Unikátní Baťův kanál slaví osmdesátku. Dostane knihu, razítko a pevné břehy

Letošní turistická sezona na Baťově kanálu patří oslavám několika kulatých výročí. Návštěvníci si při nich připomenou 80 let fungování kanálu, 120 let od narození Jana Antonína Bati, 20 let existence Ředitelství vodních cest nebo 10 let od zahájení provozu lodi Morava. V roce 1938 sloužil kanál firmě Baťa k dopravě lignitu. Teď je to jedno z největších turistických lákadel v tuzemsku.

Plavba při slavnostním odemykání letošní sezony Baťova kanálu
Zdroj: ČTK Autor: Václav Šálek

Plavební komory Baťova kanálu se otevřely v pátek 27. dubna, slavnostní zahájení plavební sezony se pak konalo o čtyři dny později v přístavu ve Veselí nad Moravou. U příležitosti osmdesáti let od doby, kdy po kanále proplula první loď, vyšla nová publikace Baťův kanál – od myšlenky k nápadu, která mapuje historii vodní cesty právě od roku 1938.

Na oslavy a další akce se mohou lidé postupně těšit ve většině přístavů. Ve Veselí navíc využijí i novou službu 1. vnitrostátní lodní pošty. „Každý, kdo bude mít zájem, si bude moct lodní poštou odeslat pohled s razítkem k výročí přímo z místa,“ uvedl generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.

Turisté berou Baťův kanál útokem 

Po Baťově kanálu se loni plavilo přes devadesát tisíc turistů. Stovky lidí přihlížely také slavnostnímu defilé všech lodí, které se 8. května vydaly na plavbu po celé délce vodní cesty.

„Původně byl Baťův kanál obchodní cestou. Za dvacet let se nám podařilo vybudovat infrastrukturu pro turisty. Kanál je spojnicí velkého množství turisticky atraktivních cílů,“ řekl ředitel společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek.

Video Studio ČT24
video

Slavnostní defilé lodí po Baťově kanálu

Zdroj: ČT24

Kapitán člunu Helena Michal Kalman pochází z Petrova. Obec dostala v roce 2015 nové velkorysé přístaviště. Kotvit v něm může přes čtyřicet výletních lodí a od letoška disponuje i jeřábem na nakládání plavidel. „Přístav je úplně plný. Polovinu tvoří dlouhodobá místa a ta jsou zadaná na celý rok,“ řekl Michal Kalman. Zahraniční kolegy podle něj kanál překvapuje okolní přírodou. „Například v Holadsku je to takový skanzen, tady je to hlavně o přírodě,“ řekl kapitán.

Plánuje se přístav v Kroměříži

Kvůli bortícím se břehům proběhla v loňském roce největší rekonstrukce kanálu v celé jeho historii. Povodí Moravy ji na jaře dokončilo v úsecích Vnorovy–Strážnice a Vnorovy – Veselí nad Moravou. Pracovalo se i mezi Huštěnovicemi a Babicemi, kde však dodavatelská firma nesplnila termíny. Úsek zůstane po celou sezonu v provozu, k jeho opravě se státní podnik vrátí v zimě.

Do budoucna pak vláda schválila vybudování nových plavebních komor u Sudoměřic a Otrokovic. V plánu jsou nejdříve za čtyři roky a jejich stavba jednak prodlouží vodní cestu, ale také umožní třeba zastávku v historické Kroměříži.

Od dopravy lignitu k rekreaci

K rekreaci slouží Baťův kanál od jeho znovuotevření v roce 1995. Před tím na něm byl provoz od šedesátých let dvacátého století zastaven. Kanál postavila v letech 1934 až 1938 firma Baťa především pro dopravu lignitového uhlí z dolu v Ratíškovicích u Hodonína do továren a tepláren v Otrokovicích u Zlína.

Doprava lignitu po Baťově kanálu
Zdroj: archiv Baťův kanál

Jeho pouť začínala pod vrchem Náklo, kde se nerost nakládal na železniční vagóny a dovezl k výklopníku u Rohatce. Tamní důmyslná houpačka pak celý vagón vyklopila přímo do lodě. Unikátní výklopník na konci války poškodila postupující Rudá armáda a po opravě už nebyl třeba. V roce 1960 plavby lodí s uhlím po kanále skončily.

Historický výklopník na Baťově kanálu
Zdroj: archiv Baťův kanál