Na rozkopaném Barrandovském mostě byl první den provoz klidný, kolony vznikaly jen na objízdných trasách

Nečekaně klidná byla dopravní situace během pondělí v okolí Barrrandovského mostu, který začalo hlavní město rekonstruovat. Závažné komplikace nenastaly ani ve Strakonické ulici. Nejdelší kolona se vytvořila na Pražském okruhu, kudy vede objízdná trasa. Kvůli rekonstrukci mostu je na něm uzavřen v každém směru jeden pruh, zcela uzavřen je nájezd ze Strakonické ve směru od Zbraslavi a zúžený je i nájezd z ulice K Barrandovu.

Pražský okruh, Vídeňská a Libušská ulice a částečně i dálnice D1 byly komunikace, které se nejvíce ucpávají ke konci první ranní špičky po zahájení rekonstrukce Barrandovského mostu. Na mostě samotném byl celou dobu provoz plynulý. Ve Strakonické ulici ve směru do centra, z níž nově nelze na Barrandovský most najet, se sice kolem sedmé ráno vytvořila kolona, ale o dvě hodiny později byla již dobře průjezdná.

Kolem desáté hodiny nebyly již delší kolony ani na oficinálních objížďkách rozkopaného Barrandovského mostu a Strakonické – ve Vídeňské či Libušské ulici nebo na dálnici D1 mezi Modleticemi a Prahou. Zlepšuje se již i situace na Pražském okruhu, kde bylo podle údajů silničářů zdržení i půlhodinové.

V bezprostředním okolí Barrandovského mostu bylo ráno největší zdržení zhruba čtvrthodinové, a to ve Strakonické. Kolona byla také na jižním konci ulice K Barrandovu. Na most lze po ní najet pouze jedním pruhem místo obvyklých dvou. S kolonami musí počítat řidiči i na různých místech v pražském centru či na Pražském okruhu, nejsou však výjimečné ve srovnání s běžným pondělním ránem.

Zpoždění, které se nakonec vytvořilo na Pražském okruhu coby objízdné trase odpovídá tomu, o čem se zmínila mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková. „Ve špičkových hodinách odhadujeme zdržení na více než 30 minut,“ uvedla. Že na většině tras tak velké zdržení nenastalo, přičítá i tomu, že se nestala žádná dopravní nehoda.

Podle dopravního experta z ČVUT Zdeňka Lokaje není situace, kdy je v okolí Barrandovského mostu klid, ale kolony se tvoří na vyhlášených objízdných trasách, nijak zvlášť překvapivá. „Mohou vznikat komplikace na objízdných trasách ve chvíli, kdy většina řidičů zvolí objízdnou trasu a nezvolí hlavní trasu,“ podotkl.

Domnívá se, že v dalších dnech by se to mohlo změnit a splnit se to, co říkaly dopravní modely. Do Strakonické, případně na samotný most, by se podle něj mohli řidiči vrátit, „protože uvidí, že je Barrandovský most průjezdný“.

Podobnou obavu má místostarosta Prahy 4 Zdeněk Kovářík (ODS). Pro městskou část je podle něj klíčové, aby kolony od Barrandovského mostu nedosáhly až na křižovatky, kudy jezdí městská hromadná doprava, jako je křížení Jižní spojky s ulicemi Sulickou a Na Strži, případně až k Vídeňské a Michelské.

Kovářík podotkl, že obecně není městská část spokojena se spoluprací s celopražským vedením, ale v tomto případě se radnici podařilo prosadit většinu opatření, která považuje za důležité, jako je rozšíření sjezdu do Modřanské. Hlavně se podle něj nepodařilo dohodnout, aby se časově nestřetla oprava Barrandovského mostu s opravou silnice II/101 v Břežanském údolí a ani se nepodařilo plně otevřít sjezd z Pražského okruhu do Písnice.

