Olomoucký kraj stále čeká na zahájení stavby dálnice D1 u Přerova. Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výběrové řízení na zhotovitele úseku z Přerova do Říkovic a požádalo o vydání stavebního povolení. Změnu územního rozhodnutí vydanou Krajským úřadem loni zrušil soud na základě žaloby Děti Země a spolku Krajina Dluhonice.
ŘSD vypsalo tendr na stavbu dálnice D1 u Přerova. Na stavební povolení čeká
Poslední úsek D1 odvede automobilovou dopravu z Přerova, kde řidiči denně čekají v kolonách desítky minut. Stavba musí začít nejpozději letos na podzim, kdy pro projekt končí výjimka z posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Krajský soud v Ostravě ale loni na podzim zrušil rozhodnutí olomouckého krajského úřadu, který potvrdil změnu územního rozhodnutí na stavbu tohoto úseku D1. Příprava stavby se zkomplikovala, protože úřady musí vydat nový verdikt o změně územního rozhodnutí.
Lhůta pro doručení nabídek na stavbu tohoto posledního úseku D1 je do 4. března. „Na stavbu probíhá proces nabytí právní moci změny územního rozhodnutí a je požádáno o vydání stavebního povolení,“ uvedl ředitel ŘSD Radek Mátl. Pokud stavební povolení nabude právní moci, chce ŘSD stavbu úseku D1 u Přerova zahájit v létě. „Budeme samozřejmě čekat, jak dopadne stavební povolení. Bohužel na 99 procent proti němu bude podán rozklad,“ řekl loni na podzim Mátl.
Žalobu na rozhodnutí hejtmanství ohledně změny územního rozhodnutí podala organizace Děti Země spolu se spolkem Krajina Dluhonice. Verdikt krajského úřadu soud podle Miroslava Patrika z Dětí Země zrušil kvůli pochybením hejtmanství, olomouckého magistrátu i ministerstva životního prostředí.
„Je teď na krajském úřadě, zda odstranění nezákonností zajistí sám nebo to udělá olomoucký magistrát, přičemž ministerstvo životního prostředí musí vydat nové závazné stanovisko EIA,“ řekl Patrik.
Změnu územního rozhodnutí na D1 mezi Přerovem a Říkovicemi předloni v listopadu povolil stavební odbor olomouckého magistrátu, proti tomu bylo ale podáno devět odvolání. Krajský úřad loni v létě odvoláním nevyhověl a změnu potvrdil. Proti změně územního rozhodnutí bylo následně podáno několik žalob, které neměly odkladný účinek a příprava důležité dopravní stavby mohla pokračovat.
Řízení o změně územního rozhodnutí na poslední část D1 u Přerova začalo na jaře 2017, zejména kvůli změně projektu mimoúrovňového křížení Přerov-sever, ze kterého se podle Patrika nakonec stala komplikovaná okružní křižovatka nevyhovující normám. Organizace Děti Země v odvolání požadovala posouzení varianty trasy dálnice D1 s odchýlením u Dluhonic asi o 150 metrů na východ směrem k Přerovu.
Stavba obchvatů měst na severu Moravy
V letošním roce budou silničáři pokračovat také ve stavbě obchvatů na severu Moravy a ve Slezsku. Loni se otevřelo jedenáct kilometrů nové dálnice mezi Frýdkem-Místkem a Novým Jičínem, na jaře by měli dělníci začít modernizovat poslední úsek dálnice D48, která se v budoucnu napojí na dálnici D1 u Bělotína. Hotová by měla být o tři roky později. Za 13 kilometrů nové silnice stát zaplatí tři miliardy korun.
Pokračuje se také stavbami obchvatů Karviné, Třince a Opavy. Letos v srpnu se řidiči poprvé svezou na obchvatu Krnova. Ten by měl snížit tranzitní dopravu ve městě mířící do Polska.
Třetím rokem pracují stavbaři na velmi očekávaném obchvatu Frýdku-Místku. Hotové jsou už například nové mosty u přehrady Olešná. Definitivně by stavba měla být ale dokončena v roce 2023. Na dostavbu místní čekají desítky let. Ve zhruba šestapadesátitisícovém městě je i díky nadměrné dopravě nejhorší ovzduší.
Až se dostaví obchvat, počítá město a s přebudováním průtahu. „Historicky průtah rozčlenil město na dvě poloviny a my ho teď chceme využít k tomu, abychom ho spojili. Proto počítáme jak s automobilovou dopravou, tak s cyklisty i s pěšími, kteří by dostali více prostoru,“ popsal vizualizace hlavní architekt města Frýdek-Místek Ondřej Zdvomka. Představitelé města chtějí o nové podobě silnice s místními ještě diskutovat, mají na to ještě minimálně 2 roky.