Kraj chce prodloužit Baťův kanál z Kroměříže do Olomouce. Slibuje si více turistů

Olomoucký kraj připravil memorandum o prodloužení Baťova kanálu z Kroměříže až do Olomouce. Dohodu na společné přípravě projektu by kromě Povodí Moravy měli letos podepsat zástupci Přerova, Olomouce, Kroměříže a obcí v okolí vodní cesty. Investice za několik stovek milionů korun by podle hejtmanství výrazně posílila cestovní ruch v regionu.

Baťův kanál je ve Zlínském kraji velmi populární a je velkým lákadlem pro turisty. Prodloužení rekreační vodní cesty by podle hejtmana Olomouckého kraje Ladislava Oklešťka (ANO) pomohlo nejen cestovnímu ruchu v kraji, ale i sportovnímu využití úseku mezi Kroměříží, Přerovem a Olomoucí. 

Zástupci krajského úřadu už jednali s městy a obcemi podél plánované vodní trasy, kterou tvoří řeka Morava i Mlýnský náhon, a získali od nich souhlas s přípravou dohody. Kvůli dokumentu budou jednat i se Zlínským krajem. Podle hejtmana by mohla být podepsána ještě letos, kdy má být také hotová studie zaměřená na prodloužení Baťova kanálu.  

Územní studii vypracovala odborná firma Vodní cesty, a. s., a vyplývá z ní, že projekt prodloužení Baťova kanálu je reálný, a to včetně vybudování přístavišť. „Postupná realizace záměru by jednoznačně zvýšila zájem o vodní turistiku a měla by pozitivní vliv na rozvoj cestovního ruchu v regionech. Rozšíření vodní turistiky na sever také odlehčí střední části Baťova kanálu, který je dnes už na hranici své kapacity. Pokud bychom dovedli Baťův kanál do Olomouckého kraje, mělo by to obrovský význam pro rozvoj vodní dopravy na Moravě,“ řekl předseda představenstva firmy Jan Skalický.

Náklady na projekt prodloužení kanálu odhaduje studie na stovky milionů korun s tím, že bude rozdělen do tří základních etap. Finanční náklady by mělo pokrýt hlavně Ředitelství vodních cest a propagaci projektu by financovala krajská samospráva.

Přes dva kraje až na Slovensko

Baťův kanál měří v současné době přes padesát kilometrů. Vede od Otrokovic ve Zlínském kraji přes Veselí, Strážnici a Petrov v Jihomoravském kraji až na Slovensko do Skalice. V budoucnu se plánuje prodloužení trasy na jedné straně z Otrokovic do Kroměříže a na straně druhé z Petrova přes Rohatec až do Hodonína.

Délka Baťova kanálu by po těchto úpravách přesáhla 75 kilometrů. Rekreační vodní cesta je velmi oblíbená mezi turisty z Česka i zahraničí, roční návštěvnost je kolem devadesáti tisíc lidí. Přístavy na Baťově kanálu nabízí k zapůjčení kolem 150 lodí. 

V Česku je pro plutí malých plavidel vyhrazeno patnáct vodních ploch, šest z nich je na Labi v Ústeckém kraji. K nejfrekventovanějším vodním cestám patří vedle Vltavské kaskády okolí přehrad, zejména u Orlíku, na Slapech a právě Baťův kanál. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů nabírají zpoždění až devadesát minut

Zpoždění až devadesát minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 17 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 17 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...