Opoziční pražský zastupitel Patrik Nacher (ANO) se domnívá, že jsou v Praze i další dopravní omezení, která by opravu Barrandovského mostu neměla provázet. Že nejsou přímo na oficiálních objízdných trasách, není podle něj vše. „Pražané, kteří znají ulice, mohou využívat i jiných cest,“ poukázal. Fakt je, že se pracuje například na Rašínově nábřeží jižně od Jiráskova náměstí nebo ve Zborovské u Diezenhoferových sadů.

Omezení začala o víkendu, demolice od středy

Dopravní omezení na Barrandovském mostě včetně uzavírky rampy z jihu ze Strakonické začala již o víkendu, s pracovním týdnem naplno vypukly i stavební práce. Náměstek TSK Josef Richtr upřesnil, že již v neděli byla odmontována svodidla a začalo frézování vozovky. Demolice rampy, která se bude bourat, začne podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) ve středu. „Práce se rozjely, jak byly plánovány,“ poznamenal Richtr.

Práce by měly trvat 110 dní, skončí počátkem září bezprostředně před prvním školním dnem. Je to první ze čtyř etap rekonstrukce Barrandovského mostu, na další dojde v příštích letech.

Dva principy letošní části rekonstrukce jsou jasné: Opravou projde jižní polovina jižní části mostu a zbourá se nájezdová rampa ze Strakonické ulice od jihu a postaví se nová. Na mostě je proto v každém směru uzavřen jeden jízdní pruh, přičemž levý ve směru do Braníka je převeden do protisměru. Nájezdová rampa od jihu ze Strakonické je zcela uzavřena.

Od středy bude na deset dnů omezen provoz ve Strakonické ve směru na Smíchov tak, že pod mostem zůstane jediný jízdní pruh (místo jednoho běžného pruhu a jednoho vyhrazeného pro veřejnou dopravu). Jak upozornila mluvčí Lišková, uzavřena je také souběžná cyklostezka A1, která prochází pod uzavřenou nájezdovou rampou.

„Také jsem přijel autobusem,“ apeloval primátor na využití MHD

Aby mohli snadno cestovat po jiných trasách lidé, kteří se rozhodnou nejet autem, jsou posílené vlaky mezi pražskou Zbraslaví a Braníkem, začíná jezdit nový přívoz mezi Dostihovou v Chuchli a Belárií v Modřanech. Tramvajová linka 21 je odkloněna tak, že jezdí z Modřan a Braníka ke smíchovskému nádraží (místo Radlické). V kombinaci s autobusy 165 vytváří alternativní spojení k přímým autobusům mezi zastávkami Zbraslavské náměstí a Smíchovské nádraží.

Na využití veřejné dopravy apeloval pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) na pondělní tiskové konferenci přímo u Barrandovského mostu. „Chtěl bych požádat všechny, aby byli ohleduplní, a pokud mohou, využili MHD. Ta je posílená. Já jsem sem také přijel autobusem,“ prohlásil.

Středočeský radní pro dopravu Petr Borecký (STAN) uvedl, že má kraj připravené plány na další posílení veřejné dopravy v případě, že by si to v budoucnu situace vyžádala. Vzhledem k docela příznivému výsledku pondělní ranní špičky ale zatím nejsou potřeba.

Kdo přece jenom jede autem, může rozkopaný Barrandovský most objet po vnějším Pražském okruhu, kde je od 1. května provizorně otevřený sjezd na Písnici. Mezi Slivencí a Modelticemi je možné po Pražském okruhu jezdit bez dálniční známky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lesníci a ochránci přírody zachraňují vodu v Brdech

Ochránci přírody a lesníci zkoušejí, jak zadržet vodu v Brdech, které přišly o část porostů při kůrovcové kalamitě. Na svazích po těžbě začali s budováním zvláštních příkopů a hrází, které mají odtok zpomalit. Už dříve se jim osvědčily třeba i v Beskydech.
před 1 hhodinou

