Jízdné ve Středočeském kraji zdraží

6 minut
Události: Zdražení jízdného ve středočeské MHD
Zdroj: ČT24

Středočeští zastupitelé schválili zvýšení jízdného veřejné dopravy ve kraji i v Praze. V létě budou rozhodovat ještě pražští radní, kteří už přislíbili souhlas. Důvodem zdražování je nárůst nákladů na provoz veřejné dopravy v posledních letech a předpokládaný růst výdajů v budoucnu, řekl krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN). Pro zdražení hlasovalo 33 z přítomných 60 zastupitelů, nepodpořili ho opoziční zastupitelé ANO, Stačilo! a SPD.

Zdražení jízdného by mělo začít platit od ledna, kdy ceny jízdenek mají růst v případě papírové varianty o třicet procent, u elektronických o dvacet procent, což má cestující motivovat k většímu využívání elektronické podoby. Cílem je dosáhnout rychlejšího odbavení a poklesu nákladů například na tisk jízdenek. V některých případech může být zdražení i menší, protože se zároveň sníží počet pražských pásem. Zatímco předtím byla metropole rozdělená do čtyř, nově budou jen tři.

Změna cen se bude týkat jak jednotlivých jízdenek, tak i předplacených časových kuponů. Po zdražení se cena běžné třicetiminutové jízdenky pro tři tarifní pásma v papírové podobě zvýší z třiceti korun na 39, v aplikaci PID Lítačka pak bude stát 36 korun. Zlevnění jízdenek má naopak přinést zavedení skupinového jízdného, třeba pro dva dospělé a až čtyři děti.

Zastupitelé také schválili pravidelnou valorizaci cen dopravy ve Středočeském kraji každé dva roky, která zohlední inflaci. „Dvouletý cyklus má zajistit to, aby nedocházelo k cenovým skokům,“ vysvětlil Borecký.

Středočeský kraj také od srpna rozšíří možnost nastupovat do autobusů všemi dveřmi i na většinu příměstských linek, které vyjíždějí z Prahy do regionu. Jde o 110 linek včetně nočních spojů. Cílem je urychlit nastupování a vystupování cestujících ve stanici, a zlepšit tak dodržování jízdního řádu.

Zdražení povede k nárůstu automobilové dopravy, míní opozice

„Jsem přesvědčený o tom, že nám to nažene lidi do aut. Třicetiprocentní zdražení je z mého pohledu brutální,“ uvedl opoziční zastupitel Tomáš Helebrant (ANO) a dodal, že zdražení jízdného bude v důsledku znamenat další zátěž pro silnice. Proto podle něj zastupitelé ANO změnu nepodpořili.

Podle dalšího opozičního zastupitele Zdeňka Štefka (Stačilo!) je míra zdražení vysoká, poškodí nízkopříjmové skupiny lidí, přinese více emisí a sníží dostupnost služeb.

Borecký připustil, že úbytek cestujících nastat může, i když počet pasažérů v hromadné dopravě od roku 2020 nepřetržitě roste. Takzvané skokové zdražení podle něj odráží skokový růst nákladů. „Tyto změny, ač chápu, že pro cestující nejsou úplně populární, nám umožní udržet stávající tempo modernizace vozového parku ve středočeské a pražské dopravě,“ vysvětlil Borecký.

375 milionů korun ročně navíc

Celkové náklady na dopravní obslužnost Středočeského kraje přesahují devět miliard korun, kromě výdajů hejtmanství je pokrývá dotace ministerstva dopravy, příspěvky obcí a tržby z jízdného. Dopravní obslužnost letos bude hejtmanství stát 5,2 miliardy korun, meziročně zhruba o třináct procent více. Příští rok výdaje kraje vzrostou podle odhadů zhruba o půl miliardy korun.

Zvýšené jízdné má přinést asi 375 milionů korun ročně navíc. Kraji naopak klesá podíl pokrytí nákladů tržbami, loni činil necelých 32 procent, odhad pro letošek je 29 procent. Tržby jsou kolem 2,7 miliardy korun.

Dopravní systém Středočeského kraje a metropole je propojený. V kraji žije téměř 1,5 milionu obyvatel, v Praze zhruba 1,4 milionu. Jízdné naposledy v kraji zdražovalo v roce 2022.

Situace v dalších regionech

V některých krajích se v posledních letech nezdražovalo, a ceny základních papírových jízdenek se tak v jednotlivých regionech liší. Například na jihu Čech stojí základní jízdné jedenáct korun. Jen o něco málo dražší lístky mají v Jihomoravském, Plzeňském nebo Královéhradeckém kraji. V Moravskoslezském je základní sazba stanovena na osmnáct korun. Na Ústecku naopak hromadnou dopravu zdražují pravidelně každý rok až dva roky, a cestující se tak svezou za dvacet korun.

V minulých letech zvedla ceny i další města – třeba Olomouc nebo Karlovy Vary, kde cestující zaplatí 25 korun. V Ostravě je krátkodobá jízdenka jen o korunu levnější. Z krajských metropolí je nyní základní jízdné nejvyšší v Praze – třicet korun. Nejméně, tedy dvacet korun, stojí jednorázové jízdné v Brně a Jihlavě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 38 mminutami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 1 hhodinou

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 5 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 5 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 6 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 15 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 17 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 17 hhodinami
Načítání...