Krajský soud v Ostravě zrušil rozhodnutí olomouckého krajského úřadu, který v červnu potvrdil změnu územního rozhodnutí na stavbu posledního úseku dálnice D1 z Přerova do Říkovic. Příprava této dopravní stavby se kvůli tomu zkomplikuje. Poslední úsek D1 odvede automobilovou dopravu z Přerova, kde nyní řidiči denně čekají desítky minut v dlouhých kolonách. Stavba musí začít nejpozději na podzim 2021, kdy pro tento dopravní projekt končí výjimka z EIA.
Příprava stavby posledního úseku D1 u Přerova se komplikuje. Soud zrušil rozhodnutí krajského úřadu
Změnu územního rozhodnutí na D1 mezi Přerovem a Říkovicemi loni v listopadu povolil stavební odbor olomouckého magistrátu, v prosinci proti tomu ale bylo podáno devět odvolání. Krajský úřad v létě odvoláním nevyhověl a změnu potvrdil. Proti změně územního rozhodnutí bylo následně podáno několik žalob, které neměly odkladný účinek, a příprava této důležité dopravní stavby mohla pokračovat.
„Krajský soud v Ostravě zrušil v úterý rozhodnutí krajského úřadu Olomouckého kraje ze dne 8. června, kterým byla potvrzena právní moc změny územního rozhodnutí na stavbu D1 136 Říkovice–Přerov, čímž vyhověl žalobě občanského sdružení Děti Země a zapsaného spolku Krajina Dluhonice,“ uvedl na Twitteru ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl.
V září Mátl řekl, že případné zrušení územního rozhodnutí by byla zásadní komplikace. Podle aktuálního Mátlova komentáře zatím nelze odhadnout další postup, protože vedení Ředitelství silnic a dálnic ještě neprostudovalo písemný rozsudek. „Důležité pro další postup bude, jak a kdy se podaří vypořádat Krajskému úřadu Olomouckého kraje s rozsudkem a opět rozhodnout o rozkladu proti vydané změně územního rozhodnutí,“ uvedl.
Stavební řízení musí počkat
ŘSD už podalo žádost o stavební povolení na stavbu D1 z Přerova do Říkovic. Stavební řízení mělo být zahájeno na podzim. Server Zdopravy.cz upozornil, že řízení se přeruší do doby, než bude jasno o územním rozhodnutí. „Je to komplikace. Do doby odůvodnění rozsudku neumíme posoudit dopad na celou přípravu,“ řekl ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.
„Takové rozhodnutí jsme nečekali. Krajský úřad Olomouckého kraje teď musí zvážit další kroky. Záleží na tom, co bude v odůvodnění rozsudku,“ sdělil dnes přerovský primátor Petr Měřínský (ANO). Upozornil, že pokud by se verdikt ohledně změny územního rozhodnutí nezměnil, propadla by EIA a celý proces posuzování stavby poslední části D1 u Přerova by se vrátil takřka na začátek. Přerované by tak na dálnici podle primátora čekali další dlouhé roky.
ŘSD podle Mátla plánuje, že v listopadu vypíše výběrové řízení na zhotovitele D1 u Přerova, jehož jméno by mělo být známo příští rok v květnu či červnu. Pokud stavební povolení nabude právní moci, tak chce stavbu úseku D1 u Přerova zahájit příští rok v létě.
Ekologům se nelíbí hlavně mimoúrovňová křižovatka
Řízení o změně územního rozhodnutí na poslední část D1 u Přerova začalo na jaře 2017, zejména kvůli změně projektu mimoúrovňového křížení Přerov-sever, ze kterého se podle předsedy Dětí Země Miroslava Patrika nakonec stala komplikovaná okružní křižovatka nevyhovující normám. Organizace Děti Země v odvolání požadovala posouzení varianty trasy dálnice D1 s odchýlením u Dluhonic asi o 150 metrů na východ směrem k Přerovu.