Začala výstavba takzvané Palačovské spojky. Pětikilometrová silnice propojí Valašsko a s ním i Zlínský kraj s dálnicí D48. Předpokládaná cena stavby je přes dvě miliardy korun. Spojka by měla začít sloužit řidičům za tři roky, řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Ulevit tak má dopravě v okolí Valašského Meziříčí.
ŘSD zahájilo stavbu Palačovské spojky, má ulevit dopravě u Valašského Meziříčí
„Čtyřpruhová, směrově dělená komunikace odvede tranzitní dopravu hned z několika obcí, což zásadním způsobem zlepší životní podmínky místním obyvatelům. Současně také dojde k přestavbě dnes již nedostačující silnice I/48 na plnohodnotnou dálnici. Obě části stavby tak zásadním způsobem zvýší plynulost a také bezpečnost dopravy,“ popsal Mátl.
Součástí zakázky je stavba silnice I/35 o délce 5,2 kilometru a dálnice D48 o délce 3,7 kilometru. S novostavbou silnice I/35 počítá ŘSD v úseku mezi Lešnou a Palačovem. Mezi Dubem, který je částí Starého Jičína na Novojičínsku, a Palačovem, postaví silničáři další úsek dálnice D48. Částečně k tomu využijí těleso současné silnice I/48. Vznikne i nová mimoúrovňová křižovatka dálnice D48 a silnice I/35 v Palačově. U nedalekého Bělotína na Přerovsku se dálnice D48 napojuje na dálnici D1.
Pro Valašsko bude Palačovská spojka podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) znamenat jednodušší cestu do ostatních částí Moravy i do Prahy. „Je to významná stavba i z toho důvodu, že se na ni mimořádně dlouho čekalo,“ poznamenal Kupka. Spolufinancována bude z evropských fondů.
Přípravné práce začaly loni. Spojka by měla přesměrovat podstatnou část dopravy zejména z velmi vytížené trasy silnice I/35. Uleví se tím městu Hranice na Přerovsku a také obcím, přes které nyní motoristé po silnici I/35 jezdí. Patří mezi ně Hustopeče nad Bečvou, Milotice nad Bečvou a Teplice nad Bečvou na Přerovsku.
Navázání obchvatem Valašského Meziříčí
Silnice pomůže také Valašskému Meziříčí. „Valašsko zdaleka není periferie České republiky. Je tady vysoká koncentrace průmyslu – chemický, elektrotechnický, zpracovatelský. A je tady vysoký ruch, co se týče kamionové dopravy. Navíc jsme tranzitem na Slovensko, takže přes Valašské Meziříčí nám denně projíždí přes 20 tisíc aut. Proto stavba takovéto dopravní infrastruktury je pro nás důležitá,“ míní valašskomeziříčský starosta Robert Stržínek (ANO).
Za nezbytné považuje, aby na stavbu spojky navázala výstavba obchvatu Valašského Meziříčí, pak by tranzitní doprava nejezdila přes město. „V současné době máme dokončenou dokumentaci pro územní rozhodnutí,“ uvedl k přípravě obchvatu Mátl. Zahájení této stavby nepředpokládá dříve než v roce 2026, což je optimistická varianta.