Státní podnik Diamo zrušil veřejnou soutěž na projekt sanace heřmanické haldy

Státní podnik Diamo zrušil veřejnou soutěž na zpracovatele projektové dokumentace sanace heřmanické haldy, kde má vzniknout ochranný obal – takzvaný sarkofág proti dalšímu hoření haldy. Podnik projekt připraví sám. Důvodem je výrazný rozdíl v nabídkových cenách a vyloučení levnějšího uchazeče ze soutěže, sdělil mluvčí podniku Tomáš Indrei.

Veřejná zakázka byla vyhlášena na konci loňského roku. Do soutěže se přihlásily dvě skupiny firem. „Jedna nabídla cenu necelých 38 milionů korun, druhá o 31 milionů více. Levnější uchazeč ale nesplnil podmínky a byl ze soutěže vyloučen. Proti tomu se bránil, ale jak Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), tak následně i jeho předseda potvrdili, že Diamo postupovalo v souladu se zákonem,“ vysvětlil Indrei.

Po vyloučení levnějšího z uchazečů zůstal ve výběrovém řízení jediný zájemce a státní podnik se rozhodl výběrové řízení zrušit. „Pokud bychom vyhlašovali novou veřejnou zakázku, musíme splnit všechny zákonné lhůty, což by opět celou záležitost prodloužilo o několik měsíců,“ sdělil Indrei.

„Projekt tím ale rozhodně nekončí. Po přehodnocení jsme se rozhodli, že potřebnou projektovou dokumentaci připravíme vlastními silami, přičemž počáteční práce na sanaci odvalu Heřmanice v podobě zpracování dílčí dokumentace, převozu hlušiny a modelace terénu již probíhají,“ upřesnil ředitel odštěpného závodu Karviná Rostislav Dudáš.

Od vlastního zpracování si proti jediné soutěžní nabídce podnik slibuje finanční i časovou úsporu. Na případné chybějící profese nutné pro přípravu projektu si najde subdodavatele.

„Máme odborníky, kteří si s velkou částí budou vědět rady a kteří budou schopni zpracovat projektovou dokumentaci. V tuto chvíli počítáme s tím, že půjdeme po nějakých dílčích krocích. To znamená, že budeme připravovat jednotlivé kroky, které na sebe budou navazovat,“ dodal Indrei.

8 minut
Studio ČT24: Diamo ruší soutěž na sanaci heřmanické haldy
Zdroj: ČT24

Stát plánuje zakrýt haldu sarkofágem

Stát chce haldu zakrýt sarkofágem, který má část hořícího odvalu uzavřít. Posudek, který si nechal vypracovat bývalý spoluvlastník pozemků, společnost cresco&finance, ale účinnost chystaného opatření za tři miliardy korun zpochybňuje. Opatření podle něj nebude fungovat a bude rizikové pro životní prostředí.

Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) v dubnu sdělil, že věří, že Diamo pro sanaci hořící haldy zvolilo správnou technologii na základě odborných posudků.

Haldu neboli odval Heřmanice tvoří hlušiny a odpady z bývalých dolů a koksoven. Má rozlohu asi 103,5 hektaru a objem uloženého materiálu se odhaduje na více než dvacet milionů metrů krychlových. Halda vysoká mezi dvaceti až třiceti metry uvnitř desítky let hoří, což uvolňuje do vzduchu škodlivé látky. Od roku 2002 je halda ve správě státního podniku a letos začaly první práce na vzniku sarkofágu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 12 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 16 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 19 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 21 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 22 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...