Nezvyklý pohled se teď nabízí na tři úseky Baťova kanálu. Legendární vodní cesta je bez vody. Důvodem není sucho, ale zásadní opravy. Kanál se jich dočkal po osmdesáti letech.
Baťův kanál se po osmdesáti letech mění za desítky milionů korun
Povodí Moravy pokračuje v rekonstrukci osm desítek let starého opevnění břehů Baťova kanálu. Opravy vyjdou zhruba na 41 milionů korun.
Plavba v úseku mezi Vnorovy a Strážnicí, stejně jako v kratším úseku mezi Vnorovy směrem k Veselí nad Moravou, je přerušena. Rekonstrukce obou úseků by měla být hotová v polovině dubna 2018.
Bednění se opravuje po 80 letech
Od 12. září je pro plavbu uzavřený i úsek Huštěnovice–Babice, i tento čeká oprava bednění. Dokončení rekonstrukce je i v tomto případě v plánu v polovině dubna 2018. Podnik už letos na jaře a loni na podzim opravil některé další kratší úseky.
Plavba v neopravovaných úsecích je zajištěna do 1. října. Jde o části kanálového úseku od plavební komory Veselí nad Moravou po hospodářský most Vnorovy, dále pak říční úsek od plavební komory Veselí nad Moravou – Uherské Hradiště včetně plavebních komor Uherský Ostroh, Nedakonice a Kunovský les.
Kanál se v budoucnu prodlouží
Lodě jsou v provozu také v kanálovém úseku od plavební komory Babice po plavební komoru Spytihněv a dále v říčním úseku od plavební komory Spytihněv po jez Bělov v Otrokovicích.
Další výrazné investice se plánují i v dalších letech. Až o dvacet kilometrů delší bude za pět let úsek Baťova kanálu, po kterém bude možné plout lodí. Vyplývá to z Koncepce vodní dopravy do roku 2023, kterou tento rok schválila vláda. Jejím cílem je zhruba za půl miliardy korun prodloužit vodní cestu do Hodonína a Kroměříže – celkem na víc než 72 kilometrů.