Kraje hledají, jak nahradit chybějící miliardy na opravy silnic

Odklad klíčových projektů, ale i doplnění chybějících peněz z úspor nebo na úkor jiných oblastí. Kraje ve spojitosti s výpadkem dvou miliard na opravy silnic druhých a třetích tříd zvažují, jak chybějící peníze nahradit. S těmi počítala novela rozpočtového určení daní, která leží ve sněmovně, zřejmě se již ale nestihne prosadit.
před 1 hhodinou

V Čáslavi se uskuteční referendum k plánovanému rozšíření skládky

V Čáslavi na Kutnohorsku se uskuteční místní referendum k plánovanému rozšíření skládky. Bude se konat 3. a 4. října spolu s volbami do Poslanecké sněmovny. Souhlasili s tím v pondělí městští zastupitelé. Odpůrci rozšíření skládky se obávají růstu dopravy, zdravotních rizik a dalších nepříznivých vlivů. Odpadová společnost AVE CZ kritiku odmítá.
před 8 hhodinami

Výstava na Šumavě připomíná Klostermannův nejznámější román

Do někdejší myslivny na Březníku u Modravy se vrátila výstava věnovaná spisovateli Karlu Klostermannovi. Nová expozice v jedné z nejchráněnějších částí Šumavy připomíná román „Ze světa lesních samot“ i život horalů. Na Březník každý rok zamíří kolem třiceti tisíc lidí. V provozu bude od května do října, v zimě by jej totiž komplikoval sníh.
před 10 hhodinami

Senior na výstavě ukradl vzácný nůž za desítky tisíc. Dostal podmínku

Zdobená damascénská ocel, střenka z mamutího klu. Sběratelský zavírací nůž v hodnotě 55 tisíc korun ze stolu na výstavě v Hradci Králové koncem května odnesl dvaaosmdesátiletý muž. Zachytila ho při tom kamera. Záznam pak policie zveřejnila, díky čemuž se pachatele do dvou dní od krádeže podařilo ztotožnit a vypátrat. Soud ho ve zkráceném řízení nepravomocně potrestal půlroční podmínkou. Předmět je však znehodnocen a majitel už ho nepřijal.
před 11 hhodinami

Uvnitř budov či ve fasádách. Praha schválila pravidla pro výdejní boxy

Pražští radní schválili pravidla pro umisťování výdejních boxů na veřejných prostranstvích. Dokument určuje, kde mají boxy stát, jak velký volný prostor má kolem nich zůstat, jaké mají mít rozměry, barvy či reklamní polep. Snahou města je, aby schránky nepřekážely chodcům, nevytvářely zbytečné bariéry a také aby v ulicích ubylo vizuálního smogu. Pravidla týkající se výdejních boxů Praha zformulovala už před třemi lety. Dosud ale měla jen neoficiální status. Zákaz sdílených elektrokoloběžek na území Prahy radní naopak odmítli.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Když vyjíždí sanitka, o život pacientů už bojují first respondeři

Takzvaní first respondeři zachraňují životy v průměru o tři minuty dříve, než se na místo dostanou profesionální záchranáři. V Královéhradeckém kraji například zdravotníkům asistuje přes čtyři sta dobrovolníků, kteří jen loni pomáhali u více než sto padesáti případů. Spolupráci s veřejností si chválí i v Plzeňském kraji. V tuzemsku ale není zapojení veřejnosti plošné. Ostatní kraje spoléhají na first respondery z řad profesionálů a spolupráci s veřejností odmítají.
22. 6. 2025

Pískovny lákají čistou vodou, plavcům ale může hrozit nebezpečí

Letní teploty přitahují lidi k vodě, často ale i tam, kde je koupání zakázané. Například na pískovny v okolí Suchdola nad Lužnicí. Z pěti místních pískoven jsou, až na jednu výjimku, všechny využívány k těžbě či jako zdroj pitné vody. Přesto je lidé navštěvují a ohrožují vlastní bezpečnost i kvalitu vody.
22. 6. 2025
Načítání...