Děti Země i občané z Dluhonic. Padlo devět odvolání proti územnímu řízení přerovské D1

Proti změně územního rozhodnutí na stavbu posledního úseku dálnice D1 z Přerova do Říkovic bylo podáno devět odvolání. Vyplývá to z informací na úřední desce olomouckého magistrátu, kterému občané a spolky odvolání posílali. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odvolání zkomplikují další přípravy na stavbu posledního úseku dálnice, která musí začít nejpozději příští rok, kdy pro ni končí výjimka z EIA.

Odvolání proti změně územního rozhodnutí na D1 z Přerova do Říkovic podaly tři spolky, mezi kterými je například organizace Děti Země. Odvolalo se také šest občanů z Dluhonic u Přerova, kudy má dálnice vést.

„Účastníci řízení se mohou vyjádřit do dvaadvaceti dní od vyvěšení (oznámení na úřední desce), tedy do 25. ledna,“ sdělil Miroslav Patrik z organizace Děti Země.

Děti Země: Problém je EIA

Změnu územního rozhodnutí loni v listopadu povolil stavební odbor olomouckého magistrátu. Odvolání proti změně územního rozhodnutí, které podala organizace Děti Země, má celkem deset bodů.

Dálnice D1 okolo Přerova
Zdroj: ČT24

„Upozorňujeme v nich na chyby procesu EIA v roce 2000, který neposoudil varianty dálnice mimo Dluhonice, a na chyby závazného stanoviska EIA z roku 2016, které bylo vydáno bez účasti veřejnosti. Také žádáme o přezkum závazných stanovisek,“ doplnil Patrik.

Jeden z dluhonických místních v odvolání upozornil na to, že původní územní rozhodnutí bylo vydáno v březnu 2006 a podle stavebního zákona mělo platnost maximálně pět let. Dřívější stanoviska ohledně dopadu stavby na životní prostředí tak prý nejsou aktuální, a to i kvůli změně územního rozhodnutí, která upravuje některé parametry D1.

Může se D1 vyhnout Dluhonicím?

Řízení o změně územního rozhodnutí na poslední část D1 u Přerova začalo na jaře 2017, hlavně kvůli změně projektu mimoúrovňového křížení Přerov-sever. Podle Patrika se z něho však stala komplikovaná okružní křižovatka, která nevyhovuje normám. 

Děti Země v odvolání žádají o posouzení varianty trasy D1 s odchýlením u Dluhonic asi o 150 metrů na východ směrem k Přerovu. Aktivistům se nelíbí ani závěr přerovského magistrátu, podle kterého by se měl pokácet jeden strom a keře na ploše více než čtvrt hektaru. 

Podle Kremlíka jde o další komplikaci

Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) řekl, že odvolání zkomplikují přípravu stavby. „Pokud jde o rok 2021 (zahájení stavby), netroufám si za současného právního stavu odhadnout,“ řekl v prosinci při otevření předposledního úseku D1 z Lipníku nad Bečvou do Přerova.

ŘSD dříve odhadovalo, že změna územního rozhodnutí by měla nabýt právní moci letos na jaře. Stavební povolení chtělo vyřídit do června a i nové výběrové řízení na zhotovitele tak mohlo začít ještě letos. Podle nových odhadů bude úsek Přerov–Říkovice otevřen nejdříve v roce 2024.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 4 hhodinami

Obce podporují mladé rodiny. Za novorozence nabízí rodičům i deset tisíc korun

Odchod mladých a malá porodnost. Mnohá menší města a obce se potýkají s postupným vylidňováním. Řada z nich proto například zvyšuje finanční příspěvek na novorozence. Od příštího roku dostanou dvojnásobnou částku – tedy deset tisíc korun – děti ve městě Brumov-Bylnice. Stejný příspěvek mají od letošního července i pro rodiče v Jeseníku nebo Valašských Kloboukách. Naopak obec Modrava letos příspěvek snížila z původních šedesáti tisíc na nynějších deset tisíc korun.
před 7 hhodinami

Zlomek lidí z pohyblivého domu v Chomutově smí domů

Část lidí vystěhovaných z chomutovského panelového domu se může před Vánocemi vrátit. Rozhodl o tom statik. Budova se dala do pohybu koncem léta. Geologové podloží prozkoumávali dvacetimetrovými vrty, přesnou příčinu prudkých pohybů ale zatím stále odhadují. Podle primátora Milana Märce (Nový Sever) mohlo jít o důsledek propadu šachty z 19. století.
před 8 hhodinami

Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny

Ministerstvo životního prostředí představilo pravidla, která mají zajistit větší ochranu půdy před erozí způsobenou kromě vody i větrem. Agrární komoře vadí, že s ní resort změny dostatečně neprojednal a není ani úplně jasné, jak se budou posuzovat jednotlivé případy. Vyhlášku kritizují i Motoristé. Nová pravidla mají platit od července.
před 8 hhodinami

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 17 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 17 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
včera v 07:00

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025
Načítání...