Jízdné ve Středočeském kraji zdraží

6 minut
Události: Zdražení jízdného ve středočeské MHD
Zdroj: ČT24

Středočeští zastupitelé schválili zvýšení jízdného veřejné dopravy ve kraji i v Praze. V létě budou rozhodovat ještě pražští radní, kteří už přislíbili souhlas. Důvodem zdražování je nárůst nákladů na provoz veřejné dopravy v posledních letech a předpokládaný růst výdajů v budoucnu, řekl krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN). Pro zdražení hlasovalo 33 z přítomných 60 zastupitelů, nepodpořili ho opoziční zastupitelé ANO, Stačilo! a SPD.

Zdražení jízdného by mělo začít platit od ledna, kdy ceny jízdenek mají růst v případě papírové varianty o třicet procent, u elektronických o dvacet procent, což má cestující motivovat k většímu využívání elektronické podoby. Cílem je dosáhnout rychlejšího odbavení a poklesu nákladů například na tisk jízdenek. V některých případech může být zdražení i menší, protože se zároveň sníží počet pražských pásem. Zatímco předtím byla metropole rozdělená do čtyř, nově budou jen tři.

Změna cen se bude týkat jak jednotlivých jízdenek, tak i předplacených časových kuponů. Po zdražení se cena běžné třicetiminutové jízdenky pro tři tarifní pásma v papírové podobě zvýší z třiceti korun na 39, v aplikaci PID Lítačka pak bude stát 36 korun. Zlevnění jízdenek má naopak přinést zavedení skupinového jízdného, třeba pro dva dospělé a až čtyři děti.

Zastupitelé také schválili pravidelnou valorizaci cen dopravy ve Středočeském kraji každé dva roky, která zohlední inflaci. „Dvouletý cyklus má zajistit to, aby nedocházelo k cenovým skokům,“ vysvětlil Borecký.

Středočeský kraj také od srpna rozšíří možnost nastupovat do autobusů všemi dveřmi i na většinu příměstských linek, které vyjíždějí z Prahy do regionu. Jde o 110 linek včetně nočních spojů. Cílem je urychlit nastupování a vystupování cestujících ve stanici, a zlepšit tak dodržování jízdního řádu.

Zdražení povede k nárůstu automobilové dopravy, míní opozice

„Jsem přesvědčený o tom, že nám to nažene lidi do aut. Třicetiprocentní zdražení je z mého pohledu brutální,“ uvedl opoziční zastupitel Tomáš Helebrant (ANO) a dodal, že zdražení jízdného bude v důsledku znamenat další zátěž pro silnice. Proto podle něj zastupitelé ANO změnu nepodpořili.

Podle dalšího opozičního zastupitele Zdeňka Štefka (Stačilo!) je míra zdražení vysoká, poškodí nízkopříjmové skupiny lidí, přinese více emisí a sníží dostupnost služeb.

Borecký připustil, že úbytek cestujících nastat může, i když počet pasažérů v hromadné dopravě od roku 2020 nepřetržitě roste. Takzvané skokové zdražení podle něj odráží skokový růst nákladů. „Tyto změny, ač chápu, že pro cestující nejsou úplně populární, nám umožní udržet stávající tempo modernizace vozového parku ve středočeské a pražské dopravě,“ vysvětlil Borecký.

375 milionů korun ročně navíc

Celkové náklady na dopravní obslužnost Středočeského kraje přesahují devět miliard korun, kromě výdajů hejtmanství je pokrývá dotace ministerstva dopravy, příspěvky obcí a tržby z jízdného. Dopravní obslužnost letos bude hejtmanství stát 5,2 miliardy korun, meziročně zhruba o třináct procent více. Příští rok výdaje kraje vzrostou podle odhadů zhruba o půl miliardy korun.

Zvýšené jízdné má přinést asi 375 milionů korun ročně navíc. Kraji naopak klesá podíl pokrytí nákladů tržbami, loni činil necelých 32 procent, odhad pro letošek je 29 procent. Tržby jsou kolem 2,7 miliardy korun.

Dopravní systém Středočeského kraje a metropole je propojený. V kraji žije téměř 1,5 milionu obyvatel, v Praze zhruba 1,4 milionu. Jízdné naposledy v kraji zdražovalo v roce 2022.

Situace v dalších regionech

V některých krajích se v posledních letech nezdražovalo, a ceny základních papírových jízdenek se tak v jednotlivých regionech liší. Například na jihu Čech stojí základní jízdné jedenáct korun. Jen o něco málo dražší lístky mají v Jihomoravském, Plzeňském nebo Královéhradeckém kraji. V Moravskoslezském je základní sazba stanovena na osmnáct korun. Na Ústecku naopak hromadnou dopravu zdražují pravidelně každý rok až dva roky, a cestující se tak svezou za dvacet korun.

V minulých letech zvedla ceny i další města – třeba Olomouc nebo Karlovy Vary, kde cestující zaplatí 25 korun. V Ostravě je krátkodobá jízdenka jen o korunu levnější. Z krajských metropolí je nyní základní jízdné nejvyšší v Praze – třicet korun. Nejméně, tedy dvacet korun, stojí jednorázové jízdné v Brně a Jihlavě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 6 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...