Pražské letiště chce do deseti let odbavovat 21 milionů cestujících. Rozšíří terminály, upraví jejich chod

2 minuty
Události: Pražské letiště chce odbavovat 21 milionů cestujících
Zdroj: ČT24

Letiště Václava Havla v Praze hodlá za deset let odbavovat o třetinu více cestujících než nyní. Společnost Letiště Praha proto chce do jeho rozvoje investovat 32 miliard korun. Půjdou zejména na rozšíření terminálů, parkovišť a také úpravu odbavení. Chystá se také upravit způsob, jak terminály využívá. Zanikne jejich striktní rozdělení podle schengenských a mimoschengenských destinací, přičemž lety mimo schengenský prostor budou v budoucnu odlétat z terminálu 2 místo stávajícího terminálu 1.

Ministerstvo financí podle generálního ředitele Letiště Praha Jiřího Pose schválilo strategii rozvoje letiště, jehož první fáze je naplánována na nadcházejících deset let. „Náklady na realizaci první fáze odhadujeme ve výši 32 miliard korun a rád bych v tomto kontextu zdůraznil, že na žádný rozvojový projekt nepůjdou finance od daňových poplatníků. Všechny vize a plány budeme realizovat z našich financí,“ podotkl Pos.

To později v pořadu Byznys ČT24 zopakoval a dodal, že i v případě komplikací je letiště schopno se financovat samo. „V postcovidové době se ověřilo, že hranice pěti milionů odbavených cestujících znamená pro letiště schopnost pokrýt si provozní náklady. Hranice deseti milionů odbavených cestujících nám už umožňuje investovat do běžných oprav, údržby a nad hranicí deseti milionů si vyděláváme na budoucí rozvoj,“ uvedl s tím, že v letošním roce očekává provozní výsledek ve výši tří miliard korun.

15 minut
Byznys ČT24 – Budoucnost Letiště Praha
Zdroj: ČT24

V roce 2033 by letiště mělo podle jeho vedení odbavit přes 21 milionů cetujících. To je zhruba dvojnásobek oproti loňskému výsledku, o třetinu více než očekávaný letošní výsledek a o čtvrtinu více než v roce 2019, kdy bylo s více než 17 miliony cestujícími kapacitně na hraně. Klíčové má být rozšíření terminálů, díky čemu bude možné odbavit v dopravní špičce za hodinu dvakrát více cestujících.

Letiště chce mimo jiné postavit centrální bezpečnostní kontrolu na terminálu 1, odkud létají spoje mimo schengenský prostor. V současnosti procházejí cestující kontrolou až u nástupních bran, po úpravách by měli rámy procházet již při vstupu do tranzitní části jako na terminálu 2.

„Zlepšíme tím komfort pro cestující, umožníme efektivnější využití kapacit a přesun části schengenského provozu do terminálu 1,“ očekává od změny výkonný ředitel provozu letiště Martin Kučera. Kontrola by měla také zrychlit, čemuž mají pomoci nové rentgeny na zavazadla. V nich již nebude potřeba vyndavat ze zavazadel tekutiny a elektroniku. Zrychlení odbavování na terminálu 1 má podle Kučery pomoci i možnost samoodbavování zavazadel.

Dopravci budou mít svůj terminál, neschengenské lety se přesunou

Od úpravy fungování terminálů, které již nebudou rozděleny čistě podle toho, zda se z nich odlétá do schengenských či mimoschengenských destinací, si správa letiště slibuje zpřehlednění. V budoucnu by měli mít dopravci přidělena místa vždy jen na jednom terminálu. V důsledku se ovšem počítá s tím, že si leckteří dopravci místa u terminálů prohodí, na terminálu 1 – nyní mimoschengenském – by v budoucnu měla podle Kučery přijíždět letadlo schengenských dopravců, kteří v Praze nemají bázi. Jmenoval Brussels Airlines, Air France a Finnair.

„Terminál 2 bude určen pro neschengenské dopravce a všechny ostatní. Ostatní rovná se bázovaní nebo dopravců, kteří létají do obou oblastí – schengenských i neschengenských destinací,“ doplnil Kučera.

Na více cestujících by mělo podle plánů vedení pražského letiště čekat více letadel. V současnosti z Prahy létá 160 linek, do roku 2030 by jich mělo být 200. Přibýt by měly i dálkové linky. Nyní jich je 21, koncem dekády jich chce mít letiště 37. Pos podotkl, že pod dálkovými linkami jsou míněny i lety na blízký východ nebo do severní Afriky.

