Od července skončí 77 z 201 finančních úřadů, nahradí je výjezdy a telefonické konzultace

Události: Rušení poboček finančních úřadů (zdroj: ČT24)

Ministerstvo financí (MF) od července zruší 77 z 201 územních pracovišť finančních úřadů. Z toho šestapadesát budou pracoviště, která už nyní fungovala v omezeném režimu. Místo zrušených úřadů Finanční správa lidem nabídne zvláštní linky pro telefonické konzultace, v době podávání daňových přiznání také rozšíří výjezdy do obcí. Ministerstvo o tom v úterý informovalo v tiskové zprávě. Odborní pracovníci rušených úřadů se přesunou do jiných lokalit. Resort neupřesnil, zda bude rozhodnutí znamenat i propouštění.

Podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) krok přispěje k větší efektivitě Finanční správy. Stát podle něj v příštích třech letech ušetří až 150 milionů korun. Dostupnost a kvalita služeb finančních úřadů podle Stanjury zůstane zachována.

„Vláda slíbila, že bude šetřit všude tam, kde je to možné, tedy především ve výdajích do nabobtnalé státní správy. Od mého příchodu na ministerstvo financí jsme v celém resortu zrušili téměř tisíc míst, především z důvodu rušení agend primárně v rámci Finanční správy. Letos pokračujeme snížením územních pracovišť finančních úřadů,“ upřesnil ministr.

„Dalším smyslem redukce územních pracovišť je zkvalitnění služeb Finanční správy poskytovaných veřejnosti tím, že odborné zaměstnance ze zrušených pracovišť využijeme na posílení našich stěžejních činností,“ doplnila generální ředitelka Finanční správy Simona Hornochová.

Ministr financí Stanjura o rušení části pracovišť finančních úřadů a změnách v DPH (zdroj: ČT24)

Pracoviště nebyla tak vytížená, říká ministr

„Krom toho, že vybraná pracoviště zrušíme, nabídneme i alternativu, krok ušetří státnímu rozpočtu až 150 milionů korun,“ sdělil šéf resortu financí Stanjura. Na většině rušených pracovišť podle něj fungoval pracovní režim 2+2, úřad tak fungoval dva dny v týdnu a obsluhovali jej dva pracovníci. „Ti lidé tam museli cestovat a návštěvu neměli, budou se tak věnovat jiné činnosti,“ prohlásil Stanjura k obavám o ztrátu zaměstnání pracovníkům úřadů.

Podle předsedy svazu měst a obcí Františka Lukla (STAN) nekomunikovala Finanční správa své rozhodnutí se samosprávami včas. „Ten krok nepovažuji za šťastný. Potřebujeme podpořit místa mimo centra, aby tam byla dostupnost služeb, aby ta města byla zajímavá a (lidé) se tam stěhovali,“ komentuje Lukl stanoviska několika starostů.

Elektronická komunikace i formuláře pro obecní úřady

Finanční správa chce posilovat roli elektronické komunikace s veřejností. V době podávání přiznání k dani z příjmu a k dani z nemovitých věcí také nabídne lidem více výjezdů do obcí, v nichž pracoviště finančních úřadů nejsou. V případě zájmu poskytne Finanční správa obecním úřadům tištěné formuláře daňových přiznání.

Nejvíc pracovišť finančních úřadů bude zrušeno v Jihočeském kraji, dotkne se to deseti lokalit. Devět územních pracovišť zruší Finanční správa v Královéhradeckém kraji, po osmi v Plzeňském kraji a na Vysočině.

Podle ministra vnitra Víta Rakušana (STAN), který čelí kritice za plán rušení tří stovek z 3200 poboček České pošty, je situace s rušením pracovišť finanční správy do určité míry srovnatelná. „Stát snižuje náklady, rozdíl je v tom, že ČP je v kritické finanční situaci, a proto jsou a budou opatření radikálnější. Podmínkou je, tak jako v případě pošty, aby služby, které finanční úřady poskytují, byly občanům stále k dispozici,“ vysvětlil Rakušan.

V budoucnu si umí představit, že některé služby, které nyní poskytují finanční i jiné státní úřady, mohou být lidem dostupné právě prostřednictvím základní sítě poboček České pošty.

Schillerová: Veřejné služby se vzdálí občanům

Podle předsedkyně poslaneckého klubu ANO Aleny Schillerové Finanční správa za rok a půl nijak nepokročila ve vývoji portálu Moje Daně, instituce se podle jejích slov nepřibližuje občanům. „Zrušení poboček znamená vzdalování se občanům bez náhrady. Chybí koncepce dalšího fungování finanční správy. Kdyby bylo rušení doprovázeno pokrokem v digitalizaci, byl by to správný krok, takto je to krok slona v porcelánu,“ řekla bývalá ministryně financí.

Návrh na zrušení 77 pracovišť označila Schillerová za nekoncepční, podle ní chybí analýza dopadů rušení poboček. „Veřejné služby budou opět méně dostupné a vzdálené občanům,“ konstatovala s tím, že krok zkomplikuje život především na venkově. Schillerová dodala, že opozice bude chtít svolat kvůli rušení poboček mimořádnou schůzi sněmovny.

Podle poslance Jana Hrnčíře (SPD) se dá očekávat, že s povinným zřízením datových schránek všem živnostníkům bude potřeba méně úředníků na zpracování daňových přiznání, ale některé agendy pro občany nemůže nahradit konzultace po telefonu. „Typicky třeba velmi složitá administrace daně z nemovitostí, jejíž výpočet je pro většinu lidí nesrozumitelný,“ prohlásil Hrnčíř.

Rušení poboček v menších městech

Rušit se má i pobočka ve středočeské Dobříši, tamní starosta se o uzavření úřadu, který poskytuje služby v pondělí a ve středu, dozvěděl v úterý ráno. Ve středu má naplánované jednání s šéfem dobříšského finančního úřadu. „Slibují tu minimálně pět výjezdů, že z Příbrami přijedou sem, to znamená v lednu a březnu by i tady měla být obsluha lidí, kteří potřebují něco s finančním úřadem,“ popsal situaci starosta Pavel Svoboda (ODS).

Podle něj situace komplikovaná nebude. „Je to spíš taková překvapivá zpráva,“ komentoval Svoboda. Obyvatelé města to mají na nejbližší úřad do Příbrami asi dvacet minut.

Obdobná je situace i na druhé straně republiky v jihomoravských Ivančicích. I tady se o zavření úřadu dozvěděli v úterý ráno. Zajištění fungování služby i po avizovaném červencovém uzavření řešil tamní starosta s ředitelem dnes odpoledne.

„Z jednání nevzešlo vlastně nic. Dostali jsme e-mail, že to tak bude, přes to nejede vlak. S finanční správou jsem mluvil už minulý čtvrtek, protože některé náznaky tady už byly. Dokážu si představit zeštíhlit jiné organizace,“ reaguje na krok ivančický starosta Milan Buček (STAN).

Načítání...