Maďarský server opouštějí desítky novinářů. Tisíce lidí vyrazily na podporu svobody médií do ulic

Tři vedoucí pracovníci a zhruba šest desítek novinářů odchází z předního maďarského zpravodajského webu index.hu kvůli nedávnému odvolání šéfredaktora Szabolcse Dulla. Ten server, který zůstával jedním z mála maďarských médií kritických vůči premiérovi Viktoru Orbánovi, hájil před pokusy o nátlak. Novináři nyní uvedli, že odcházejí, protože vedení portálu nevyhovělo jejich požadavku, aby šéfredaktora povolalo zpět do funkce. Večer se v Budapešti kvůli těmto událostem sešlo několik tisíc lidí k demonstraci na podporu svobody médií.

Demonstrace na podporu svobody médií v Budapešti
Zdroj: Reuters Autor: Bernadett Szabo

„Nejsme tu nutně proto, že se nám Index líbil, ale jsme nyní v situaci, kdy je ohrožený přístup k informacím,“ citovala agentura Reuters třicetiletého muže, který se večer rozhodl vyjádřit svou nespokojenost a vydal se s davem demonstrantů od sídla portálu Index.hu k úřadu premiéra Orbána.

„Kvůli vnějším vlivům“ hrozí, že index.hu ztratí svou nezávislost, varoval šéfredaktor Szabolcs Dull před měsícem. „Jsme zasaženi vnějším vlivem, což by mohlo vést až k zániku redakce,“ napsal v prohlášení, které podepsalo téměř devadesát zaměstnanců serveru index.hu. Po svém odvolání Dull tvrdil, že byl vyhozen právě kvůli této aktivitě. 

László Bodolai jako předseda nadace, která vlastní vydavatele portálu, ve středu oznámil, že šéfredaktor nebyl schopen kontrolovat napětí v redakci. To se prý projevilo také v poklesu příjmů, proto byl Dull odvolán. V dopise redakci vyzval Bodolai redaktory k sebekázni a ujistil, že „politická nezávislost Indexu není ohrožena“.

Demonstrace na podporu svobody médií v Budapešti
Zdroj: Reuters
Autor: Bernadett Szabo

Novináři pracující pro portál si už od roku 2018 stěžují, že po změně majitele společnosti, která má na serveru na starosti prodej reklamního prostoru, začala být ohrožena jejich schopnost informovat o dění v zemi nezávisle. Poloviční podíl ve firmě kontrolující reklamní příjmy portálu totiž tehdy získal Miklós Vaszily, podnikatel s blízkými vazbami na vládní stranu Fidesz, který již řídí provládní televizi TV2. 

Viktor Orbán podle svých kritiků už od nástupu do úřadu premiéra v roce 2010 usiluje o rozšíření vlivu na média prostřednictvím právních nástrojů, změn vlastnictví i směřování peněžních toků z reklamy k loajálním médiím. Kvůli obavám z porušování principů demokracie i právního státu čelí Orbánova vláda dlouhodobě kritice ze strany Evropské unie i Rady Evropy.

Ke změnám v redakci index.hu dochází poté, co Orbán v úterý ohlásil, že na summitu v Bruselu Maďarsko a Polsko nejenže dokázaly vyjednat velkou sumu peněz, ale i uhájily národní čest, když „zmařily pokusy“ vázat čerpání z fondů Evropské unie na dodržování pravidel právního státu.