Počet míst pro lodě v přístavu na Baťově kanále ve Veselí nad Moravou se zvětší. Díky rozšíření za 70 milionů v něm zakotví až trojnásobek plavidel, vznikne pro ně i servisní centrum. Práce by měly být hotové v létě příštího roku. Zaplatí je stát, který v budoucnu chystá i další investice. S plavbou na kanále se přitom muselo v 90. letech začít od základů.
Přístaviště na Baťově kanálu se za desítky milionů rozšíří. V 90. letech se přitom s plavbou začínalo od píky
Minulé léto mohlo ve Veselí nad Moravou zakotvit nanejvýš jedenáct lodí, po skončení prací by jich mělo být až pětatřicet. K tomu vyroste i servisní centrum pro odběr použité vody a odpadků. Bude v něm taky možné natankovat s pomocí speciálních technologií tak, aby palivo vodu v kanále neznečistilo.
„Pistole zamezuje jakémukoliv úkapu a tomu, že nedojde k průniku kapalin do vody,“ řekl ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů.
Podle něj by se rozvoj přístavu neměl zastavit ani v budoucnu, rozšířit by se mohl i na druhý břeh.
Další stavby na Baťově kanálu jsou součástí nedávno představeného Národního investičního plánu. Kanál by se měl prodloužit a rozrůst o další přístavy, a to celkem za necelé dvě miliardy korun do roku 2030.
Nad otázkou, zda může Ředitelství vodních cest s penězi najisto počítat, ale premiér Andrej Babiš (ANO) váhal. „Tak najisto… Národní investiční plán je na to, aby s ním ministři, hejtmani, primátoři, starostové pracovali a potom se podívali na připravenost investic,“ řekl.
Baťův kanál znovu ožil v 90. letech
Novodobá historie Baťova kanálu se začala psát v roce 1992, první předváděcí plavbou na krátkém úseku tehdy ještě velmi málo udržované vodní cesty. Ze stejného období pochází i přístaviště ve Veselí nad Moravou. „Mnozí tehdy kroutili hlavou, jak je možné, že by se právě něco takového u nás mohlo realizovat. A za dvacet let došlo k obrovskému posunu,“ řekl starosta města Petr Kolář (TOP 09).
První čluny, které se po něm tehdy projely, pocházely až z Kanady. Říkalo se jim Karolíny a staly se symbolem oživení vodní cesty. V provozu jsou i po 24 letech, na jejich bocích jsou zřetelná jména rejdařů ze západní Evropy, která tehdy kanál pomáhali rozjíždět.
„Otevřely Baťův kanál. Nabídli jsme je místním podnikatelům, kteří je začali půjčovat lidem,“ přiblížil bývalý ředitel Agentury pro Baťův kanál Ivo Ondračka.
Baťův kanál se stal turistickým fenoménem nejen na Moravě, ale v celém Česku. V současnosti přiláká ročně asi 90 tisíc návštěvníků, kteří se plaví na třech a půl tisících lodí. Jet se po něm dá z Otrokovic na Zlínsku přes Jihomoravský kraj až do slovenské Skalice. Vybudováním dalších přístavů by se jeho splavná délka protáhla z 50 až na 75 kilometrů.