Politici se přou o bezpečné předjíždění cyklistů. Ty kromě bezohledných řidičů někdy ohrožuje i vlastní lehkomyslnost

8 minut
UDÁLOSTI: Kola si pořizuje stále víc lidí a na silnicích je lze podle policistů potkat mnohem častěji než dřív
Zdroj: ČT24

Po chladném a deštivém jaru se počasí umoudřilo, a tak naplno začala cyklistická sezona. Letos její začátek provázejí diskuse o novele silničního zákona, která by měla řidičům nakázat, aby jízdní kola předjížděli alespoň s metrovým odstupem a kde je povolená rychlost vyšší než 30 kilometrů v hodině nejméně 1,5 metru. Mezi zákonodárci hlavně není shoda na tom, jak přísně by se mělo porušení trestat. I když nové pravidlo zatím není schválené, policie a dopravní experti nabádají k opatrnosti kvůli cyklistům jak řidiče, tak cyklisty samotné. Neohrožují je pouze případné střety s auty, ale i to, že řada lidí dodnes usedá na kolo bez ochranné přilby.

Nové ustanovení silničního zákona, které schválili poslanci, ale vrátili ho senátoři – takže sněmovna bude muset rozhodnout znovu – nařizuje řidičům, aby cyklisty předjížděli tak, že mezi okrajem jejich vozidla a jízdního kola bude alespoň 1,5metrový odstup a v úsecích, kde je maximální povolená rychlost 30 kilometrů za hodinu nebo nižší, alespoň metrový odstup.

Senátní výbory doporučovaly členům horní komory, aby předpis úplně zamítli. Nakonec jej však do sněmovny poslali s pozměňovacím návrhem, který má zmírnit postihy za jeho porušení. Řidičům by totiž podle původní verze hrozila i ztráta řidičského průkazu na půl roku.

Přejíždět plnou čáru kvůli cyklistovi by mohlo být povoleno

Podle člena senátního dopravního podvýboru a zároveň náměstka hejtmana Pardubického kraje pro dopravu Michala Kortyše (ODS) panovaly mezi senátory obavy, že se za cyklisty  budou vytvářet kolony tam, kde je předjíždění zakázáno plnou čarou. Pozměňovací návrh proto také směřuje k tomu, aby bylo povoleno při předjíždění kol plnou čáru přejet.

Návrh jde ruku v ruce s postojem, který má k návrhu samostatné oddělení ministerstva dopravy BESIP. Jeho vedoucí Tomáš Neřold zdůraznil, že metr a půl považuje za zcela správný rozestup, ale varoval před tím, aby bylo porušení přísně trestáno. „Je to ale hlavně věcí prevence. Mohou vzniknout problematické situace, například pokud by se přejížděla plná čára,“ zdůraznil.

Poslanec Petr Dolínek (ČSSD) považuje změnu, kterou horní komora navrhla, za přijatelnou. „Ve sněmovně požádám kolegy, aby podpořili senátní návrh,“ přislíbil.

Že je potřeba cyklisty lépe chránit před dopravními nehodami, jasně ukazují statistiky. Loni jich zemřelo 40, tvořili tedy téměř desetinu celkového počtu obětí havárií, a letos do konce května již třináct.

Zkušenosti cyklistů z provozu naznačují, že je zákonné ustanovení potřeba, protože se někteří řidiči záměrně chovají k jízdním kolům neohleduplně. „Předjíždějí na těsno, pak samozřejmě nadávky a zbytečnosti, jako že předjede cyklistu a pustí ostřikovače,“ vylíčil své zkušenosti ředitel cyklistického týmu z Nového Jičína Ondřej Bezunk. Novojičínští cyklisté trénují v provozu, Bezunk ujistil, že sami dodržují veškerá pravidla.

Bez přilby vyjíždí až polovina cyklistů. Že to škodí, vědí i malé děti

Cyklisty ovšem neohrožují jenom řidiči, nýbrž i oni sami. Významným bezpečnostním prvkem na jízdním kole je přilba, kterou však zdaleka nepoužívají všichni. Podle průzkumů bez ní jezdí každý druhý a přilbu také neměly tři čtvrtiny obětí loňských smrtelných nehod jízdních kol.

Již děti – pro které je povinná – mají v tom, proč je přilba důležitá, jasno. „Abychom nepřeletěli a bouchli jsme se do přilby,“ ozřejmil štábu České televize jeden z nejmenších cyklistů na hlubocké cyklostezce.

Vedoucí oddělení prevence na Policejním prezidiu Zuzana Pidrmanová by uvítala, kdyby každý cyklista považoval přilbu za samozřejmost. „Tak jako děláme řadu jiných činností – čistíme si zuby, uléháme do postele, chodíme do práce – tak bychom si měli naprosto automaticky před jízdou na kole vzít na hlavu přilbu. Může zachránit život,“ zdůraznila.

Podle jihočeského policejního mluvčího Jiřího Matznera se ale cyklisté sami ohrožují i jinak. Existují i takoví, kteří mají za jízdy na uších sluchátka nebo používají mobilní telefon. Někteří se navíc neváhají před jízdou napít alkoholu. „Často řešíme, že si cyklisté neuvědomují, že ani oni nesmí konzumovat alkohol,“ podotkl Matzner.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...