Horkovod z Temelína je kompletní, zajistí Budějovicím třetinu tepla

Teplárna České Budějovice zahájila zkušební provoz 26 kilometrů dlouhého horkovodu z Jaderné elektrárny Temelín do Českých Budějovic. Temelínský přivaděč pokryje třicet procent potřeby tepla ve městě. Půjde o 750 terajoulů ročně, horkovod by měl dodávat teplo nejméně dvacet let. Město má tak třicet procent tepla za stabilní ceny, které neovlivní vývoj na trhu, řekli zástupci teplárny, města a firmy ČEZ. Horkovod stavěl ČEZ, investice byla 1,69 miliardy korun.

„Jde nejen o největší teplárenský, ale také o jeden z největších ekologických projektů posledních desetiletí. Pokud bychom chtěli toto teplo vyrobit z uhlí, museli bychom vypustit přes osmdesát tisíc tun oxidu uhličitého ročně. Dekarbonizační strategii bereme jako prioritu a toto je jeden z důkazů,“ řekl generální ředitel ČEZu Daniel Beneš.

Horkovod by měl pokrýt spotřebu tepla přibližně třetiny zákazníků teplárny, zbytek zajistí podnik z vlastních zdrojů. Temelínské teplo bude ohřívat hlavně sídliště Vltava a Máj. Podle Beneše jde o třetí nejdelší tepelný přivaděč v Česku.

Díky horkovodu nemusí nově teplárna kupovat emisní povolenky, řekla budějovická primátorka Dagmar Škodová Parmová (ODS). V aktuální topné sezoně začne také firma v kotli K12 místo uhlí spalovat dřevní štěpku. Díky tomu klesne spotřeba uhlí přibližně o další třetinu. Budějovice byly na spalování uhlí závislé od roku 1908, kdy vznikla městská uhelná parní elektrárna.

„Třicet procent tepla máme (díky horkovodu) pod stabilním cenovým základem, ale na konečnou cenu mají vliv i další zdroje. Do budoucna plánujeme Zevo, část tepla bude tedy z odpadu, část z kotle, který je kombinací štěpky a uhlí. Máme jistotu, že třicet procent tepla dostáváme za předem definovaných podmínek a neskáče nám do nich to, co se děje na trhu,“ uvedl jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS).

Stavba měla zpoždění

Cena za teplo by letos neměla skokově vzrůst, řekl Kuba. Cenu pro příští rok oznámí městská firma do konce listopadu. Letos v lednu zvedla cenu za gigajoule tepla na 788,59 korun. Loni za něj lidé platili 690,69 korun.

Temelín propojila s Budějovicemi dvě 26 kilometrů dlouhá potrubí o vnějším průměru 80 centimetrů. Obě potrubí jsou minimálně 1,3 metru pod zemí. V zimě bude do Budějovic proudit voda až o teplotě 140 stupňů Celsia, pro zbytek roku to bude teplota 90 stupňů, oznámil ČEZ.

ČEZ původně avizoval, že horkovod začne dodávat teplo do Budějovic na přelomu let 2020 a 2021. Stavěl se od jara 2019. Stavba měla zhruba dva roky zpoždění. Od konce roku 2020 se asi na rok práce zastavily, zkrachovala stavební firma Tenza. Koncem roku 2021 vybral ČEZ firmy, které horkovod dostavěly. Jsou jimi společnosti Elte a Energie – stavební a báňská.

Temelín je největším výrobcem elektřiny v zemi, kryje zhruba pětinu domácí spotřeby. Loni vyrobil 16,29 terawatthodiny elektřiny.

Budějovická teplárna zásobuje teplem na třicet tisíc bytů a přes čtyři sta firem, institucí, škol, zdravotnických zařízení či obchodů. Loni prodala 1463 terajoulů tepla, měla výnosy 1,3 miliardy korun a skončila v zisku po zdanění 23,1 milionu. Vyplývá to z výroční zprávy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 5 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 8 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 11 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 12 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 21 hhodinami
Načítání...