ŘSD chce prověřit stav vozovek. Letošní léto na dálnicích nebude tak velké „peklo“, tvrdí Mátl

Ředitel ŘSD Radek Mátl hostem Interview ČT24 (zdroj: ČT24)

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se chce více zaměřit na stav vozovek. V souvislosti se sobotní nehodou na dálnici D35 u Olomouce to v Interview ČT24 řekl ředitel ŘSD Radek Mátl. Při popraskání vozovky u obce Přáslavice v sobotu havarovalo pět aut, deset lidí utrpělo zranění. Mátl uvedl, že se správce silnic zaměří na samotnou dálnici D35, kde je vozovka stará asi 24 let. Uvedl, že příliš mnoho povrchů dálnic v Česku takto starých není, nemělo by tak docházet k dalším problémům na jiných místech.

„Určitě se znovu zaměříme na tyto problémové úseky, abychom se pokusili to eliminovat, ale situace je velmi obtížná. V tuto chvíli je to o tom, abychom ty dotčené úseky vyměnili,“ řekl Mátl. 

Ředitel ŘSD uvedl, že právě na dálnici D35 se v tuto chvíli chystá velká oprava. „Máme ji ve výběrovém řízení, to znamená, že ještě během letošního roku bychom měli mít zhotovitele této stavby. A měli bychom tam už na podzim zahájit práce,“ uvedl s tím, že se také více zaměří na úseky, kde by hrozilo podobné poničení vozovky, jako k tomu došlo v sobotu u Přáslavic na Olomoucku. 

V souvislosti s tím, že se mění klima a teploty budou pravděpodobně stoupat, Mátl řekl, že technologie jdou dopředu a dokáží se přizpůsobit. „Samotná modernizace dálnice D1 je prováděna takovým způsobem, že by se měly tyto záležitosti eliminovat. Samozřejmě musíme zvažovat i materiál, se kterým se pracuje. Slyšel jsem i názor, že problém je v samotných cementech a směsích,“ upozornil. 

Popraskaná D1

Podobná prasklina se ale objevila i na modernizované dálnici D1. „Ano, objevila se, ale jedná se o úplně jiný případ než na dálnici D35. V tomto případě šlo o problém v samotné spáře, kde ten gumový profil, který do těchto spár vkládáme, poklesl. Zaneslo se to nečistotami a v tom obrovském vedru se to seškvařilo a udělalo to pevnou hmotu, ta posléze nepracovala tak, jak měla,“ vysvětlil šéf ŘSD. 

Mátl uvedl, že v tomto případě šlo o nedodržení technologické kázně, ŘSD tak tyto práce reklamovalo. „Zhotovitel reklamaci přijal, v tuto chvíli bude toto lokální místo opravovat,“ ubezpečil. V souvislosti s tímto případem bude ŘSD kontrolovat i další úseky D1, zda někde nedošlo nebo nemůže dojít k podobnému problému. 

Jak bude vypadat léto na silnicích?

K prázdninovému provozu na českých silnicích a dálnicích ředitel ŘSD uvedl, že i v létě bude pokračovat modernizace D1 i práce na jiných dálnicích. „My jsme připraveni, máme v pohotovosti odtahové služby tak, abychom co nejrychleji nehody, případně porouchané vozidlo odstranili a dálnici zprovoznili. Musíme to vydržet, ty tři měsíce,“ řekl Mátl. 

Šéf ŘSD už dříve uvedl, že pro D1 bylo nejhorší léto v roce 2020. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) ale ve středu řekl, že letos o prázdninách to bude podobné jako minulý rok.

„Dnes (ve středu – pozn. red.) jsem absolvoval cestu do Brna a zpátky, nebylo to peklo. Je obrovský rozdíl, jestli opravujete 71 kilometrů, jako v loňském roce, nebo 41 kilometrů. Zejména ta 25 kilometrů dlouhá uzavírka na Vysočině, která byla v loňském roce, byla pro řidiče pekelná,“ míní Mátl. Připustil ale, že pro řidiče to bude stále složité. 

Mátl: Vyhněte se špičkám

Mátl řidičům doporučil, aby, pokud nemusí, nevjížděli na dálnici D1 v páteční odpolední špičce. „Nejlepší je v tuto chvíli doporučit vyjet někdy nad ránem v sobotu, případně v pátek v pozdějších hodinách,“ uvedl. 

S komplikacemi kvůli opravě budou muset řidiči počítat i na dálnici D8 mezi 5. a 12. kilometrem. Začít by se tam mělo už o tomto víkendu. „Znova využijeme těch sobotních pozdních hodin, neděle a pondělí,“ zmínil. ŘSD věří, že řidiči v tomto úseku nebudou stát v kolonách dlouho. Riziko kolon ale podle Mátla hrozí, jelikož bude doprava svedena do jednoho pruhu.