Letiště Václava Havla v Praze hodlá za deset let odbavovat o třetinu více cestujících než nyní. Společnost Letiště Praha proto chce do jeho rozvoje investovat 32 miliard korun. Půjdou zejména na rozšíření terminálů, parkovišť a také úpravu odbavení. Chystá se také upravit způsob, jak terminály využívá. Zanikne jejich striktní rozdělení podle schengenských a mimoschengenských destinací, přičemž lety mimo schengenský prostor budou v budoucnu odlétat z terminálu 2 místo stávajícího terminálu 1.
Pražské letiště chce do deseti let odbavovat 21 milionů cestujících. Rozšíří terminály, upraví jejich chod
Ministerstvo financí podle generálního ředitele Letiště Praha Jiřího Pose schválilo strategii rozvoje letiště, jehož první fáze je naplánována na nadcházejících deset let. „Náklady na realizaci první fáze odhadujeme ve výši 32 miliard korun a rád bych v tomto kontextu zdůraznil, že na žádný rozvojový projekt nepůjdou finance od daňových poplatníků. Všechny vize a plány budeme realizovat z našich financí,“ podotkl Pos.
To později v pořadu Byznys ČT24 zopakoval a dodal, že i v případě komplikací je letiště schopno se financovat samo. „V postcovidové době se ověřilo, že hranice pěti milionů odbavených cestujících znamená pro letiště schopnost pokrýt si provozní náklady. Hranice deseti milionů odbavených cestujících nám už umožňuje investovat do běžných oprav, údržby a nad hranicí deseti milionů si vyděláváme na budoucí rozvoj,“ uvedl s tím, že v letošním roce očekává provozní výsledek ve výši tří miliard korun.
V roce 2033 by letiště mělo podle jeho vedení odbavit přes 21 milionů cetujících. To je zhruba dvojnásobek oproti loňskému výsledku, o třetinu více než očekávaný letošní výsledek a o čtvrtinu více než v roce 2019, kdy bylo s více než 17 miliony cestujícími kapacitně na hraně. Klíčové má být rozšíření terminálů, díky čemu bude možné odbavit v dopravní špičce za hodinu dvakrát více cestujících.
Letiště chce mimo jiné postavit centrální bezpečnostní kontrolu na terminálu 1, odkud létají spoje mimo schengenský prostor. V současnosti procházejí cestující kontrolou až u nástupních bran, po úpravách by měli rámy procházet již při vstupu do tranzitní části jako na terminálu 2.
„Zlepšíme tím komfort pro cestující, umožníme efektivnější využití kapacit a přesun části schengenského provozu do terminálu 1,“ očekává od změny výkonný ředitel provozu letiště Martin Kučera. Kontrola by měla také zrychlit, čemuž mají pomoci nové rentgeny na zavazadla. V nich již nebude potřeba vyndavat ze zavazadel tekutiny a elektroniku. Zrychlení odbavování na terminálu 1 má podle Kučery pomoci i možnost samoodbavování zavazadel.
Dopravci budou mít svůj terminál, neschengenské lety se přesunou
Od úpravy fungování terminálů, které již nebudou rozděleny čistě podle toho, zda se z nich odlétá do schengenských či mimoschengenských destinací, si správa letiště slibuje zpřehlednění. V budoucnu by měli mít dopravci přidělena místa vždy jen na jednom terminálu. V důsledku se ovšem počítá s tím, že si leckteří dopravci místa u terminálů prohodí, na terminálu 1 – nyní mimoschengenském – by v budoucnu měla podle Kučery přijíždět letadlo schengenských dopravců, kteří v Praze nemají bázi. Jmenoval Brussels Airlines, Air France a Finnair.
„Terminál 2 bude určen pro neschengenské dopravce a všechny ostatní. Ostatní rovná se bázovaní nebo dopravců, kteří létají do obou oblastí – schengenských i neschengenských destinací,“ doplnil Kučera.
Na více cestujících by mělo podle plánů vedení pražského letiště čekat více letadel. V současnosti z Prahy létá 160 linek, do roku 2030 by jich mělo být 200. Přibýt by měly i dálkové linky. Nyní jich je 21, koncem dekády jich chce mít letiště 37. Pos podotkl, že pod dálkovými linkami jsou míněny i lety na blízký východ nebo do severní Afriky.
Vlaky očekává letiště do roku 2030, trolejbusy již napřesrok
Současně s rozšířením kapacity cestujících počítá letiště také se zlepšením dopravní obsluhy. Poměry pro automobilisty má zlepšit zvýšení počtu parkovacích míst z nynějších 6500 na deset tisíc. Do roku 2030 má být hotové také vlakové spojení, které zásadně zvýší kapacitu veřejné dopravy na letiště.
„Navýšení počtu cestujících se neobejde bez kvalitního spojení s centrem Prahy. Vlaky z Prahy na letiště by měly začít jezdit v roce 2030. Chceme také, aby nová trať z Masarykova nádraží na letiště byla napojena i na pražské hlavní nádraží,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Dílčí zvýšení kapacity veřejné dopravy na letiště má ale nastat již napřesrok. Z Veleslavína začnou místo autobusů jezdit trolejbusy, pražský dopravní podnik počítá s nasazením tříčlánkových vozidel, která pojmou přibližně o čtvrtinu více cestujících.
Letiště Praha si nechalo u agentury Median zpracovat průzkum, podle kterého 89 procent dotázaných podporuje další rozvoj největšího českého vzdušného přístavu. Podle zástupce agentury Josefa Fišera je to o sedm procentních bodů více než v roce 2019. Lidé podle průzkumu považují za nejdůležitější budování dopravní infrastruktury na letiště, ale také jeho modernizaci a digitalizaci, rozšiřování leteckých spojení do nových destinací, udržitelný rozvoj a rozvoj provozních kapacit.