Začátek výstavby poslední části obchvatu Třince se odkládá nejdříve na jaro. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž musí vybrat novou firmu, která práce dokončí. ČT to potvrdila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Původně se přitom mělo začít stavět už letos v létě. Další odklad výrazněji zatíží okolní obce, které bojují s dopravními problémy.
Tendr na dostavbu třineckého obchvatu se bude opakovat. Stavět se začne nejdřív na jaře
O obchvatu Třince se mluví už 20 let, stále ale chybí dostavět posledních více než pět kilometrů. Výstavbu úseku mezi obcemi Nebory a Třanovice zkomplikovala táhlá jednání o vyvlastňování pozemků. Firma, která měla třinecký obchvat vybudovat, poté odmítla smlouvu podepsat. Stát tedy musí znovu uspořádat celé výběrové řízení.
„Stavba byla připravena k realizaci a majetkoprávně vypořádána. V mimoodvolacím soudním řízení ale Nejvyšší soud rozhodl o opakování vyvlastňovacího řízení ve dvou případech. S ohledem na rozsah dotčených pozemků, na které v tomto okamžiku nemohl zhotovitel vstoupit, byla realizace odložena do dokončení těchto řízení,“ uvedla Nina Ledvinová.
Podle ní na rychlost jednání ŘSD ČR nemá vliv. „Po dořešení popsaných záležitostí bylo přistoupeno k jednání s vítěznými zhotoviteli, avšak ti odmítli ke smlouvě přistoupit,“ dodala.
Stavět se podle ní začne nejdříve v jarních měsících příštího roku. Ani toto datum ale nemusí být definitivní. „Průběh soutěže z časového hlediska nelze předjímat, protože nelze předem říct, zda její průběh bude hladký, nebo se setká s potížemi či obstrukcemi ze strany uchazečů,“ dodala mluvčí ŘSD.
Hotovo může být v roce 2022
V případě, že výstavba začne podle současného plánu na jaře, závěrečný úsek třineckého obchvatu by měl být dostavěný během roku 2022. Do té doby budou muset velkou dopravní zátěž snášet obce Třanovice, Hnojník a Střítež. Ty leží na současné komunikaci I/68, kterou v budoucnu obchvat Třince nahradí.
Podle statistik ŘSD projelo skrz tuto silnici v roce 2016 v průměru 5714 aut denně. Starosta Stříteže Miroslav Jaworek (NK) se ale domnívá, že nyní je číslo mnohem vyšší.
„V roce 2010 byl proveden výpočet, že v roce 2018 by to číslo mělo být kolem 11 tisíc automobilů. Absence obchvatu má obrovský vliv na život v obci. Došlo k velkému navýšení dopravy, máme problém vyjet na silnici I/68 z místních komunikací, dojít na vlakové nádraží nebo zajít na nákup. Vlivem kamionové dopravy dochází k ničení chodníků, zvýšila se i prašnost a hlučnost v okolí komunikace,“ uvedl Jaworek.
Absence obchvatu ovlivňuje i život v Třanovicích, kde v budoucnu bude okruh kolem Třince napojen na dálnici I/48 směrem do Polska. „O termínu zahájení stavby nám zatím není nic známo. Trasa obchvatu se týká jen části katastru obce Třanovice. Provoz vozidel, která by jinak jela po obchvatu, momentálně výrazně ovlivňuje jihozápadní oblast obce, kudy prochází silnice I/68,“ uvedl starosta Třanovic Jan Tomiczek (BEZPP).