Nový úsek D1 u Přerova dopravní situaci ještě zhoršil. Po dálnici míří do města víc kamionů

V Přerově se po nedávném zprovoznění nového úseku dálnice D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Přerovem ještě více zhrošila dopravní situace. Po dálnici totiž do města jezdí více kamionů, i když mají od jara loňského roku průjezd opravenou Polní ulicí zakázán. Pomohl by poslední úsek dálnice mezi Přerovem a Říkovicemi, kdy začne stavba však stále není jasné.

Nový úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Přerova otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na začátku prosince 2019. Čtrnáctikilometrový úsek je předposlední částí dálnice, chybí už jenom úsek Přerov-Říkovice, který však stále blokují někteří občané i ochránci přírody. 

Úsek, který konči u přerovské části Předmostí, se stavěl zhruba čtyři roky. Spolu s dálnicí vzniklo i 24 mostů, tři mimoúrovňové křižovatky, sedm kilometrů protihlukových stěn a také čtrnáct retenčních nebo odkalovacích nádrží. 

Kamiony stojí v kolonách už před Přerovem

Nový úsek D1 přivádí do Přerova více kamionů než v době, kdy k městu žádná dálnice nevedla. Na dálnici u Lipníku nad Bečvou sice jsou značky, které kamiony navádí na dálnici směr Olomouc, ale spousta jich i tak jede na Přerov. 

Nákladní auta, která ve směru od Lipníku jedou do Zlína, by měla správně jet po dálnici kolem Olomouce, přes Prostějov až do Vyškova. Tam by se měly napojit na D1 směr Kroměříž a dále pak pokračovat do Zlína. 

Řídí se navigacemi, nikoliv dopravním značením. V drtivé většině se jedná o zahraniční řidiče kamionové dopravy, kteří projíždějí republikou ze severu na jih.
Miroslav Komínek
zástupce ředitele Městské policie Přerov

Kolony kamionů stojí už na vjezdu ve směru od Olomouce, kde nový úsek dálnice končí. Další stojí i přímo v ulicích města. Strážníci zastavují nákladní auta v ulici Velká Dlážka a posílají je zpět na Olomouc. 

Řidičům kamionů, kteří vjedou do města, hrozí pokuta až dva tisíce korun. Většinou to ale strážníci vyřeší na místě pokutou ve výši pět set korun. Pomáhá jim také státní policie, například ručním řízením křižovatek. 

Problémy jsou i v okolních obcích

Přerovská radnice chce situaci řešit s ŘSD. „Máme naplánovanou schůzku přímo s generálním ředitelem ŘSD do konce ledna, kde bychom si chtěli o té situaci v Přerově promluvit,“ řekl radní pro dopravu a koordinaci dopravních staveb Tomáš Navrátil (ANO).

Nákladní auta však obtěžují i obyvatele ostatních obcí. Místo toho, aby se vrátila na dálnici u Olomouce, zkracují si cestu přes Rokytnici, Brodek u Přerova a Dub nad Moravou. Na dálnici se tak napojí až u Prostějova. 

Poslední úsek se nezamlouvá ochráncům přírody

Situaci by zlepšil poslední úsek dálnice D1, který má vést z Přerova do Říkovic. Po kompletní dálnici by mohla auta jezdit v roce 2024, jenže proti územnímu rozhodnutí přišlo nedávno na olomoucký magistrát devět odvolání. 

S plánovaným úsekem dálnice nesouhlasí například někteří obyvatelé Dluhonic a proti byl i spolek Děti Země, jeho odvolání má celkem deset bodů. „Upozorňujeme v nich na chyby procesu EIA v roce 2000, který neposoudil varianty dálnice mimo Dluhonice, a na chyby závazného stanoviska EIA z roku 2016, které bylo vydáno bez účasti veřejnosti. Také žádáme o přezkum závazných stanovisek,“ řekl Miroslav Patrik ze spolku Děti Země.

S předsedou organizace by se chtěl 22. ledna sejít ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Chce ho přesvědčit, aby odvolání stáhl. V opačném případě by mohlo v přípravách na stavbu dálnice dojít k dalšímu zpoždění.