V Hradci Králové v úterý stavbaři zahájili půlmiliardovou přestavbu frekventované křižovatky Mileta na silničním okruhu I/31. Řidiči musejí počítat s komplikacemi a zdržením. Ráno se tvořila kolona na příjezdu ke křižovatce od Střelecké ulice. Změnily se také trasy některých linek městské hromadné dopravy, část zastávek je na jiných místech. Chodci a cyklisté musejí křižovatku složitě obcházet a objíždět. Stavba potrvá do konce roku 2026.
V Hradci Králové začala přestavba křižovatky Mileta, nejen řidiči musejí počítat s komplikacemi
„Pokud je to možné, doporučujeme řidičům zvolit jinou trasu, která nepovede přes křižovatku Mileta, případně si vybrat jiný způsob dopravy,“ nabádá radnice.
Průjezd křižovatkou po okruhu je od rána možný pouze vnějším dvojpruhem, ten vnitřní je uzavřený. Zásadní změnou je uzavření části Hradecké ulice vedoucí z Milety do centra města. Uzavřený je také panelový příjezd ke křižovatce od Benešovy třídy.
Po snesení trolejového vedení jezdí na linkách přes Miletu místo trolejbusů autobusy. Zastávky Heyrovského na silničním okruhu stavbaři přesunuli k čerpací stanici OMV. Linky projíždějící Hradeckou ulicí nyní jezdí objížďkou přes okružní křižovatku Brněnská. Křižovatkou projíždí osm denních, dvě školní a čtyři noční linky MHD, žádnou dopravní podnik nezrušil.
Objížďka bez dálniční známky
Tranzitní doprava vedoucí po městském okruhu by se měla křižovatce Mileta co nejvíce vyhnout po trasách mimo Hradec Králové. Pro objížďku krajského města po dálnicích D11 a D35 v úseku mezi křižovatkou u ČKD a Opatovicemi nad Labem nemusejí mít řidiči dálniční známku.
Pro snazší vjezd do fakultní nemocnice ve směru od Střelecké ulice mohou řidiči po obrácení jednosměrného provozu využít silnici podél areálu. Chodci se přes silniční okruh dostanou po přechodech u fakultní nemocnice a u čerpací stanice OMV, na křižovatky mají vstup zakázán.
Křižovatka patří k nejvýznamnějším dopravním uzlům ve městě. Přestavba by měla zvýšit její kapacitu a zásadně zlepšit bezpečnost chodců a cyklistů na trase mezi sídlištěm Moravské Předměstí a centrem města. O přebudování Milety město usilovalo přes dvacet let.
V březnu stavbaři na křižovatce dělali přípravné práce. Snesli troleje a přichystali přejezdy mezi jízdními pruhy. Oficiální zahájení stavby se za účasti politiků odehrálo 21. března.
Přestavba je rozdělena do tří etap. Při nich se budou postupně měnit i dopravní omezení.
Na semafory řízené křižovatce stavbaři především vybudují čtyři podchody pro chodce a cyklisty a křižovatku doplní o pruhy pro vozidla odbočující vpravo. Vedle toho vznikne směrem na Vysokou nad Labem další křižovatka, takzvaná malá Mileta, která propojí s okruhem fakultní nemocnici a Benešovu třídu s deseti tisíci obyvateli. Nové napojení bude mít Moravské Předměstí.
Stavba, kterou dělá sdružení firem M-SILNICE a Integra stavby, je sdruženou investicí ŘSD, Hradce Králové a Královéhradeckého kraje. ŘSD bude z ceny díla 524 milionů korun bez DPH hradit 309 milionů korun, město Hradec Králové 187 milionů korun a Královéhradecký kraj 28 milionů korun.