Projekt Krkonošské metro, v rámci kterého by měly jezdit po horách tramvaje a vozit turisty, budí emoce. Spolek chce na zhruba dvoukilometrovém úseku začít testovat čtyři tramvaje z Ostravy už v příštím roce. Počítá se také s využitím části železniční trati mezi Martinicemi a Rokytnicí nad Jizerou. Některé obce však mají obavy, že by to mohlo ohrozit občasnou vlakovou dopravu a podobně se vyjádřili i železničáři.
Krkonošské metro má i odpůrce. Podle železničářů můžou tramvaje na horách přinést problémy
Tramvaje, které pocházejí z Ostravy, jsou zatím na nádraží v Rokytnici nad Jizerou. Spolek přátel Krkonošského metra chce, aby po horách vozily turisty. „Připravujeme pilotní provoz lehké kolejové dopravy – vlakotramvaje v České republice,“ uvedl ředitel projektu Karel Jakubů.
Tramvaje by měly po Krkonoších jezdit bez využití trolejí. Spolek sází na hybridní pohon. „Motor na kapalný zemní plyn, který vyrábí elektřinu, při brždění energii vracíme do baterií,“ popsal Jakubů.
Vlak a tramvaj nesmí současně na jednu kolej
Koordinátora veřejné dopravy Libereckého (KORID) kraje záměr překvapil. Na trať totiž mají od prosince 2022 vyjet nové vlaky, řekl za KORID Pavel Blažek. Tramvaje a vlaky sice mají stejný rozchod, jenže nemohou po jedné trati jezdit současně. Spolek tak chce využít jenom dvoukilometrový úsek mezi Jabloncem nad Jizerou a Rokytnicí, kde ve všední dny osobní vlaky nejezdí.
Železniční nadšenci však mají s tratí v tomto úseku jiné plány. Předseda Spolku železniční historie Martinice Petr Pěnička uvedl, že v úseku mezi Vrchlabím a Rokytnicí nad Jizerou, by měla turisty vozit parní lokomotiva.
Dopravní fakulta ČVUT v Praze však projekt Krkonošské metro vítá. „To je nádherný a ambiciózní projekt, který ozdobí Krkonoše,“ míní pedagog z Dopravní fakulty Petr Moos.
SŽ: Může to být legislativní problém
Jenže obavy mají teď i starostové a Správa železnic (SŽ). „Když jsem se dozvěděl o plánech, že v Krkonoších mají jezdit vyřazené tramvaje z Ostravy, tak to byl, přiznám se, šok.“ řekl předseda Svazu měst a obcí Krkonoše Jan Sobotka.
„Správa železnic vnímá každého, kdo má zájem o rozvoj železnice, její podporu a rozšíření potenciálu cestování vlakem, velice pozitivně. Dá se ale předpokládat, že tento projekt s sebou ponese legislativní i finanční úskalí,“ upozornila mluvčí SŽ Nela Friebová.
K zahájení zkušebního provozu tramvají v Krkonoších potřebuje Spolek přátel Krkonošského metra povolení Drážního úřadu.