Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ukončí v pátek opravy několika úseků dálnice D5 ve směru z Rozvadova na Plzeň. Dálnice se opravuje za provozu od 3. října, doprava je svedena do jednoho jízdního pruhu. Oba pruhy se zprovozní v pátek ve 13:00, řekl technický ředitel firmy EDS Trade Krnov Michal Vysloužil. Během opravy za 13 milionů korun s DPH vybetonovala firma 127 nových desek, každá má délku pět metrů a hloubku 28 až 25 centimetrů.
Opravy dálnice D5 z Rozvadova na Plzeň skončí do pátku. Nové desky mají vydržet další čtvrtstoletí
Rekonstrukce není plošná, opravují se vytipované úseky podle stavu desek. „Byly narušené hlavně nákladní dopravou i tepelnou roztažností, kdy se ve vedru dokáží drtit mezi sebou. Poslední opravovaný úsek v této stavební sezoně je mezi 90. až 93. kilometrem,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Vyměňují se původní desky, které pocházejí z roku 1997, kdy byla dálnice z Plzně do Rozvadova otevřena. „Znovu tu pokládáme cementobetonové desky se speciálním rychle tuhnoucím železobetonem. Měly by vydržet dalších 25 let,“ dodal mluvčí.
Opravované úseky už podle zjištění diagnostiky nebylo možné udržovat opravami výtluků a výspravami. „To zvládnou ještě ty desky, které nebyly určené k opravě,“ řekl Rýdl. Celá trasa Plzeň–Rozvadov podle něj není ve stavu, že by potřebovala kompletní výměnu, ostatní desky vydrží ještě několik sezon.
Za čtvrtstoletí projely dálnicí čtyři miliardy tun nákladu
V opravovaném úseku projíždí kolem třiceti tisíc aut denně, z toho průměrně dvanáct tisíc kamionů. „Za pětadvacet let šlo o 275 milionů vozidel veškeré dopravy, z toho 110 milionů těžkých nákladních aut,“ řekl Rýdl. Pokud má každý kamion kolem čtyřiceti tun, projely místem za pětadvacet let čtyři miliardy tun nákladu, jen na těžkých vozech. „To vše zvládly ty cementobetonové desky,“ dodal.
Desky už byly podle Vysloužila na hranici životnosti. „Pokud už mají podélné a příčné spáry, tak hrozí v zimě takový rozsah poškození, že by to bylo nesjízdné a musela by se dálnice zavřít,“ sdělil.
Už dvoucentimetrové trhliny nebo výtluky jsou neopravitelné. Původní desky nebyly vyztužené, nové mají dvě vrstvy sítí z ocelového drátu kvůli pevnosti a rychlosti opravy. Může se po nich jezdit do 48 hodin. Technologie vysokopevnostního betonu se používá jen při opravách.
Beton má výhody i nevýhody
ŘSD podle Rýdla provedlo celou modernizaci D1 mezi Prahou a Brnem v betonu, a to po velkých diskusích expertů. „Beton je podstatně pevnější, tvrdší a má delší životnost. Má ale nevýhodu, že pokud dojde k degradaci, zlomům nebo narušení po velkém požáru vozidla, tak není tak operativní jako asfalt,“ uvedl. Tam, kde má ŘSD betonovou dálnici, opravuje ji stejnou technologií. Na druhou stranu od Plzně na Prahu je asfaltový povrch.
Podle Vysloužila pracují silničáři ve vysoce nebezpečném prostředí. V místě oprav je sice omezená rychlost na osmdesát kilometrů za hodinu, kamiony ji ale nerespektují a projíždějí půl metru od betonářů. EDS zkoušela provádět betonáže také v noci s osvětlovacími balóny, což bylo ale ještě nebezpečnější.