Silničáři začali kácet stromy mezi středočeskými Modleticemi a pražskými Běchovicemi, kudy má vést jihovýchodní část Pražského okruhu. Není to ale jasný důkaz toho, že již nic nestojí v cestě zahájení léta odkládané stavby. Část pozemků není ještě vykoupená a Ředitelství silnic a dálnic nemá stavební povolení. Zcela jasný slib tak stále nezazněl od silničářů ani z ministerstva dopravy.
Na budoucí trase Pražského okruhu kácejí stromy. Ke stavbě ale silničářům zatím chybějí pozemky i povolení
Na dálniční okruh na jihovýchodě Prahy čekají řidiči – a také obyvatelé obcí u Prahy – od roku 2010, kdy se otevřela sousední jižní část. Že se na jeho budoucí trase vůbec něco děje, je významná změna. Padnout mají čtyři tisíce stromů, hlavně náletových dřevin.
Se zahájením samotné stavby počítá Ředitelství silnic a dálnic v příštím roce. Konkrétně by koncem příštího roku měl začít vznikat dálniční most, na který pak naváže tunel pod železniční tratí Praha–Benešov. „Tunel bude zhruba tři sta metrů dlouhý,“ přiblížil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Jistota, že stavba v příštím roce skutečně začne, však není. Silničářům stále chybí asi patnáct procent potřebných pozemků. To se ostatně projevuje i při kácení. Tam, kde se nedaří půdu vykoupit a hrozí vyvlastnění, je potřeba souhlas majitelů, upozornil Mátl.
Není ani stavební povolení. ŘSD věří, že by mohlo být na světě počátkem příštího roku. Že to tak bude a že rok 2024 nakonec nebude jen dalším v řadě těch, kdy stavba dálnice mezi Modleticemi a Běchovicemi nezačala, ale zatím nikdo nezaručí.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ujišťuje pouze o úsilí, které by mělo k zahájení stavby vést. „Všechny kroky, které děláme, k tomu směřují. Rozběhne se archeologický průzkum, máme vybraného vítěze terénních úprav a děláme všechno pro to, abychom mohli v příštím roce začít stavět,“ řekl.
Pražský okruh by měl propojit všechny dálnice, které vedou z Prahy. Zatím spojuje tři na západě města s D1 na jihu a izolovaná východní část spojuje další dvě. Jihovýchodní část, která má tyto části propojit, by mohla být hotová v roce 2027 – začne-li stavba napřesrok. Ani po jejím dokončení ale nebude okruh ještě hotový. Výhledově počítají silničáři s tím, že po roce 2027 by se mohly stavět zbývající dva severní úseky. V tom případě by se mohl celý okruh uzavřít na přelomu dvacátých a třicátých let.