Do olomouckých Pavloviček opět pojedou tramvaje. Podnik teď zvažuje i velkou opravu trati

Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) plánuje, že v sobotu obnoví provoz na tramvajové trati z hlavního nádraží do Pavloviček. Zastaven byl v polovině října po srážce nákladního auta s osobním vlakem a následném požáru na železničním přejezdu v městské části Bělidla. Požár poškodil křížení tramvajové trati s železničními kolejemi i trolejové vedení. Náhradní přepravu cestujících do Pavloviček od té doby zajišťují autobusy. Oprava tramvajových kolejí míří do závěrečné fáze, řekl na konferenci Olomoucké dopravní fórum předseda představenstva DPMO Jaroslav Michalík.

„V pondělí jsme zahájili práce na zprovoznění tramvajové trati. Obdrželi jsme potřebné náhradní díly, které se vyráběly na zakázku. Domníváme se, že pokud bude počasí přát, tak tam (do Pavloviček) v sobotu ráno spustíme tramvajový provoz,“ uvedl Michalík.

Technici museli ve směru do Pavloviček opravit koleje v délce zhruba dvanácti metrů, poškozeny kvůli silnému žáru byly i troleje.

Náklady na opravu trati poškozené požárem podle Michalíka zatím nelze vyčíslit, jelikož zprovoznění bude provizorní. „Čekáme na další znalecké posudky, které nám řeknou, zda je nutné vyměnit celé křížení,“ dodal. Loňská výměna tohoto křížení tramvajové a železniční trati stála zhruba 15 milionů korun.

Tramvajová trať je na konci životnosti

Tramvajová trať z hlavního nádraží do Pavloviček byla zprovozněna v roce 1957 a její poslední velkou rekonstrukci dopravní podnik dělal v roce 1983, takže nyní už je podle Michalíka na konci životnosti. Vedení DPMO spolu s radnicí řeší další postup. Dílčí opravy havarijních stavů by podle Michalíka znamenaly jen plýtvání penězi.

„Domníváme se, že je lepší v horizontu pěti let provést zásadní rekonstrukci. Ať už středně těžkou opravu, která by znamenala vybagrování spodku a výměnu svršku, nebo jít ve spolupráci s městem a s využitím dotačních prostředků do modernizace, která znamená i úpravu tramvajových ostrůvků na bezbariérové. O tom je potřeba se začít bavit, začít to projektovat a shánět peníze,“ uvedl Michalík.

DPMO zároveň plánuje vybudování úvrati u autobusového nádraží, aby tam při plánované rekonstrukci trati do Pavloviček mohly zajíždět tramvaje z hlavního vlakového nádraží, kde nyní po dobu výluky končí.

Po nehodě na železničním přejezdu a uzavření tramvajové trati se v Olomouci začalo hovořit o tom, že by mohla být tramvajová doprava do Pavloviček úplně zrušena. Jedná se totiž o méně využívanou trať. Proti úplnému zrušení trati se ale postavili místní.

Nehoda se na přejezdu přes frekventovanou silnici v městské části Bělidla stala v úterý 17. října ráno. Řidič kamionu jel od Hodolan, podle vyšetřovatelů se zřejmě plně nevěnoval řízení a na železniční přejezd vjel na červenou. Následovala srážka s přijíždějícím osobním vlakem.

Kamion při střetu narazil do palivové nádrže vlakové soupravy a vozy pohltil mohutný požár. Při nehodě bylo několik lidí lehce zraněno. Škodu policie vyčíslila na více než třicet milionů korun. Kriminalisté obvinili řidiče polského kamionu z obecného ohrožení z nedbalosti. Hrozí mu až osm let vězení.