Tendr na dostavbu třineckého obchvatu se bude opakovat. Stavět se začne nejdřív na jaře

Začátek výstavby poslední části obchvatu Třince se odkládá nejdříve na jaro. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž musí vybrat novou firmu, která práce dokončí. ČT to potvrdila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Původně se přitom mělo začít stavět už letos v létě. Další odklad výrazněji zatíží okolní obce, které bojují s dopravními problémy.

O obchvatu Třince se mluví už 20 let, stále ale chybí dostavět posledních více než pět kilometrů. Výstavbu úseku mezi obcemi Nebory a Třanovice zkomplikovala táhlá jednání o vyvlastňování pozemků. Firma, která měla třinecký obchvat vybudovat, poté odmítla smlouvu podepsat. Stát tedy musí znovu uspořádat celé výběrové řízení.

„Stavba byla připravena k realizaci a majetkoprávně vypořádána. V mimoodvolacím soudním řízení ale Nejvyšší soud rozhodl o opakování vyvlastňovacího řízení ve dvou případech. S ohledem na rozsah dotčených pozemků, na které v tomto okamžiku nemohl zhotovitel vstoupit, byla realizace odložena do dokončení těchto řízení,“ uvedla Nina Ledvinová.

Podle ní na rychlost jednání ŘSD ČR nemá vliv. „Po dořešení popsaných záležitostí bylo přistoupeno k jednání s vítěznými zhotoviteli, avšak ti odmítli ke smlouvě přistoupit,“ dodala.

Stavět se podle ní začne nejdříve v jarních měsících příštího roku. Ani toto datum ale nemusí být definitivní. „Průběh soutěže z časového hlediska nelze předjímat, protože nelze předem říct, zda její průběh bude hladký, nebo se setká s potížemi či obstrukcemi ze strany uchazečů,“ dodala mluvčí ŘSD.

Hotovo může být v roce 2022

V případě, že výstavba začne podle současného plánu na jaře, závěrečný úsek třineckého obchvatu by měl být dostavěný během roku 2022. Do té doby budou muset velkou dopravní zátěž snášet obce Třanovice, Hnojník a Střítež. Ty leží na současné komunikaci I/68, kterou v budoucnu obchvat Třince nahradí.

Podle statistik ŘSD projelo skrz tuto silnici v roce 2016 v průměru 5714 aut denně. Starosta Stříteže Miroslav Jaworek (NK) se ale domnívá, že nyní je číslo mnohem vyšší.

„V roce 2010 byl proveden výpočet, že v roce 2018 by to číslo mělo být kolem 11 tisíc automobilů. Absence obchvatu má obrovský vliv na život v obci. Došlo k velkému navýšení dopravy, máme problém vyjet na silnici I/68 z místních komunikací, dojít na vlakové nádraží nebo zajít na nákup. Vlivem kamionové dopravy dochází k ničení chodníků, zvýšila se i prašnost a hlučnost v okolí komunikace,“ uvedl Jaworek.

Absence obchvatu ovlivňuje i život v Třanovicích, kde v budoucnu bude okruh kolem Třince napojen na dálnici I/48 směrem do Polska. „O termínu zahájení stavby nám zatím není nic známo. Trasa obchvatu se týká jen části katastru obce Třanovice. Provoz vozidel, která by jinak jela po obchvatu, momentálně výrazně ovlivňuje jihozápadní oblast obce, kudy prochází silnice I/68,“ uvedl starosta Třanovic Jan Tomiczek (BEZPP).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 22 mminutami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 42 mminutami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 14 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
včera v 20:40

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánovčera v 18:25

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
včeraAktualizovánovčera v 14:50

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
včera v 11:43

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
včera v 06:30
Načítání...