Pražský magistrát letos investoval do oprav komunikací zhruba 2,5 miliardy korun, což meziročně znamená zhruba 870milionový nárůst. Mezi nejvýznamnější stavby patří podle vedení Prahy rozšíření Strakonické ulice nebo oprava povrchu Hlávkova mostu. Magistrát v uplynulých měsících často čelil kritice opozice zejména kvůli množství uzavírek a jejich koordinaci.
Za letošní opravy pražských silnic a mostů zaplatí magistrát dvě a půl miliardy korun
Mezi největší projekty patří podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) rozšíření Strakonické ulice, kde začaly práce letos v březnu a skončit mají na jaře příštího roku. „Možná se to zdá jako jednoduchá stavba, ale téměř celé tři kilometry jsou na samostatném tělese, neboť se nacházíme na břehu řeky, takže je to zčásti mostní konstrukce,“ poznamenal Scheinherr.
Silničáři letos opravovali i vytíženou Wilsonovu ulici, která je součástí severojižní magistrály. Kromě povrchu vozovky rekonstruovali také části mostu u hlavního nádraží. Udržovali rovněž Argentinskou v Praze 7, kde současně s obnovou vozovky opravili tramvajovou trať na Bubenském nábřeží nebo inženýrské sítě.
Řidiči se dosud potýkají s komplikacemi kvůli opravám v Koněvově ulici na Žižkově, kde mimo jiné přibyly stromy, kompletně byly opraveny chodníky, parkovací místa, zastávky MHD nebo vodovod. „Zase bylo zkoncentrováno více prací dohromady,“ nechal se slyšet Scheinherr.
Silničáři pracovali v Horoměřické nebo v Prosecké ulici, kde zrekonstruovali silnice, vodovod, chodníky a vybudovali vedení pro trolejbusy. Na nábřeží Edvarda Beneše dostala silnice nový povrch, dělníci také opravili tramvajovou trať a rozšířili jízdní pruhy. Na Karlově náměstí dokončili čtyři křižovatky a rovněž tam přibyly přechody pro chodce. Nové přechody jsou také na křižovatce Legerovy a Vinohradské ulice a Vinohradské a U Vodárny.
Opravy mostů
Práce se nevyhnuly ani mostům. Silničáři opravili povrch Hlávkova mostu ve směru z centra a nyní Technická správa komunikací (TSK) pracuje na směru z Holešovic. „Tankodrom, co tam byl dřív, už tam není,“ zdůrazňuje Scheinherr.
TSK opravuje také spodní část Barrandovského mostu. Práce na vrchní části naplánovala správa na příští rok. Nový most vede přes železnici v Praze 14 v ulici Za Černým mostem a rekonstrukcí se dočkaly mosty k Austisu a na Národní třídě, který silničáři opravili kompletně, včetně pilířů. Dopravní podnik tam také vyměnil tramvajové koleje.
V pěší dopravě a v MHD se rekonstrukce dotkla zastávek a trati na I. P. Pavlova. Dělníci předláždili povrchy na některých náplavkách. V Radotíně opravili a rozšířili jednu z páteřních cyklostezek označenou A1. Na pravém břehu rozšířili druhou páteřní trasu A2 a vybudovali most přes Ohrobecký potok.
Opozice kritizuje magistrát za kolony
„Když jsme přebírali Prahu na konci roku 2018, tak byla v katastrofální situaci. Byla tady spadlá Trojská lávka, lidé za to nebyli odškodněni, byly tu dva nouzově podepřené mosty a na dopravní infrastruktuře byl vnitřní dluh 30 miliard,“ připomenul pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Dopravní infrastruktura podle něj nebyla zanedbávána pouze v minulém volebním období, ale i v těch předtím.
Vedení města ale kvůli velkému množství uzavírek kritizují opoziční ODS a ANO. Jejich představitelům vadí zejména podle nich nekoordinovaný postup při uzavírkách. Podle opozičních zastupitelů tím ve městě vznikají kolony a doprava na některých místech kolabuje.
„Řidiči musí při jízdě městem čelit i 70 dopravním omezením. V některých velmi vytížených lokalitách je doprava zablokovaná i několika uzavírkami najednou,“ zdůraznila ODS v tiskovém prohlášení. Občanští demokraté si rovněž stěžovali na to, že město a TSK o uzavírkách nedostatečně komunikují s městskými částmi. Scheinherr kritiku dlouhodobě odmítá.