Jezdit po novém dálničním úseku v Olomouckém kraji mohou od čtvrtka řidiči. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odpoledne zprovoznilo přibližně 14 dokončených kilometrů mezi Lipníkem nad Bečvou a Přerovem. Jde o předposlední chybějící úsek D1, stavěl se přes čtyři roky. Kdy se dokončí celá D1, zatím není jasné.
Dálnice D1 se prodloužila o 14 kilometrů do Přerova. Hotová však stále není
Po čtyřech letech a pěti měsících slouží motoristům 14 kilometrů a 312 metrů nové dálnice. Vzniklo kvůli ní 24 mostů, po deseti z nich vede samotná D1. V provozu jsou i tři mimoúrovňové křižovatky.
„Sedm kilometrů protihlukových stěn, 14 retenčních nebo odkalovacích nádrží, z tohoto pohledu je ta stavba poměrně rozsáhlá,“ uvedl ředitel divize Inženýrské stavitelství Skansky Aleš Krupka. Součástí budou také dvě velké odpočívky zhruba uprostřed úseku. Ve směru od Přerova už je hotová, v opačném směru se zatím dokončuje. Do příštího roku mají u tahu stát i čerpací stanice.
Dálnice se otevřela se zpožděním
Stavbu slavnostně zahajoval ještě Dan Ťok, pásku už ale přestřihl jeho nástupce. Dělníky na měsíce zdržely přeložky nenahlášených optických sítí. „Došlo k prodloužení doby výstavby. Takže v tomto úhlu pohledu nejsem úplně šťastný,“ uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO). A kvůli sesuvu museli přeprojektovat estakádu a prodloužit ji o jedno mostní pole.
„Že to vedlo k nějakému časovému nároku toho zhotovitele, to je věc vedlejší. Nicméně pro nás bylo zásadní postavit tu dálnici bezpečně,“ popsal ředitel Závodu Brno ŘSD David Fiala.
Letos v září se pak na některých místech objevily praskliny na krajnicích. „My jsme udělali poměrně detailní analýzu a diagnostiku vzniku těch trhlin, zacelili tyto trhliny a jsem přesvědčen, že předáváme dílo v maximální možné kvalitě,“ řekl Krupka.
I když se nový úsek prodražil o 200 milionů na zhruba 2,9 miliardy, jde o jednu z nejlevnějších dálnic v Česku. Navazuje na úsek u Lipníka, který se ŘSD chystá opravit, ale až v roce 2021.
„V tuto chvíli jsme to ještě nevyhodnotili v takovém stavu, že by bylo nutné do toho v současné době investovat finanční prostředky,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Protože stavba zatím dál nepokračuje, u Přerova ještě nevznikla mimoúrovňová křižovatka.
Řidiči proto musí sjet po provizorní komunikaci a přes světelnou křižovatku napojí na silnici první třídy mezi Olomoucí a Přerovem. To někdy v budoucnu změní až dokončení posledního úseku Přerov–Říkovice.