Na Plzeňsku vzniká nejvyšší silniční most v Česku

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět půlkilometrový most na chystaném obchvatu Plas na severu Plzeňska. Vítězné sdružení Stavby mostů, EUROVIA CZ a inženýrské firmy SAGASTA ho vybuduje za 571 milionů korun bez DPH, což je o osm procent vyšší cena, než se původně předpokládalo. Bude to nejvyšší silniční most v Česku, 87 metrů nad hladinou řeky Střely, informoval generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Současná silnice I/27 z Plzně na Žatec a Most, která prochází celými Plasy kolem kláštera a vede nepřehlednými zatáčkami s táhlým stoupáním či klesáním, je silně zatížená hlavně těžkou dopravou. Jezdí tam přes deset tisíc aut denně.

„Strašně nám to pomůže v bezpečnosti obyvatel a turistů, v počtu projetých aut a výrazně se také omezí hlučnost,“ řekla starostka Plas Eva Kantor Pořádková (Nezávislí pro Plasko). Podle ní už se o obchvatu začalo hovořit před rokem 1989. „Lidi se pořád ptají. Někteří se podivují, že už se to skutečně realizuje,“ uvedla.

Stavba mostu bude podle Mátla trvat třiatřicet měsíců a stavba navazující silnice 27 měsíců od zahájení do uvedení do provozu. Výstavba hlavní trasy se mírně zpožďuje, protože ještě nejsou vykoupené všechny pozemky. „Její zahájení tedy předpokládáme letos na podzim,“ dodal Mátl.

Znázornění obchvatu a mostu u Plas na Plzeňsku
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic

Vítězné konsorcium tří firem most vyprojektuje a postaví. Jde o takzvaný režim Design & Build, první akce v Plzeňském kraji, kterou ŘSD takto zadalo. Oblouková konstrukce nad údolím řeky Střely bude mít devět polí a šířku 12,6 metru. „Sedm měsíců bude teď trvat projekt, ale zejména výstavba přístupových tras. Nejdříve je třeba se do toho údolí dostat, což bude asi to nejtěžší,“ popsal generální ředitel ŘSD.

Přemostění rozsáhlého údolí řeky Střely a železniční tratě Plzeň–Žatec bude podle Mátla nejvyšším silničním mostem, přes 87 metrů nad hladinou. „Velký most na D1 nad údolím Velkého Meziříčí má 77 metrů. Podobně vysoký je Žďákovský most, který je ale je nad hladinou daleko méně, je vysoký ode dna asi osmdesát metrů,“ řekl. Podle šéfa ŘSD bude nový most dominantou údolí. Na straně k Plasům na něm bude prosklená vyhlídka do údolí na stezce pro pěší i cyklisty.

Stavba navazujících úseků obchvatu o celkové délce 5,6 kilometru by měla začít v polovině září. Navazující úseky, výrazně jednodušší než most, se budou stavět standardně podle hotového projektu. Musí být dokončené současně s mostem. Celý obchvat asi za 1,3 miliardy korun má být hotový do března 2028.

Kupka: Bude to technický unikát

„Půjde o technický unikát. Věřím, že nabídne krásný pohled na tohle starobylé místo,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle něj teď stát staví 82 kilometrů silnic první třídy a 195 kilometrů dálnic. Spolu s dalším úsekem D6, který začne v průběhu léta, to bude přes dvě stě kilometrů. „Staví se nejvíc, co se kdy stavělo,“ uvedl Mátl. Podle něj letos ŘSD vydá 82 miliard korun, příští rok o pět až sedm miliard více.

„Extrémně složité na stavbě mostu budou přístupové komunikace, protože to údolí má opravdu velmi komplikovaný tvar a vybudování cest nám zabere hodně času, zejména strana od Kralovic, kde je skalní masiv a příkrá stěna,“ řekl Luboš Lobík, ředitel firmy Stavby mostů. V první fázi už se kreslí projekty přístupových silnic, jejichž stavba začne 1. srpna.

Projekty potrvají dvanáct až čtrnáct měsíců a pracovat se na nich bude paralelně s výstavbou. Přístupy jsou podle Lobíka problematické i od Plzně ze serpentin, kde bude délka silnice asi čtyři sta metrů, z centra obce kolem úpravny vod povede asi šestisetmetrová silnice a od Kralovic to bude tři sta metrů základní komunikace, která se bude větvit k pilířům vysekaným do skalní stěny.

Celý obchvat bude podle šéfa plzeňské oblasti ŘSD Miroslava Blabola hradit Státní fond dopravní infrastruktury. Na stavbu navazujících úseků obchvatu Plas, jejichž stavba bude podle projektantů stát 1,2 miliardy korun, byl podle informací ČTK vybrán vítěz s cenou 723 milionů korun, ale musí ještě doplnit informace a reference. „Pořád ještě řešíme administraci zakázky, a pokud vše půjde hladce, tak v srpnu bychom měli mít uzavřenou smlouvu o dílo a v polovině září stavbu zahajovat,“ řekl Blabol.

„Zdejší klášter je opravdu tou dopravou zásadně ohrožován. To obrovské množství aut projíždějících kolem barokní stavby by do budoucna znamenalo už opravdu ohrožení. To je také jeden z vedlejších efektů tohoto mostu,“ dodal ministr kultury Martin Baxa (ODS).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 16 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 17 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...