Na největší olomoucké sídliště už jezdí tramvaje. Nová trať stála skoro 470 milionů

Na nejlidnatější olomoucké sídliště Nové Sady začaly v úterý jezdit tramvaje. Stavba nové trati probíhala dvacet měsíců a stála 469 milionů korun. Zakončena je úvratí, mohou ji tak obsluhovat pouze obousměrné tramvaje. Po novém úseku zatím jezdí výlukové linky X3 a X5, a to kvůli pracím u hlavního nádraží, kde se opravují koleje a buduje napojení tramvají k nové vozovně, a také kvůli opravě železničního přejezdu v Pavlovičkách.

„První tramvaj s cestujícími vyrazila na trať už ráno krátce po 4:30. I když jsou tramvaje na nové tramvajové trati v provozu jen několik hodin, je znát, že o tento způsob přepravy budou mít lidé zájem,“ uvedl redaktor ČT Martin Laštůvka. Dodal, že v okolí vznikly také nové chodníky, cyklostezky či parkovací místa. 

Nová část tramvajové trati na sídlišti Nové Sady měří 1200 metrů, má tři zastávky a dovede tramvaje přes Zikovu do Schweitzerovy ulice. Stavba tohoto úseku přišla na 469 milionů korun včetně DPH.

„Po celou dobu stavby jsme kontrolovali, zda zhotovitelé zvládají termíny. Věděli jsme, že stavba je velmi náročná pro obyvatele sídliště, a proto jsem moc rád, že vše skončilo v rámci dohodnutého harmonogramu,“ uvedl primátor Olomouce Miroslav Žbánek (ANO).

V Olomouci se otevřela nová tramvajová trať (zdroj: ČT24)

V budoucnu až do Slavonína

Na začátku stavby bylo potřeba vykácet několik desítek stromů, což u mnoha obyvatel vyvolalo negativní reakce. Město ale uvádí, že v okolí trati bude vysazen dvojnásobek nových stromů a velké množství keřů. „Odborníci připravili estetické a pestré sadové úpravy z takových druhů, které se vhodně doplňují a navíc toho v městském prostoru hodně vydrží,“ dodal primátor.

Jedná se o druhou etapu stavby. V rámci té první se vybudovala trať od Tržnice kolem obchodního centra Šantovka až na okraj sídliště Nové Sady, otevřena byla v roce 2013. Její stavba stála zhruba 280 milionů korun. Radnice na projekt tehdy dostala dotaci z Programu švýcarsko-české spolupráce, která pokryla více než polovinu celkových nákladů.

Po zprovoznění druhé části trati už tramvaje jezdí středem sídliště a slouží také obyvatelům vedlejšího sídliště Povel. V rámci třetí etapy mají být koleje přivedeny až na okraj místní části Slavonín. 
 

Tramvajový provoz je teď značně omezen

Nově vzniklé zastávky v centru sídliště budou sloužit tramvajím i autobusům olomoucké MHD. „Zastávky Zikova a Rožňavská budou obsluhovány tramvajovými i autobusovými linkami. Zastávka U Kapličky bude sloužit tramvajím,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) Anna Sýkorová. Zatím budou na Nové Sady jezdit výlukové linky X3 a X5.

Provoz tramvají nyní v Olomouci omezuje výluka mezi hlavním nádražím a místní částí Pavlovičky. Skončit má 17. listopadu, kdy přepravu cestujících opět zajistí tramvajové linky číslo 1, 2, 3, 4, 5, 6 a 7. Pojedou ve svých stálých trasách a dle nově vydaných jízdních řádů. „Linka U nebude provozována,“ dodala mluvčí s tím, že na Nové Sady budou jezdit linky 3 a 5.

Práce se zpozdily kvůli covidu

Výběrové řízení na stavbu nového úseku tramvajové trati na Nových Sadech vyhrála společnost TT Nové Sady - Povel II, kterou tvoří firmy OHL ŽS Brno a IDS - Inženýrské a dopravní stavby Olomouc.

Loni na jaře zahájená stavba trvala zhruba dvacet měsíců. Nový úsek se měl začít stavět už předloni na jaře. Radnice ale projekt kvůli pandemii covidu a jejím dopadům na rozpočet města odložila.