Stavbaři dokončili opravu dálnice D5 na pátém až desátém kilometru mezi sjezdy na Rudnou u Prahy a Loděnici na Berounsku. Práce začaly v květnu a přišly na zhruba 450 milionů korun bez DPH, stavbařům se je podařilo o týden uspíšit. Dopravní omezení skončí o víkendu, nejpozději v neděli bude úsek D5 před Prahou opět plně průjezdný, sdělil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. V pátek také po patnácti letech příprav začal Plzeňský kraj stavět u Vítinky za Rokycany napojení severního Plzeňska a Rokycanska na dálnici D5.
Oprava dálnice D5 mezi Rudnou a Loděnicí je hotová. Omezení skončí nejpozději v neděli
Podle Mátla šlo letos o jednu z největších rekonstrukcí. Vzhledem k vytíženosti úseku, kterým denně projede 50 až 60 tisíc aut, byla ve výběrovém řízení důležitým hodnoticím kritériem rychlost opravy.
Projektant předpokládal, že práce zaberou 200 dní. Vítězná firma podle Mátla sice nabídla vyšší cenu než ostatní uchazeči, ale uspěla díky délce opravy 158 dnů, kterou nakonec ještě o osm dní zkrátila.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) připomněl, že podobně se nedávno podařilo zkrátit opravu mezi 16. a 21. kilometrem dálnice D1 mezi Všechromy u Prahy a Mirošovicemi. „Doufáme, že i v dalších klíčových stavbách se bude dařit v příštím roce zkracovat lhůty,“ dodal.
Na D1 měly práce původně skončit o měsíc později, ŘSD ale připlatilo 8,5 milionu korun za jejich uspíšení. V případě D5 podle Mátla ŘSD za uspíšení nic nehradilo. Podotkl, že i pro zhotovitele je výhodné, když se mu stavbu podaří urychlit. Příznivým faktorem však bylo i počasí. „Letos je počasí opravdu přívětivé, máme příklady možná na deseti až 15 stavbách, kde se opravy významně zkrátily,“ dodal.
Opravou prošly i dálniční mosty
Oprava úseku D5 před Prahou zahrnovala výměnu povrchu levého i pravého jízdního pásu dálnice, součástí prací byla i oprava dálničních mostů. Stavbaři také zrekonstruovali odvodnění, nezpevněné krajnice, zárubní zdi, protihlukové stěny a oplocení a vyměnili svodidla.
Vozovka byla navíc vybavena meteorologickými čidly, ŘSD také vyměnilo kamery pro dohled nad provozem a osadilo nové vodorovné a svislé dopravní značení.
„Aktuálně probíhají poslední dokončovací práce ve středním dělicím pásu. O víkendu 4. a 5. listopadu bude postupně odstraňováno dopravní opatření tak, že v sobotu už bude volný průjezd na Prahu a v neděli odpoledne v opačném směru, tedy na Plzeň,“ uvedla mluvčí Skupiny VINCI Construction CS Iveta Štočková.
Rozšiřování dálnice
Kupka také řekl, že rozšíření dálnice D5 mezi Berounem a Prahou ze dvou na tři pruhy v každém směru se plánuje po roce 2028. „Se stavbou by se mohlo začít už v roce 2025 a 2026 zkapacitněním mimoúrovňové křižovatky na Pražském okruhu na křížení s D5. Po roce 2028 je pak plánováno rozšíření dálnice v úseku mezi Berounem a Prahou,“ uvedl.
Náklady na tuto stavbu podle ministra dopravy určitě přesáhnou jednu miliardu korun. Úprava dálnice na šetiproudou se plánuje už několik let. Jde totiž o nejfrekventovanější úsek dálniční sítě v Česku.
Napojení severního Plzeňska na D5
Plzeňský kraj v pátek zahájil stavbu napojení severního Plzeňska a Rokycanska na D5. Nová silnice o délce 5,4 kilometru za 360 milionů korun s DPH odvede velmi silnou a přibývající tranzitní dopravu z centra Rokycan a Oseku a zvýší bezpečnost a umožní rozvoj území.
„Veškerou dopravu, a hlavně nákladní, odkloníme z centra Rokycan. Protože když kamiony ze severního Rokycanska a Plzeňska, kde je hodně továren, chtějí jet na dálnici, tak musí projet celým prstencem v Rokycanech. Nová silnice je odsune,“ řekl náměstek krajské správy a údržby silnic Martin Vít. Po současné silnici II/232, která vede ze severního Rokycanska a severního Plzeňska, jezdí denně přes pět tisíc vozidel, z nichž je osm set nákladních.
Silnice bude hotová do 31 měsíců, po dohodě s dodavatelem, jímž je firma Roadfin stavby z Vejprnic u Plzně, zřejmě dříve. Roadfin nabídl nejlepší cenu z osmi soutěžitelů, a to zhruba na úrovni 61 procent z projektované ceny stavebních nákladů, která činila 594 milionů korun s DPH.
Přeložka, jejíž součástí bude okružní křižovatka u Litohlav, most přes Voldušský potok, lávka a stezka pro pěší a cyklisty, povede napravo od současné silnice po nezastavěném území na orné půdě, loukách a před Březinou se napojí na silnici II/183. „V budoucnu by bylo ještě dobré pokračovat obchvatem Březiny a dál, ale jsme rádi, že realizujeme ten základní úsek. Bez evropských peněz nemůžeme stavět obchvaty,“ uvedl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN).
Po západním okruhu Plzně, dokončeném letos v únoru, jde o druhou největší dopravní stavbu kraje za 23 let existence. Zhruba 85 procent uznatelných nákladů, tedy necelých tři sta milionů korun, uhradí podle Čížka evropský program IROP. V novém plánovacím období to je největší stavba z IROP, ostatní už budou menší, uvedl Vít.