Kraj chce prodloužit Baťův kanál z Kroměříže do Olomouce. Slibuje si více turistů

Olomoucký kraj připravil memorandum o prodloužení Baťova kanálu z Kroměříže až do Olomouce. Dohodu na společné přípravě projektu by kromě Povodí Moravy měli letos podepsat zástupci Přerova, Olomouce, Kroměříže a obcí v okolí vodní cesty. Investice za několik stovek milionů korun by podle hejtmanství výrazně posílila cestovní ruch v regionu.

Baťův kanál je ve Zlínském kraji velmi populární a je velkým lákadlem pro turisty. Prodloužení rekreační vodní cesty by podle hejtmana Olomouckého kraje Ladislava Oklešťka (ANO) pomohlo nejen cestovnímu ruchu v kraji, ale i sportovnímu využití úseku mezi Kroměříží, Přerovem a Olomoucí. 

Zástupci krajského úřadu už jednali s městy a obcemi podél plánované vodní trasy, kterou tvoří řeka Morava i Mlýnský náhon, a získali od nich souhlas s přípravou dohody. Kvůli dokumentu budou jednat i se Zlínským krajem. Podle hejtmana by mohla být podepsána ještě letos, kdy má být také hotová studie zaměřená na prodloužení Baťova kanálu.  

Územní studii vypracovala odborná firma Vodní cesty, a. s., a vyplývá z ní, že projekt prodloužení Baťova kanálu je reálný, a to včetně vybudování přístavišť. „Postupná realizace záměru by jednoznačně zvýšila zájem o vodní turistiku a měla by pozitivní vliv na rozvoj cestovního ruchu v regionech. Rozšíření vodní turistiky na sever také odlehčí střední části Baťova kanálu, který je dnes už na hranici své kapacity. Pokud bychom dovedli Baťův kanál do Olomouckého kraje, mělo by to obrovský význam pro rozvoj vodní dopravy na Moravě,“ řekl předseda představenstva firmy Jan Skalický.

Náklady na projekt prodloužení kanálu odhaduje studie na stovky milionů korun s tím, že bude rozdělen do tří základních etap. Finanční náklady by mělo pokrýt hlavně Ředitelství vodních cest a propagaci projektu by financovala krajská samospráva.

Přes dva kraje až na Slovensko

Baťův kanál měří v současné době přes padesát kilometrů. Vede od Otrokovic ve Zlínském kraji přes Veselí, Strážnici a Petrov v Jihomoravském kraji až na Slovensko do Skalice. V budoucnu se plánuje prodloužení trasy na jedné straně z Otrokovic do Kroměříže a na straně druhé z Petrova přes Rohatec až do Hodonína.

Délka Baťova kanálu by po těchto úpravách přesáhla 75 kilometrů. Rekreační vodní cesta je velmi oblíbená mezi turisty z Česka i zahraničí, roční návštěvnost je kolem devadesáti tisíc lidí. Přístavy na Baťově kanálu nabízí k zapůjčení kolem 150 lodí. 

V Česku je pro plutí malých plavidel vyhrazeno patnáct vodních ploch, šest z nich je na Labi v Ústeckém kraji. K nejfrekventovanějším vodním cestám patří vedle Vltavské kaskády okolí přehrad, zejména u Orlíku, na Slapech a právě Baťův kanál.