Škoda na životním prostředí v souvislosti s havárií cisteren s toxickým benzenem v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku několikanásobně přesáhne původní odhadovanou částku sto milionů korun. Její výše se bude odvíjet od rozsahu sanačních opatření, uvedla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIZP) Miriam Loužecká. Další škoda ve výši 125 milionů na infrastruktuře a vlaku zůstává stejná, sdělil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Ekologická škoda po havárii vlaku s benzenem bude násobně vyšší než původní odhady
„Odhaduje se, že částka bude násobně vyšší. V současné době se zpracovává sanační projekt, který má být dokončen začátkem dubna. V tomto projektu by měla být stanovena cena dalších sanačních opatření,“ uvedla mluvčí inspekce. Mezi dosavadní opatření patří například hloubení sanačních jam, ze kterých odborníci čerpají benzen, který se dostal do podzemních vod. Na místě mezi kolejištěm a jezerem jsou jich již tři desítky. Instalují se tam také do hloubky až sedmi metrů larsenové stěny, omezit mají mísení vod z vodní nádrže s podzemními vodami kontaminovanými benzenem.
Vyčíslení dalších škod se podle mluvčího Drážní inspekce zatím nezměnilo – dalších 75 milionů korun je škoda na infrastruktuře, 50 milionů korun je škoda na vlakové soupravě, není v tom započítán náklad. Chemička DEZA z Valašského Meziříčí, která převážený benzen vyrobila, škody vyčíslila již dříve na několik desítek milionů korun. „Nemám informaci o tom, že by byly změny v těchto částkách. Pokračuje šetření, trvat to bude minimálně měsíce,“ uvedl Drápal.
Také policie zatím nemá k případu žádné nové informace, stále jej prověřuje, sdělila její mluvčí Miluše Zajícová.
Těžba kontaminované zeminy
Tento týden začne na místě havárie cisteren těžba benzenem kontaminované půdy, která se nachází pod kolejištěm, uvedla mluvčí ČIZP. Rozsah kontaminace v ohnisku nehody zjišťovala po odstranění havarovaných cisteren a demontáže kolejí specializovaná firma za pomoci vrtů. Následovat má odbagrování této zeminy, což je z pohledu sanačních opatření klíčové.
Rozsah kontaminace půdy benzenem pod ohniskem havárie zatím není znám. Podle dosavadních zjištění je v těchto místech podzemní voda v hloubce zhruba tří až čtyř metrů. Přírodní bariéra v podobě jílovité vrstvy, která by měla pronikání případné kontaminované vody zabránit, je v hloubce zhruba sedmi metrů, řekl ředitel olomouckého oblastního inspektorátu ČIŽP David Petr.
Komplikací pro zamezení kontaminace je pro odborníky také počasí, v neděli totiž oblast zasáhly silné deště. „Deště obecně urychlují mobilitu benzenu a situaci mohou výrazně zkomplikovat. Následky nedělních dešťů zatím nelze předjímat, to bude zřejmé až z výsledků analýz povrchových vod,“ dodala mluvčí. Výsledky odborníci získávají vždy následující den.
Na místě zasahují také hasiči, kteří v pondělí provádějí mimo jiné protipožární opatření u vrtů. Pokračují také v měření koncentrací v ovzduší na předem určených místech, uvedla mluvčí hasičů Lucie Balážová. Kromě norných stěn a sorpčních hadů jezero od víkendu provzdušňují za pomoci dvou proudnic, které doplňují aerátory.
Mimořádná událost, která podle zkušeností hasičů a drážních hasičů nemá za posledních třicet let v Evropě obdoby, se stala 28. února v 11:40 ve stanici Hustopeče nad Bečvou, kdy vykolejil při jízdě nákladní vlak převážející přes tisíc tun toxického benzenu. Část cisteren následně začala hořet. Ve vlaku bylo řazeno sedmnáct vozů, přičemž čtrnáct z nich vykolejilo, uvedla Drážní inspekce.