Jmenování Karla Havlíčka (za ANO) ministrem dopravy se uskuteční v pátek po návratu premiéra Andreje Babiše (ANO) z cesty do Izraele. Havlíček je nyní ministrem průmyslu a obchodu a po odvolání stávajícího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) by měl podle návrhu premiéra vést trvale oba resorty. Opozice mluví o personální vyprahlosti, Babiš si ale dovede představit slučování dalších ministerstev.
Havlíček se dopravy ujme v pátek. Babiš si dovede představit fúzi více ministerstev
„Předpokládám, že pana Havlíčka uvedu do úřadu v pátek ráno,“ přiblížil v úterý předseda vlády. Ve středu ráno Babiš odlétá do Izraele, kde se zúčastní mimo jiné světového fóra o holocaustu, které se koná 75 let od osvobození vyhlazovacího tábora v Osvětimi. Do Česka se vrátí ve čtvrtek pozdě večer.
Babiš navrhl odvolání Kremlíka v pondělí kvůli kritizované zakázce na informační systém pro elektronické dálniční známky. S prezidentem Milošem Zemanem ale podle svých slov mluvil už v neděli. Zeman prostřednictvím mluvčího oznámil, že se změnami souhlasí.
Právní úkoly pro Kremlíka
„Je velice dobrý právník a s panem Havlíčkem jsme mluvili o tom, že by možná zůstal v resortu a měl na starosti konkrétní projekty,“ řekl Babiš na adresu končícího ministra dopravy. Největší chybou podle premiéra byla komunikace kolem zakázky. „Hlavní chyba je na straně Státního fondu dopravní infrastruktury,“ věří předseda vlády.
Sám Kremlík se k případnému pokračování na resortu dopravy v jiné než ministerské roli nechtěl vyjadřovat.
Babiš apeluje na to, aby se elektronické dálniční známky stihly připravit včas, protože pro rok 2021 s nimi počítá zákon. Redaktor serveru Zdopravy.cz Jan Sůra v pondělí upozornil, že pokud se projekt nestihne, státní rozpočet může na známkách přijít o šest miliard korun.
Havlíček vidí mnoho průsečíků obou ministerstev, proto věří, že je možné řídit obě zároveň a jejich agendu sbližovat do eventuálního spojení. „Je to o klíčových lidech, je to o tom, že tam musí být lidi ochotní nejenom odborně, ale i manažersky, personálně a fyzicky tomu něco dát. Chci lidi, kteří jsou srdcaři, kteří budou tím resortem žít,“ vysvětluje.
Podobně smýšlí také místopředseda sněmovního hospodářského výboru a šéf jeho dopravního podvýboru Martin Kolovratník (ANO). „Na hospodářském výboru, kde jsem místopředsedou, dnes a denně řešíme jak agendu ministerstva průmyslu, tak agendu ministerstva dopravy. Ilustračně mohu uvést výstavbu jaderných bloků, které potřebují novou silniční infrastrukturu,“ podotkl.
Zároveň ale v Událostech, komentářích ujistil, že práce Karla Havlíčka na dvou resortech současně bude mít charakter experimentu. „Karel Havlíček (…) se do toho problému teď pustí a otestujeme si to, vyzkoušíme, jak to bude vypadat,“ řekl Kolovratník.
Premiér Babiš si kromě sloučení resortů průmyslu a obchodu a dopravy umí představit také jejich spojení s ministerstvem pro místní rozvoj. Logiku by podle Babiše mělo také spojení ministerstev práce a sociálních věcí a zdravotnictví. Předseda vlády ale připomíná, že fúze by vyžadovala změnu kompetenčního zákona.
„To, že máme tolik ministerstev, je proto, že máme poměrný parlamentní systém. Kdybychom měli většinový, dovolím si říci, že bychom možná mohli mít o čtyři ministry méně. Kdysi jsme měli ministerstvo hospodářství a asi politici měli málo míst, tak z toho udělali tři ministerstva. Klidně by místo tří mohlo být jedno,“ míní Babiš.
