Začala stavba druhé části obchvatu Frýdku-Místku. První auta tam projedou za tři roky

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ve středu zahájilo stavbu druhé etapy obchvatu Frýdku-Místku, který bude zároveň součástí dálnice D48 do Českého Těšína a dále do Polska. Druhá část komunikace má stát skoro dvě miliardy korun a hotová by měla být do roku 2022. Frekventovaný průtah městem je dlouhodobě přetížený, denně jím projede zhruba 50 tisíc aut. V říjnu má začít i dostavba třineckého obchvatu.

Úsek bude dlouhý 4,3 kilometru a jeho součástí bude most přes řeku Morávku. Naváže na první etapu obchvatu, která se začala stavět loni v květnu. Obě dohromady budou mít osm a půl kilometru. Mají být připojené na dálnice D56 od Ostravy a D48 od Příbora a Českého Těšína.

„Stavba je poměrně náročná. Nejsme jen na povrchu, že bychom dělali jen povrchovou dálnici. Je tady poměrně významný objekt přes řeku Morávku v délce 440 metrů, což bude technicky i časově nejnáročnější,“ řekl ředitel ŘSD Radek Mátl.

„Dnešní den je svátek pro všechny občany města, protože spousta z nich si říkala, že se už tohoto okamžiku nikdy nedožijí. Naštěstí po 25 letech od schválení trasy obchvatu jsme dnes tady a začíná výstavba zbývající etapy,“ řekl primátor Frýdku-Místku Michal Pobucký (ČSSD).

Trvalo to tak dlouho mimo jiné proto, že tuto stavbu provázely obstrukce, které odložily zahájení stavby. Znamenaly i navýšení prostředků, protože obecně stavební práce a ceny prací zdražují.
Vladimír Kremlík
ministr dopravy

ŘSD udělalo soutěž na stavbu druhé etapy obchvatu už dříve. Za 1,35 miliardy korun mělo komunikaci postavit konsorcium Silnice Group. To však na začátku letošního roku náhle odstoupilo od smlouvy, a obchvat tak nabral zpoždění. Dálnici nakonec společně postaví stavební firmy Strabag a Eurovia.

(Na mapě je vyznačena celá trasa obchvatu Frýdku-Místku. Modrá část představuje úsek, který se staví od května 2018, červeně je vyznačen úsek, jehož stavba začala 25. září 2019.)

Město věří, že se zbaví kamionů

Frýdek-Místek čeká na vybudování obchvatu desítky let. Poprvé se o něm začalo mluvit před padesáti lety, finální rozhodnutí se do územního plánu města dostalo až v roce 1996. Frekventovaný průtah městem je dlouhodobě přetížený zejména od doby, kdy v nedalekých Nošovicích zahájila výrobu automobilka Hyundai.

„Tranzitní doprava by se měla celá vymýtit, to znamená, že nějakých 25 tisíc vozidel by mělo jezdit po obchvatu, a tím by se mělo ulehčit průtahu městem, který je v současné době opravdu už nevyhovující,“ doplnil Pobucký.

V říjnu se začne i v Třinci

Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) ve středu zahájil také stavbu třineckého obchvatu, zatím ale jenom symbolicky. Dělníci by měli na stavbu komunikace nastoupit v příštím měsíci a to i přesto, že ještě nejsou vyřešeny všechny majetkoprávní spory.

„Musíme dokončit ještě několik drobných kroků. Ověřil jsem si, že ŘSD už podpis smlouvy zaslalo zhotoviteli,“ řekl ministr. Stavbu budou realizovat stejné firmy, jako v případě frýdecko-místeckého obchvatu. 

Místní za dokončení obchvatu Třince bojují už několik let, trápí je zejména kamionová doprava. „Nasbírali jsme deset tisíc podpisů a stejně se to tak nějak odkládalo a odkládalo,“ řekl třinecký zastupitel a předseda Osadního výboru Nebory Adolf Bolek (nestr.).

Obě komunikace v Třinci i Frýdku-Místku mají být zprovozněny zhruba ve stejnou dobu, to znamená o letních prázdninách roku 2022.