V Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku se po havárii a následném požáru nákladního vlaku s toxickým benzenem chystá plocha pro sanaci území, které je nejzasaženější. Těžká technika odstraní poslední zbytky cisteren. Ve čtvrtek na místě pracoval i těžkotonážní pásový jeřáb, který nakládal odřezaná kolejová pole. Všechny práce směřují k tomu, aby se odborníci co nejdříve dostali k ložisku kontaminace. Práce však komplikuje déšť. Rozsah kontaminace pod ohniskem havárie zatím inspektoři ČIŽP nedokážou odhadnout.
Práce po nehodě nákladního vlaku s benzenem ztěžuje déšť
„Nakládáme poslední velké zbytky cisteren do přistaveného vlaku, který je odveze k likvidaci. Čelní a kolový nakladač sbírá postupně menší železné části a fragmenty kolejnic, pružiny a další kusy vagonů poškozených požárem. Chystáme plochu pro další postupy k ochraně životního prostředí a sanaci území,“ popsala mluvčí krajských hasičů Lucie Balážová.
Pásový jeřáb bude odpoledne nakládat odřezaná kolejová pole na vagony a svážet je na centrální skládku Správy železnic, doplnila Balážová. Dodala, že nadále platí na místě přísná protipožární opatření. Teprve po odstranění poškozených železničních cisteren a drážního svršku je v plánu screening kontaminace zemin. Od její hloubky se budou odvíjet další sanační opatření.
Sorpční hadi a odčerpávání benzenu z podzemních vod
Nejblíže položené jezero chrání stovky metrů takzvaných sorpčních hadů i norných stěn. Součástí sanačních opatření jsou sondy, z nichž specializovaná firma může čerpat toxický benzen, který pronikl do podzemních vod. Za pomoci pásového rypadla jich bylo vyhloubeno devětadvacet. „Těžká technika pokračovala v jejich vystrojení, tedy v přípravě pro čerpání kontaminované podzemní vody. Celkově je takto připravených osmnáct sond,“ doplnila mluvčí hasičů.
Sanaci území dosud přálo počasí, což se ve čtvrtek změnilo. „Likvidační práce komplikuje déšť, v podmáčeném podloží se těžká technika hůře pohybuje, stejně jako všichni, kdo na místě pracují. Povolali jsme další týlový kontejner, abychom jim vytvořili v nepříznivých podmínkách zázemí,“ dodala Balážová. Český hydrometeorologický ústav předpovídá v této lokalitě déšť až do soboty.
Rozsah kontaminace pod ohniskem havárie zatím nelze odhadnout
„Podle dosavadních zjištění je v místech pod ohniskem železniční havárie podzemní voda v hloubce zhruba tří až čtyř metrů. Přírodní bariéra v podobě jílovité vrstvy, která by měla pronikání případné kontaminované vody zabránit, je v hloubce zhruba sedmi metrů,“ řekl ředitel olomouckého oblastního inspektorátu České inspekce životního prostředí David Petr. Ohnisko znečištění v místě tratě, kde cisterny s benzenem havarovaly, budou prozkoumávat odborníci prostřednictvím sond.
Od hloubky kontaminace ložiska se budou odvíjet nejen nadcházející sanační práce, ale například i termín zprovoznění trati. „V současné době se nedá přesně říci, do jaké hloubky zde mohl benzen proniknout. Víme, že hladina podzemní vody je kolem třech čtyřech metrů. Podle dosavadních informací leží jílovitá báze v hloubce sedmi osmi metrů. Je to přírodní bariéra pro podzemní vodu, která může být potenciálně kontaminovaná rozpuštěným benzenem,“ uvedl Petr.
Deštivé počasí nejen komplikuje práce, ale také urychluje vsakování toxické látky. „Pokud bude pršet delší dobu, dochází k lepšímu prostupu kontaminantu do podzemní vody a jeho rychlejší migraci v podzemní vodě. Na druhou stranu, pokud teplota klesá k pěti šesti stupňům, může zpomalit migraci. Benzen při těchto teplotách přechází do pevného skupenství,“ dodal šéf oblastního inspektorátu.