Rok 2020 je na silnicích zatím tragický. Začátek prázdnin doprovodí bezpečnostní opatření

Brífink ministerstva dopravy o opatřeních před prázdninami (zdroj: ČT24)

Letní prázdniny jsou na silnicích každoročně nejrizikovějším obdobím. Letos mohou jen zdůraznit dosavadní tragický průběh roku. Ve statistikách smrtelných nehod se nepromítl ani všeobecný útlum dopravy během koronavirových restrikcí. Ministerstvo dopravy a jeho samostatné oddělení BESIP připravilo pro začátek prázdnin opatření, od kterých si slibují, že rizika sníží. Jednou z novinek je speciální režim pro mladé řidiče, kterým bude odebrán řidičský průkaz při dosažení poloviny z běžných 12 trestných bodů za přestupky.

BESIP na tiskové konference představil novou kampaň, která se věnuje bezpečnosti pracovníků na silnicích a jejímž sloganem je: „Nejsme ve válce, ale musíme to všichni přežít“. Má upozornit na to, že dělníci na silnicích jsou mnohdy vystavováni velkému nebezpečí.

Počet incidentů se v poslední době prudce zvyšuje. „Nehod stavební firmy evidují stovky, jde opravdu o problém,“ vysvětlil Tomáš Neřold z Ministerstva dopravy. Propagační video a radiový spot také proto vyzývají řidiče k opatrnosti při projíždění v blízkosti stavby či prací na silnici. 

„O letošních prázdninách bude na silnicích hodně oprav, do toho stavíme nové dálnice a modernizujeme D1. Apeluji proto na všechny řidiče, abychom byli na cestách po naší zemi opatrní a ohleduplní k těm, kteří na stavbách intenzivně pracují a starají se o technický stav vozovek. V zúženích se v bezprostřední blízkosti provozu pohybují pracovníci stavebních a údržbových firem,“ vysvětlil ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). 

Ministerstvo a BESIP také představily video z kampaně Ty to zvládneš organizace Záchranný kruh, které upozorňuje na celkovou nebezpečnost dálnic a fatální nehody, ke kterým zde dochází.

Začátek prázdnin bude náročný

K mimořádně problematickým částem prázdnin patří jejich začátek do prodlouženého víkendu. Ten bude letos třídenní, k sobotě a neděli přibude ještě volné pondělí, na které připadne Den upálení mistra Jana Husa.

Ministerstvo dopravy očekává, že letošní prázdniny budou specifické, protože bude více lidí trávit dovolenou v Česku. „Dá se proto očekávat nadprůměrná koncentrace osobních automobilů, motocyklistů, cyklistů a chodců a také na silnicích nižších tříd v turisticky atraktivních lokalitách,“ podotkl vedoucí Besipu Neřold.

Práce na silnicích ovšem přes léto budou pokračovat, na začátku letních prázdnin ale silničáři omezí běžnou údržbu. Omezení bude platit v pátek 26. června od 13 do 21 hodin a také v sobotu 27. června od 8 do 21 hodin. Během této doby nebudou prováděny práce, které vyžadují snížení počtu jízdních pruhů. Dlouhodobé uzavírky ovšem budou pokračovat beze změn.

Nejvíce omezení bude během léta už tradičně na páteřní dálnici D1, na trase mezi Prahou, Brnem a Ostravou budou pokračovat opravy na 13 místech. Omezení budou i na dalších 11 dálnicích. Některé opravy ovšem začnou až koncem léta.

Loni za celé prázdniny zahynulo při dopravních nehodách na silnicích v Česku 128 lidí, obětí bylo o pět více než v předchozím roce. Prodloužený víkend na počátku července – který byl loni rovněž třídenní – se příliš nevymykal, při haváriích zahynulo šest lidí. Nejtragičtějším dnem minulých prázdnin byl 26. srpen, kdy na silnicích zemřelo šest lidí – čtyři životy si vyžádal střet kamionu a osobního auta na Hodonínsku, další dva lidé zemřeli při srážce na Havlíčkobrodsku.

Obětí dopravních nehod je i přes krizi stejně jako loni

Koronavirová krize i přes letošní oslabení provozu nesnížila počet obětí dopravních nehod. Letos při nich zemřelo do dnešního dne 217 lidí, což je stejné číslo jako loni. Intenzita dopravy se přitom během krize snížila přibližně o polovinu, oznámil Havlíček.

„Domnívali jsme se, že během covidové krize se při snížení intenzity dopravního provozu budou čísla z dopravních nehod za tento rok lepší než vloni. Ve statistice obětí však ve skutečnosti nejsou,“ uvedl Havlíček. Zlepšení proti loňsku nastalo alespoň ve statistice zraněných, kterých je o 28 procent méně.

Přesné příčiny tragických statistik zatím jasné nejsou, zřejmě však budou souviset s častějším překračováním rychlosti na volných silnicích. Právě nepřiměřená rychlost je nejrizikovějším faktorem při tragických nehodách.

Havlíček doufá ve zlepšení například po úpravě silničního zákona, která by měla zpřísnit postihy za vážné dopravní přestupky a zpřehlednit bodový systém. Jednou z novinek je speciální režim pro mladé řidiče, kterým bude odebrán řidičský průkaz při dosažení poloviny z běžných dvanácti trestných bodů za přestupky. Novelou, která by podle ministra měla zvýšit bezpečnost na silnicích, by se v létě měla zabývat vláda.

Za celý loňský rok na silnicích v Česku při nehodách zemřelo 547 lidí, o 18 méně než v roce 2018. Byl to třetí nejnižší počet obětí od roku 1961, kdy policisté začali sestavovat ucelené statistiky nehod. Na dosavadní minimum klesl loni počet těžce zraněných, kterých bylo 2110, meziročně o 355 méně. Naopak téměř o tři tisíce na 107 572 stoupl počet dopravních nehod.