude v provozu dobíjet z dvoupólové troleje připomínající trolejbusové vedení, které dopravní podnik postavil na autobusovém obratišti Želivského. V noci se potom bude nabíjet v garáži ze zásuvky.

Napájení elektrobusu
Zdroj: ČT24

Podle Petra Dolínka, který v pražské radě zodpovídá za dopravu, by výsledkem zkoušek mělo být zahájení pravidelného provozu elektrobusů ve městě. „Dnes je již vcelku evidentní, že elektromobilita je budoucností dopravy, a to i veřejné. Praha chce být moderní metropolí se špičkovou veřejnou dopravou, proto nesmíme zaspat. Elektrobusy jsou velmi šetrné k životnímu prostředí a věřím, že se v příštích letech stanou stabilní součástí pražské MHD,“ uvedl Petr Dolínek.

Elektrobus SOR EBN11 je delší než elektrické midibusy testované loni, s jedenácti metry je téměř stejně dlouhý jako běžné dvanáctimetrové městské autobusy. Pojme 93 cestujících. Energii k jeho provozu zajišťuje lithium-iontová baterie. Podle náročnosti provozu zajistí autobusu dojezd 120 až 150 kilometrů. Řádné nabíjení baterie v garáži trvá až sedm hodin. Možné je také rychlonabíjení na Želivského pomocí dvoupólového pantografu využívajícího elektřinu z tramvajové sítě. To trvá zhruba hodinu a prodlouží denní dojezd autobusu až na 260 kilometrů. „Což odpovídá průměrné nebo nadprůměrné autobusové lince v Praze,“ srovnal Jan Barchánek z dopravního podniku.

SOR EBN11 – technické údaje

  • rozměry: 11,1 x 2,5 x 2,9 m
  • pohon: asynchronní šestipólový vodou chlazený elektromotor napájený Li-Ion baterií s kapacitou 172 kWh
  • výkon: 120 kW
  • maximální rychlost: 80 km/h
  • kapacita: 93 cestujících, z toho 29 sedících
UDÁLOSTI V REGIONECH: Začínají testy autobusu s pantografem (zdroj: ČT24)