Dluhonice kývly na kompenzaci za stavbu dálnice D1. Peníze půjdou třeba na opravu silnic

Přerovská městská část Dluhonice dostane na kompenzacích za chystanou stavbu poslední části dálnice D1 z Přerova do Říkovic 132 milionů korun. Dohodli se na tom zástupci města, Olomouckého kraje a ministerstva dopravy. Kompenzace pro Dluhonice se původně odhadovaly na 320 milionů, loni na podzim se jejich předpokládaná výše snížila na 150 milionů korun. Letos byla dohodnutá částka nižší ještě o dalších osmnáct milionů.

„Jsem rád, že jak Dluhonice, město Přerov, tak i Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) našly společnou řeč. Místní část Přerova tak získá dost peněz na to, aby mohla kompenzovat negativní vliv budoucí dálnice,“ řekl hejtman Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk (ANO). Dluhonice by měly peníze použít na opravu cest, chodníků nebo veřejného osvětlení. 

Koordinaci kompenzace bude mít na starost hejtmanství. Zástupci Dluhonic už podle přerovského primátora Petra Měřínského (ANO) vypracovali seznam plánovaných projektů, na které mají peníze ze SFDI sloužit.

„Přerovský magistrát Dluhonicím nabídne pomocnou ruku a na realizaci jednotlivých staveb s nimi bude spolupracovat. Postupovat chceme podle připravovaného harmonogramu investičních akcí,“ doplnil Měřínský.

Stavba musí začít nejpozději příští rok

Poslední úsek nejstarší dálnice v Česku, který povede z Přerova do Říkovic, má vyřešit dlouhodobě špatnou dopravní situaci ve městě. Řidiči v ulicích Přerova denně stojí v kolonách i desítky minut. Nedávno otevřený úsek dálnice z Lipníku nad Bečvou do Přerova navíc situaci ještě zhoršil, protože do města teď míří mnohem více kamionů. 

Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stavba této části dálnice D1 musí začít nejpozději v roce 2021, kdy končí výjimka z procesu posuzování vlivu na životní prostředí.

Děti Země poukazovaly na problém s EIA

Proti změně územního rozhodnutí na stavbu úseku Přerov–Říkovice loni v prosinci padlo celkem devět odvolání. Podaly jej tři spolky, mezi kterými je například organizace Děti Země. Odvolalo se také šest lidí z místní části Dluhonice.

Odvolání organizace Děti Země mělo celkem deset bodů. „Upozorňujeme v nich na chyby procesu EIA v roce 2000, který neposoudil varianty dálnice mimo Dluhonice, a na chyby závazného stanoviska EIA z roku 2016, které bylo vydáno bez účasti veřejnosti,“ řekl už v prosinci Miroslav Patrik z organizace Děti Země.

ŘSD před podáním odvolání odhadovalo, že schválená změna územního rozhodnutí ke stavbě D1 u Přerova by měla nabýt právní moci letos na jaře. Stavební povolení chtělo vyřídit do června. Nové výběrové řízení na zhotovitele stavby by díky tomu mohlo začít rovněž v tomto roce.

Podle nejnovějších odhadů by mohla být poslední část dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi otevřena nejdříve v roce 2024.