ČSSD a komunisté jsou zdrženliví
Vládní sociální demokraté ani KSČM, která vládu toleruje, nechtějí, aby Havlíček vedl resort dopravy až do voleb. Předseda poslaneckého klubu ČSSD Jan Chvojka v úterý nastínil, že sociální demokraté by mohli téma otevřít na koaliční radě. Chvojka připomíná, že Havlíček má kromě průmyslu a obchodu na starost také vědu, výzkum a inovace a plní také povinnosti místopředsedy vlády.
„Koncentrace těchto čtyř gescí by i pro sebelepšího manažera musela být velmi náročná,“ míní Chvojka, podle nějž nejde o standardní řešení a mělo by se o něm diskutovat.
Předseda KSČM Vojtěch Filip očekává, že Babiš navrhne nového ministra dopravy a Havlíček povede oba resorty pouze přechodně. Chce o věci s premiérem jednat. „Vztah mezi ministerstvy průmyslu a dopravy bývá někdy kontradiktorní, zájmy dopravců a výrobců jsou odlišné a je potřeba, aby se to vyrovnávalo meziresortně, nikoli uvnitř jednoho resortu,“ je přesvědčen Filip.
Personální vyprahlost, hodnotí opozice
Opozice se k plánu, aby Havlíček vedl dvě ministerstva, staví skepticky. Slučování ministerstev se musí připravovat roky, například spojováním a omezováním jejich agend, namítá šéf ODS Petr Fiala. „Představa, že sloučím dvě takto velká ministerstva tím, že tam postavím jednoho člověka, který bude ještě víc mluvit, než mluví dosud, ale výsledky nebudou vůbec žádné, to je představa naivní a děsivá, to není žádná odpovědná politika,“ je přesvědčen Fiala.
Politici ANO odkazují na plány bývalých pravicových vlád, které také hovořily o možném slučování resortů. Podle poslance ODS Stanislava Blahy je ale mezi plány z roku 2013 a nynější realitou zásadní rozdíl. „Otázka je, jaký je důvod slučování. Pokud si to řádně připravíme (…) a postupnými kroky se dostaneme k cíli, tak to dává smysl. To je koncepční rozhodování. To, co se stalo teď, je pouze z nouze ctnost. Chybí ministr, tak se řekne, sloučíme to,“ srovnal.
Pirátský poslanec Ondřej Polanský se domnívá, že Kremlík manažersky selhal. „Plánované slučování ministerstev je motivováno personální nouzí. Když už by mělo dojít k nějaké velké organizační změně, mělo by to podléhat odborné analýze, a ne okamžitým potřebám,“ uvedl.
Místopředseda hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) Radim Fiala míní, že v personální krizi se nachází i ministerstvo dopravy. „SPD ministerstvo kritizuje už velmi dlouhou dobu. Pořád se nestaví takovým tempem, jakým bychom si představovali,“ zdůrazňuje. Spojovat v takovéto krizi ministerstvo s jiným považuje za krkolomný krok, s nímž SPD nesouhlasí.
Předseda KDU-ČSL Marek Výborný řekl, že Kremlík sice manažersky selhal, odpovědnost ale nese premiér, který si ho vybral. Nominace Havlíčka podle Výborného svědčí o personálním vyprázdnění a nouzi ANO o kompetentní lidi. „Řešení mě také nenaplňuje nadšením, a to s respektem k panu Havlíčkovi,“ konstatoval šéf lidovců.
Podle místopředsedy TOP 09 Jana Jakoba je odvolání Kremlíka krok správným směrem, i on ale poukazuje na to, že Babiš si ho vybral jen před několika měsíci. Připomíná také, že ANO vede resort už šest let, což je nejdéle, co ho některý politický subjekt ovládá. „Považujeme za nezodpovědné, aby toto klíčové ministerstvo řídil ministr, který má na starosti i další resort. Vypovídá to o personální vyprahlosti ANO,“ míní Jakob.
Že se předseda vlády ocitl v personální nouzi, soudí i šéf STAN Vít Rakušan. Babišem zmiňované spojení resortů dopravy a průmyslu je podle jeho slov jen aktuálním nápadem. Paradoxně návrh přišel na stejném zasedání, kde kabinet „bez hlubší analýzy“ odmítl poslanecký návrh STAN na sloučení ministerstev zemědělství a životního prostředí, podotýká. „Vláda sama přijde v ten samý den s myšlenkou, že spojíme dvě obrovské agendy do jednoho baráku a začne to zázračně fungovat,“ upozorňuje.