Druhá etapa stavby obchvatu Frýdku-Místku začne pravděpodobně ještě v srpnu. Řekl to v úterý nový ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl, který navštívil Moravskoslezský kraj. Práce by mohly být dokončeny začátkem roku 2022, celý obchvat bude stát 2,1 miliardy korun. ŘSD ještě tento měsíc vypíše výběrové řízení na tříkilometrový úsek obchvatu Karviné, stát by měl zhruba miliardu.
Nový šéf ŘSD: Stavba druhé etapy obchvatu Frýdku-Místku začne ještě o prázdninách
„V dohledné době zahájíme druhý úsek. V srpnu budeme podepisovat smlouvu se zhotovitelem. Stavba by pak začala vzápětí,“ oznámil ředitel ŘSD. Podle primátora Frýdku-Místku Michala Pobuckého (ČSSD) je tak reálné, že obchvat bude dokončen na konci roku 2021 nebo počátkem roku 2022.
Stavbě obchvatu v tuto chvíli nebrání už ani stará skládka místních válcoven, která byla plná dehtů. Takzvaný Skatulův Hliník už odborná firma sanovala; práce na dopravní stavbě podle primátora v tuto chvíli pokračují podle plánu.
Obchvat Frýdku-Místku má být dlouhý 8,5 kilometru a náklady vyšplhají nad dvě miliardy korun. Stavba první etapy obchvatu, dlouhé 4,25 kilometru, začala loni. Prodlouží dokončenou část dálnice D48 ze směru od Nového Jičína od frýdecko-místecké části Lysůvky až za řeku Ostravici.
Zároveň úsek dálnice D56 dlouhý 2,18 kilometru propojí u Olešné D48 s dálnicí z Ostravy. Součástí staveb budou dvě mimoúrovňové křižovatky nebo 17 mostů. Postaví je firmy Alpine Bau, Berger Bohemia a Habau. Druhá část obchvatu spojí obě části dálnice D48, čímž vytvoří souvislý dálniční úsek až po Český Těšín a Polsko.
O obchvatu se mluví padesát let
Frýdek-Místek na vybudování obchvatu čeká desítky let. „První úvahy byly už před padesáti lety. Vybudoval se průtah, který rozdělil město na několik částí, a dneska tam jezdí pětačtyřicet tisíc vozidel. Finální rozhodnutí v územním plánu bylo v roce 1996,“ připomněl Pobucký.
Průtah městem je dlouhodobě přetížený a situace se zhoršila poté, co v nedalekých Nošovicích zahájila výrobu automobilka Hyundai a městem začaly projíždět další desítky kamionů. Vedení města očekává, že po zprovoznění obchvatu by mohla z města zmizet zhruba polovina vozidel tranzitní dopravy.
Karviná se možná dočká, Třinec zatím ne
ŘSD chce ještě tento měsíc vypsat tendr na dostavbu obchvatu Karviné. Zhruba tříkilometrový úsek by měl stát zhruba jednu miliardu korun. Zatím se ale nedá spolehnout na to, že správce silnic sežene firmu, která by obchvat postavila. Podobný problém měl právě i Frýdek-Místek.
Na rozdíl od Frýdku-Místku a Karviné se zatím nepohne stavba obchvatu v Třinci. Chybí dokončit asi pětikilometrový úsek, město argumentuje hlavně bezpečností. „Našim cílem je, aby teď, když dobíhá výběrové řízení, byla co nejdříve podepsána smlouva se zhotovitelem a začalo se stavět, přesto že u jednoho z pozemků nejsou vyřešeny vlastnické vztahy,“ sdělila primátorka Třince Věra Palkovská (Osobnosti pro Třinec).
Podle původních plánů měla být stavba už hotová, ale v minulosti kvůli penězům odstoupilo několik vítězných firem. „V současné době ještě nemáme vybranou firmu. Běží výběrové řízení. Byly podány námitky proti rozhodnutí o vyloučení uchazeče s nejvýhodnější nabídkou,“ řel Mátl. Úsek Nebory – Třanovice by se tak mohl začít stavět až příští rok.