Kraj chce prodloužit Baťův kanál z Kroměříže do Olomouce. Slibuje si více turistů

Olomoucký kraj připravil memorandum o prodloužení Baťova kanálu z Kroměříže až do Olomouce. Dohodu na společné přípravě projektu by kromě Povodí Moravy měli letos podepsat zástupci Přerova, Olomouce, Kroměříže a obcí v okolí vodní cesty. Investice za několik stovek milionů korun by podle hejtmanství výrazně posílila cestovní ruch v regionu.

Baťův kanál je ve Zlínském kraji velmi populární a je velkým lákadlem pro turisty. Prodloužení rekreační vodní cesty by podle hejtmana Olomouckého kraje Ladislava Oklešťka (ANO) pomohlo nejen cestovnímu ruchu v kraji, ale i sportovnímu využití úseku mezi Kroměříží, Přerovem a Olomoucí. 

Zástupci krajského úřadu už jednali s městy a obcemi podél plánované vodní trasy, kterou tvoří řeka Morava i Mlýnský náhon, a získali od nich souhlas s přípravou dohody. Kvůli dokumentu budou jednat i se Zlínským krajem. Podle hejtmana by mohla být podepsána ještě letos, kdy má být také hotová studie zaměřená na prodloužení Baťova kanálu.  

Územní studii vypracovala odborná firma Vodní cesty, a. s., a vyplývá z ní, že projekt prodloužení Baťova kanálu je reálný, a to včetně vybudování přístavišť. „Postupná realizace záměru by jednoznačně zvýšila zájem o vodní turistiku a měla by pozitivní vliv na rozvoj cestovního ruchu v regionech. Rozšíření vodní turistiky na sever také odlehčí střední části Baťova kanálu, který je dnes už na hranici své kapacity. Pokud bychom dovedli Baťův kanál do Olomouckého kraje, mělo by to obrovský význam pro rozvoj vodní dopravy na Moravě,“ řekl předseda představenstva firmy Jan Skalický.

Náklady na projekt prodloužení kanálu odhaduje studie na stovky milionů korun s tím, že bude rozdělen do tří základních etap. Finanční náklady by mělo pokrýt hlavně Ředitelství vodních cest a propagaci projektu by financovala krajská samospráva.

Přes dva kraje až na Slovensko

Baťův kanál měří v současné době přes padesát kilometrů. Vede od Otrokovic ve Zlínském kraji přes Veselí, Strážnici a Petrov v Jihomoravském kraji až na Slovensko do Skalice. V budoucnu se plánuje prodloužení trasy na jedné straně z Otrokovic do Kroměříže a na straně druhé z Petrova přes Rohatec až do Hodonína.

Délka Baťova kanálu by po těchto úpravách přesáhla 75 kilometrů. Rekreační vodní cesta je velmi oblíbená mezi turisty z Česka i zahraničí, roční návštěvnost je kolem devadesáti tisíc lidí. Přístavy na Baťově kanálu nabízí k zapůjčení kolem 150 lodí. 

V Česku je pro plutí malých plavidel vyhrazeno patnáct vodních ploch, šest z nich je na Labi v Ústeckém kraji. K nejfrekventovanějším vodním cestám patří vedle Vltavské kaskády okolí přehrad, zejména u Orlíku, na Slapech a právě Baťův kanál. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 12 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 16 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 19 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 21 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 22 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...