Výluka na železničním mostě přes Svratku v Brně v pátek večer skončila. Provoz na koridoru mezi Brnem a Břeclaví je díky tomu bez omezení. Kolej na Jihlavu zůstává zavřená. Na Twitteru o tom informovala Správa železnic (SŽ). Provoz na mostě je omezený od čtvrtečního večera kvůli narušeným pilířům a klenbě. Provizorní přemostění řeky začali dělníci budovat ve čtvrtek. Ještě kolem pátečního poledne plánoval správce železniční sítě dokončit práce v sobotu.
Výluka na mostě přes Svratku v Brně skončila. Kolej na Jihlavu zůstává zavřená
„Práce na mostě v Brně se nám podařilo výrazně zkrátit. Výluka na mostě tak právě skončila,“ uvedla SŽ kolem deváté večer. Zatímco provoz vlaků na koridoru mezi Brnem a Břeclaví je bez omezení, kolej pro vlaky směr Jihlava zůstává podle plánu neprůjezdná.
O porušení mostu informovali železničáři ve čtvrtek a uvedli, že podle jejich dosavadních zjištění je za porušením stavba protipovodňových opatření. Jejím investorem je město Brno. Kontrola mostu odhalila poškození pilířů a jedné klenby.
Sto osmdesát let starý most Správa železnic údajně monitoruje od roku 2020. „V letních měsících jsme zjistili trhlinu v klenbě a rozšiřování spár. Nařídili jsme další odvrty a kamerové zkoušky a zjistili jsme, že trhliny jsou natolik závažné, že to chtělo okamžitý zásah,“ vysvětlil náměstek ředitele oblastního ředitelství Správy železnic Pavel Šprdlík.
Mluvčí města Brna Filip Poňuchálek nicméně uvedl, že štětovnicové stěny dva metry od pilíře jsou na místě od léta a od té doby žádné práce otřesy nepůsobily.
Město chce projednat možnosti nápravy
Město plánuje společné jednání se Správou železnic, jehož cílem bude projednání aktuálního stavu a možností nápravy. Po obnovení provozu je naplánovaná detailní diagnostika mostu. Jeho rekonstrukce si vyžádá přípravu projektové dokumentace, poté musejí navazovat další administrativní kroky.
„Každopádně je naší snahou zkrátit vyloučení koleje do Jihlavy na co nejkratší možnou dobu. Dočasným řešením může být také sepnutí pilířů, abychom mohli most používat v běžné míře. Bez provedené diagnostiky mostu je ale těžké v tuto chvíli odhadnout, jakým způsobem budeme postupovat,“ řekl dříve mluvčí Správy železnic Jan Nevola.
Některé vlaky byly odkloněny na dolní nádraží
Most přes Svratku je čtyřkolejný a od čtvrtečního do pátečního večera byla v provozu jedna kolej na Břeclav a možné bylo provozovat i kolej na Přerov. Kvůli omezení kapacity jižní části nádraží tak jezdily všechny dálkové vlaky mezi Prahou a Břeclaví přes dolní nádraží, stejně tak tudy jezdily všechny osobní vlaky mezi Tišnovem a Židlochovicemi a Hustopečemi. Kvůli tomu také jezdily v desetiminutovém intervalu autobusy mezi dolním a hlavním nádražím.
O vánočních svátcích pojedou všechny vlaky přes hlavní nádraží, protože provoz je výrazně slabší, stejně tak to bude o víkendu 31. prosince a 1. ledna. Mezi svátky a v prvním lednovém týdnu by měly přes dolní nádraží jezdit pouze osobní vlaky mezi Tišnovem a Židlochovicemi a Hustopečemi, a to mezi 4:30 a 20:30. Jak bude vypadat organizace dopravy od 9. ledna, není zatím jisté.