Stavbaři dokončili práce na provizorním podepření mostu Šmejkalka na dálnici D1 mezi Hvězdonicemi a Mirošovicemi. Stalo se tak ještě před celkovou opravou mostu, která má začít v roce 2024. Nosná konstrukce při nynějším provozu nevyhovovala požadavkům na možné zatížení, proto museli dělníci čtyři z devíti polí dočasně podepřít. Práce začaly koncem července a vyšly na 29 milionů korun, řekl hlavní stavbyvedoucí Zdeněk Vlčan.
Šmejkalka má provizorní podpěru. Vydržet má do roku 2024, kdy začne oprava mostu
„V polích, která se podpírala, byla degradace samozřejmě velice patrná,“ uvedl ke stavu historického mostu Vičan. Most nebyl součástí rekonstrukce D1, která skončila loni na podzim. Zakázka na jeho opravu je vypsána samostatně, metodou Design and Build, tedy navrhni a postav.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v tendru obdrželo čtyři nabídky, které nyní vyhodnocuje. Nejnižší cenu nabídlo sdružení firem Strabag a Pragoprojekt, zhruba 965 milionů korun bez DPH. Vítěze tendru ale ŘSD vybere podle více kritérií. „Samozřejmě uvidíme až v rámci hodnocení jednotlivých parametrů zakázky, s kým bude nakonec podepsána smlouva,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Vítěz soutěže by měl být znám v příštím roce. „Zhotovitele bychom rádi vybrali v roce 2023, kdy by se už zahájily přípravné práce a projektová příprava. Stavební práce by se měly naplno rozběhnout v roce 2024,“ upřesnil Rýdl. Oprava mostu má trvat dvě až tři stavební sezony.
ŘSD poskytne vítězi tendru pozemky a stavební povolení, podrobné projektování bude v kompetenci stavbařů. Zhotovitel tak může plně využít své know-how a uzpůsobit postup výstavby podle jemu dostupných technologií tak, aby minimalizoval dopad stavby na veřejný provoz.
Stavbaři buď postaví provizorní most, nebo se bude jezdit po polovině stávajícího
Stavbaři nesmí zbourat historický oblouk spodní stavby mostu a musí zachovat dopravu na D1 dvěma jízdními pruhy v každém směru po celou dobu výstavby. Podle Rýdla zhotovitel postaví buď provizorní most, na který se převede doprava, nebo budou auta jezdit po jedné polovině mostu. „Závisí na zhotoviteli, jaké řešení nabídne, ale samozřejmě to projde naším schválením,“ dodal.
Výstavba železobetonového mostu Šmejkalka začala už v roce 1939 a byla dokončena po druhé světové válce. Využití ale most našel až později – v 70. letech s otevřením úseku D1 mezi Mirošovicemi a Šternovem.
ŘSD loni na začátku října oznámilo, že skončila devět let trvající modernizace D1 mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou u Brna. Stavbaři při ní opravili 160 kilometrů dálnice v obou směrech včetně 95 mostů a 35 nadjezdů. Právě most Šmejkalka ale nebyl do rekonstrukce D1 zahrnutý.