Pražské Letiště Václava Havla má problémy s odbavováním zavazadel. Důvodem je podle mluvčí letiště Kláry Divíškové hustý prázdninový letový provoz. Prioritu podle ní dostal náklad zavazadel pro odlety, do cílových destinací letiště kufry posílá nejbližšími spoji. Tím se zpožďuje jejich výdej cestujícím, kteří přiletí do Prahy. Lidé mohou vyplnit reklamační formulář, díky kterému dostanou zavazadlo domů. Letiště také zřídilo dočasnou telefonní linku pro cestující, kterým nedorazilo.
Na kufry čekají cestující na pražském letišti i několik hodin
Lidé mohou v Praze na zavazadla čekat až několik hodin, řekla Divíšková. „Proto cestujícím doporučujeme, aby na letišti nečekali, aby vyplnili reklamační formulář, jeli domů a handlingová společnost jim pak kufry pošle,“ poradila. Dokument mohou lidé vyplnit na reklamační přepážce na letišti nebo na webu letecké společnosti, kam se dostanou přes QR kód v celním prostoru, dodala.
„V následujících dnech doporučujeme cestujícím, aby měli u sebe na palubě letadla nejnutnější léky a hygienické potřeby,“ dodala Divíšková. V 15:00 také letiště do odvolání zahájilo provoz telefonní linky 220 111 444, na kterou se mohou obrátit ti, kteří nedostali své zavazadlo v příletové destinaci.
Nedostatek personálu?
Důvodem komplikací je podle Divíškové v provozních špičkách nárazový nedostatek lidí v handlingové společnosti, která se stará o zavazadla. „To je způsobené tím, že reálný provoz je vyšší, než jaká byla predikce,“ vysvětlila. Problém ale také vidí v přetíženosti letového provozu a ve velkých zpožděních.
K otázce, kolik má na letišti handlingová společnost ve špičkách zaměstnanců, se Divíšková ČTK nevyjádřila. Firma podle ní pokračuje v náborech zaměstnanců. „V třídírně a na reklamacích nyní pomáhají letištní administrativní pracovníci,“ dodala.
Letiště podle Divíškové odbavuje 450 letů denně a problém se zavazadly se týká devíti letů za období od neděle do úterního rána. „Je to zlomek cestujících, kteří letí na dovolenou,“ řekla. Zhruba třicet procent zavazadel, která zůstala na pražském letišti, jsou aktuálně podle mluvčí na cestě za svými majiteli.
Domino
„Letadlo může vzlétnout, pohybovat se na trati a přistát, pouze pokud má takzvaný slot. Pokud tento čas nestihne, tak musí čekat na přidělení dalšího – a to samozřejmě znamená zpoždění,“ doplnil mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma.
V jednom dni může mít letadlo tři až čtyři lety. „Ve chvíli, kdy se někde zpozdí, tak je to jako domino. Z jedné hodiny zpoždění na začátku dne může být na jeho konci třeba pět,“ promluvil Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří.
O zavazadla se na pražském letišti stará dceřiná handlingová společnost Letiště Praha Czech Airlines Handling. Na možné zpožďování výdeje zavazadel kvůli hustému provozu letiště upozornilo v pondělí.
Letiště o prvním prázdninovém víkendu, od pátku do neděle, odbavilo 178 550 cestujících, tedy o jedenáct procent více než loni. Lety nad Evropou v posledních dnech kvůli řízení letového provozu v evropském vzdušném prostoru nabírají zpoždění, největší problémy vznikaly o víkendu na spojích s Tureckem.