Poslední ruské jaderné palivo přijede letos. Pak ho nahradí americké

3 minuty
Změna dodavatele jaderného paliva
Zdroj: ČT24

Jaderné palivo do Dukovan bude od roku 2024 dodávat americká společnost Westinghouse. Dosud se v dukovanské elektrárně používalo palivo od ruské firmy TVEL, která spadá do ruského státního holdingu Rosatom. Ruský dodavatel zásobuje Dukovany téměř 40 let, od začátku provozu elektrárny. Po vypuknutí války na Ukrajině se však provozovatel elektrárny, polostátní ČEZ, rozhodl dodavatele z bezpečnostních důvodů nahradit. Informoval o tom mluvčí společnosti Ladislav Kříž.

Westinghouse bude společně s francouzskou firmou Framatome dodávat od příštího roku jaderné palivo i do jaderné elektrárny v Temelíně.

Dosud se hovořilo o tom, že neexistuje žádná alternativa, kdo by mohl ruské palivo pro dukovanský typ reaktorů nahradit. Podle ČEZu však Westinghouse v poslední době urychlil vývoj a je při vyloučení ruské společnosti TVEL jedinou firmou, která je nyní schopna palivové soubory pro Dukovany dodat.

„Zajištění západního dodavatele palivových souborů pro Dukovany je významným krokem nejen pro českou energetiku, ale i celou Českou republiku. Dochází k dalšímu výraznému posílení energetické bezpečnosti,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel skupiny ČEZ Daniel Beneš.

Palivo se bude vyrábět ve Švédsku

Westinghouse bude palivo pro Dukovany vyrábět ve svém závodě ve Švédsku. Používat při tom bude podobný typ paliva, jaké vyvinul pro jaderné elektrárny na Ukrajině. Lišit se ovšem bude v některých technických detailech.

„Vážíme si spolupráce se společností ČEZ a jsme i nadále plně odhodláni podporovat její politiku diverzifikace dodávek. Jsme hrdí na to, že jsme první západní společností, která má k dispozici ověřené palivové soubory pro tento typ bloků,“ uvedl prezident Westinghouse Nuclear Fuel Tarik Choho. Dodávky by měly začít od začátku příštího roku.

„Se švédskou společností Westinghouse Sweden jsme podepsali kontrakt na dodávky jaderného paliva. Ceny jsou velmi podobné, ale cena nebyla v tuto chvíli na prvním místě, my jsme řešili bezpečnost dodávky, jistotu dodávky,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel skupiny ČEZ Daniel Beneš.

Ředitel divize jaderné energetiky v ČEZ Bohdan Zronek sdělil, že americké palivo se příliš neliší od ruského. Jaderný vědec Radek Škoda dodal, že výměna dodavatele neohrozí bezpečnost elektrárny. Cenou za výměnu dodavatele jaderného paliva budou však podle něho pro ČEZ patrně vyšší náklady a mírně horší parametry paliva. „Ruské palivo je provozně lepší než americké, ale i americké je velmi bezpečné a ozkoušené,“ řekl. Zároveň připomněl, že v současnosti se v Česku i v zahraničí provádějí výpočty a studie, které bezpečnost zaručí.

Český fyzik se neobává ani případné poruchovosti, kterou v minulosti trpěla jaderná elektrárna v Temelíně v době, kdy tam dodával palivo právě Westinghouse. „Oproti Temelínu v Dukovanech nehrozí prohýbání kazet, neboť toto palivo VVER-440 je oproti VVER-1000 výrazně bytelnější,“ řekl. Americké palivo ještě musí posoudit Státní úřad pro jadernou bezpečnost. „Tyto aktivity už jsme zahájili a směřujeme k předpokládanému termínu zavezení,“ doplnil Zronek.

V současné době má dukovanská elektrárna podle ČEZu ve skladech zásobu paliva na přibližně tři roky provozu. Rezervu chce udržovat i po podpisu nového kontraktu. „Díky zvýšení počtu možných dodavatelů posilujeme naši nezávislost i jistotu dalšího provozu našich jaderných zdrojů,“ podotkl Zronek.

Westinghouse má jaderné palivo dodávat do Dukovan od začátku roku 2024. Délka kontraktu bude podle ČEZ záviset na počtu výměn paliva, minimální doba je ale sedm let. „Řádově jsou to jednotky miliard korun,“ uvedl Zronek k objemu zakázky. Konkrétnější být podle něj firma nemůže.

Westinghouse se uchází i o dostavbu Dukovan

Nového dodavatele paliva hledal ČEZ už loni i pro temelínskou jadernou elektrárnu. Vybrán byl rovněž Westinghouse společně s francouzskou Framatome. Stejně jako v případě Dukovan nahradí noví dodavatelé v Temelíně od příštího roku ruskou TVEL.

Westinghouse je rovněž jedním z uchazečů o stavbu nového jaderného bloku v Dukovanech. Ten by měl být dokončen v roce 2036. Dalšími zájemci o stavbu jsou francouzská společnost EDF a jihokorejská firma KHNP. ČEZ v současnosti vyhodnocuje jejich nabídky.

Premiér Petr Fiala (ODS) po jednání vlády v Jeseníku řekl, že pro Česko je strategickým zájmem, aby se zbavilo závislosti na dodávkách z Ruska. „Děláme kroky, abychom v Temelíně a Dukovanech na ruském palivu závislí nebyli. Současně máme dostatečné zásoby, abychom mohli přechod uskutečnit,“ uvedl. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 1 mminutou

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 3 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 6 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 8 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 10 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 19 hhodinami
Načítání...