Opravy dálnice D5 z Rozvadova na Plzeň skončí do pátku. Nové desky mají vydržet další čtvrtstoletí

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ukončí v pátek opravy několika úseků dálnice D5 ve směru z Rozvadova na Plzeň. Dálnice se opravuje za provozu od 3. října, doprava je svedena do jednoho jízdního pruhu. Oba pruhy se zprovozní v pátek ve 13:00, řekl technický ředitel firmy EDS Trade Krnov Michal Vysloužil. Během opravy za 13 milionů korun s DPH vybetonovala firma 127 nových desek, každá má délku pět metrů a hloubku 28 až 25 centimetrů.

Rekonstrukce není plošná, opravují se vytipované úseky podle stavu desek. „Byly narušené hlavně nákladní dopravou i tepelnou roztažností, kdy se ve vedru dokáží drtit mezi sebou. Poslední opravovaný úsek v této stavební sezoně je mezi 90. až 93. kilometrem,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Vyměňují se původní desky, které pocházejí z roku 1997, kdy byla dálnice z Plzně do Rozvadova otevřena. „Znovu tu pokládáme cementobetonové desky se speciálním rychle tuhnoucím železobetonem. Měly by vydržet dalších 25 let,“ dodal mluvčí.

Opravované úseky už podle zjištění diagnostiky nebylo možné udržovat opravami výtluků a výspravami. „To zvládnou ještě ty desky, které nebyly určené k opravě,“ řekl Rýdl. Celá trasa Plzeň–Rozvadov podle něj není ve stavu, že by potřebovala kompletní výměnu, ostatní desky vydrží ještě několik sezon.

Za čtvrtstoletí projely dálnicí čtyři miliardy tun nákladu

V opravovaném úseku projíždí kolem třiceti tisíc aut denně, z toho průměrně dvanáct tisíc kamionů. „Za pětadvacet let šlo o 275 milionů vozidel veškeré dopravy, z toho 110 milionů těžkých nákladních aut,“ řekl Rýdl. Pokud má každý kamion kolem čtyřiceti tun, projely místem za pětadvacet let čtyři miliardy tun nákladu, jen na těžkých vozech. „To vše zvládly ty cementobetonové desky,“ dodal.

Desky už byly podle Vysloužila na hranici životnosti. „Pokud už mají podélné a příčné spáry, tak hrozí v zimě takový rozsah poškození, že by to bylo nesjízdné a musela by se dálnice zavřít,“ sdělil.

Už dvoucentimetrové trhliny nebo výtluky jsou neopravitelné. Původní desky nebyly vyztužené, nové mají dvě vrstvy sítí z ocelového drátu kvůli pevnosti a rychlosti opravy. Může se po nich jezdit do 48 hodin. Technologie vysokopevnostního betonu se používá jen při opravách.

Beton má výhody i nevýhody

ŘSD podle Rýdla provedlo celou modernizaci D1 mezi Prahou a Brnem v betonu, a to po velkých diskusích expertů. „Beton je podstatně pevnější, tvrdší a má delší životnost. Má ale nevýhodu, že pokud dojde k degradaci, zlomům nebo narušení po velkém požáru vozidla, tak není tak operativní jako asfalt,“ uvedl. Tam, kde má ŘSD betonovou dálnici, opravuje ji stejnou technologií. Na druhou stranu od Plzně na Prahu je asfaltový povrch.

Podle Vysloužila pracují silničáři ve vysoce nebezpečném prostředí. V místě oprav je sice omezená rychlost na osmdesát kilometrů za hodinu, kamiony ji ale nerespektují a projíždějí půl metru od betonářů. EDS zkoušela provádět betonáže také v noci s osvětlovacími balóny, což bylo ale ještě nebezpečnější.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Když vyjíždí sanitka, o život pacientů už bojují first respondeři

Takzvaní first respondeři zachraňují životy v průměru o tři minuty dříve, než se na místo dostanou profesionální záchranáři. V Královéhradeckém kraji například zdravotníkům asistuje přes čtyři sta dobrovolníků, kteří jen loni pomáhali u více než sto padesáti případů. Spolupráci s veřejností si chválí i v Plzeňském kraji. V tuzemsku ale není zapojení veřejnosti plošné. Ostatní kraje spoléhají na first respondery z řad profesionálů a spolupráci s veřejností odmítají.
před 18 hhodinami

Pískovny lákají čistou vodou, plavcům ale může hrozit nebezpečí

Letní teploty přitahují lidi k vodě, často ale i tam, kde je koupání zakázané. Například na pískovny v okolí Suchdola nad Lužnicí. Z pěti místních pískoven jsou, až na jednu výjimku, všechny využívány k těžbě či jako zdroj pitné vody. Přesto je lidé navštěvují a ohrožují vlastní bezpečnost i kvalitu vody.
před 21 hhodinami

„Láska pro všechny.“ Centrem Brna prošel duhový průvod

Poklidným tempem s duhovými vlajkami, deštníky i transparenty prošel centrem jihomoravské metropole průvod Brno Pride Parade, který zakončuje festival Brno Pride Week. Ten se zaměřuje na lidi nejrůznějších sexuálních a genderových identit. Pořadatelé se k akci vrátili po roce, předtím se čtrnáct let nekonala. Odpůrci komunity ji v minulosti opakovaně narušovali.
21. 6. 2025

V Opatovicích nad Labem postaví skladovací halu, navzdory odporu části obce

Přes letitý odpor části obyvatel začne v Opatovicích nad Labem na Pardubicku stavba skladovací haly, proti níž se v referendu vyslovila většina hlasujících. Podle developerské firmy místní obyvatelé najdou díky hale práci a Opatovice z ní budou mít prospěch na dani z nemovitostí.
21. 6. 2025

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
21. 6. 2025

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
20. 6. 2025Aktualizováno20. 6. 2025

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
20. 6. 2025

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
20. 6. 2025
Načítání...