Nový přivaděč ze Stříbra na dálnici D5 je kompletní. Řidiči už nemusí jezdit serpentinami

Přivaděč nahradil nebezpečné serpentiny (zdroj: ČT24)

Plzeňský kraj otevřel druhou část přivaděče ze Stříbra na dálnici D5. Nová komunikace nahradila problematické části té původní, především teď řidiči nemusejí jezdit přes komplikované serpentiny. Stavba a přišla na 160 milionů, většina peněz byla z evropského programu IROP.

Bezpečnější komunikace bez serpentin, širší a přehlednější. Díky novému přivaděči se řidiči ze Stříbra a části Tachovska dostanou k D5 rychleji. I kvůli tomu, že silnice byla příliš úzká a  přibylo řidičů, kteří jezdí do práce do průmyslové zóny, docházelo v místě k dopravním nehodám.

„Starý přivaděč byl ve stavebně-technickém stavu, který odpovídal tehdejší době – byly to úzké klikaté silnice, které samozřejmě už současnému provozu neodpovídaly,“ řekl starosta Stříbra Martin Záhoř (ANO). „V roce 2021 došlo v daném úseku celkem k pěti dopravním nehodám, při kterých se zranily celkem tři osoby, z toho jedna smrtelně,“ shrnula policejní mluvčí Iva Vršecká.

Podle Martina Záhoře je škoda, že se nepodařilo vykoupit pozemky na konci silnice, kde není zatáčka ideálně narovnaná. „Ale možná, že to bude fungovat jako zpomalující retardér. Jinak firma se pochlapila a dokončila stavbu o půl roku dřív a dala nám všem dárek,“ poznamenal. Nový úsek, který vede lesními stoupáními a loukami, bude do května 2023 v předčasném užívání.

Dokončení západního okruhu Plzně

Silničáři dokončují také největší stavbu Plzeňského kraje za posledních dvacet let – západní okruh Plzně. Druhá a poslední etapa nové silnice, jejíž zatížení se odhaduje až na dvacet tisíc aut denně, má odlehčit centru Plzně o tisíce vozů, zejména Karlovarské a Klatovské třídě. „Stavba by měla být dokončena v únoru, v současné chvíli už je vozovka připravená a dělají se dokončovací práce,“ popsal náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro dopravu Pavel Čížek (STAN).

Aktuálně se dokončuje propojení na sídliště Vinice, odvodnění, protihlukové stěny na mostě a biokoridory. Celý okruh, dlouhý téměř šest kilometrů, propojí hlavní tahy silnic prvních tříd na Domažlice a Karlovy Vary a spojí Severní Předměstí s průmyslovou, obchodní a univerzitní zónou Borská pole.