Vlaky očekává letiště do roku 2030, trolejbusy již napřesrok

Současně s rozšířením kapacity cestujících počítá letiště také se zlepšením dopravní obsluhy. Poměry pro automobilisty má zlepšit zvýšení počtu parkovacích míst z nynějších 6500 na deset tisíc. Do roku 2030 má být hotové také vlakové spojení, které zásadně zvýší kapacitu veřejné dopravy na letiště.

„Navýšení počtu cestujících se neobejde bez kvalitního spojení s centrem Prahy. Vlaky z Prahy na letiště by měly začít jezdit v roce 2030. Chceme také, aby nová trať z Masarykova nádraží na letiště byla napojena i na pražské hlavní nádraží,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Dílčí zvýšení kapacity veřejné dopravy na letiště má ale nastat již napřesrok. Z Veleslavína začnou místo autobusů jezdit trolejbusy, pražský dopravní podnik počítá s nasazením tříčlánkových vozidel, která pojmou přibližně o čtvrtinu více cestujících.

Letiště Praha si nechalo u agentury Median zpracovat průzkum, podle kterého 89 procent dotázaných podporuje další rozvoj největšího českého vzdušného přístavu. Podle zástupce agentury Josefa Fišera je to o sedm procentních bodů více než v roce 2019. Lidé podle průzkumu považují za nejdůležitější budování dopravní infrastruktury na letiště, ale také jeho modernizaci a digitalizaci, rozšiřování leteckých spojení do nových destinací, udržitelný rozvoj a rozvoj provozních kapacit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Některých infekcí přibylo, žloutenky A více než desetkrát, uvedl zdravotní ústav

V prvním čtvrtletí v tuzemsku meziročně přibylo některých infekcí, například svrabu, legionelózy a zejména žloutenky typu A. Jejích letošních 332 případů je více než desetinásobek počtu případů proti prvním třem měsícům loňského roku, vyplývá z údajů Státního zdravotního ústavu (SZÚ). Naopak se zpomalilo šíření černého kašle, spalniček či příušnic.
před 1 hhodinou

Hackeři útočili na pražskou Správu služeb. Ta se potýká s následky

Správa služeb hlavního města Prahy čelila kyberútoku a potýká se s následky – hackerská skupina začala zveřejňovat na internetu některé z ukradených materiálů a vyzvala organizaci k vyjednávání, informoval web iROZHLAS, kterému útok potvrdila přímo příspěvková organizace města. Podrobnosti k případu ale sdělovat nechce. Věcí se zabývá policie i Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost. Data byla odcizena před více než týdnem a útočníci dali pražské správě služeb 29denní ultimátum, uvedla společnost Check Point Software Technologies.
08:26Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Životickou tragédii připomíná výstava, hejtman čelí kritice

Končí lhůta pro posílání připomínek k plánované stavbě obchvatu Havířova. Vést má i přes městskou část Životice, kde nacisté během druhé světové války postříleli 36 mužů – mstili se za přestřelku mezi gestapem a partyzány. Událostem se nyní věnuje i výstava v Senátu. Spolupořádá ji poslanec a hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica (ANO), ale čelí přitom kritice pozůstalých, že dlouhodobě vystupuje proti důstojnému uchování památky. Výstava je přístupná veřejnosti, ale jen v pondělí, v určitý čas a po domluvě v infocentru.
před 8 hhodinami

Státní památky nabízí na Velký pátek mimořádný program

Na Velký pátek letos připadl Mezinárodní den památek a sídel. Mnohé státní hrady a zámky při této příležitosti připravily mimořádný program. Nejde jen o prohlídky, ale také o výtvarnou soutěž nebo o výpravu s indiciemi, sdělila mluvčí Národního památkového ústavu (NPÚ) Blanka Černá.
07:46Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Za týrání psa udělil soud muži trest dvou roků vězení

Okresní soud v Uherském Hradišti vyměřil kvůli týrání psa Martinu Tomaštíkovi trest dvou roků vězení, na pět let má zákaz chování zvířat. Verdikt je zatím nepravomocný. Muž nechal zvíře dlouhodobě o hladu a bez vody v prázdném bytě. Pes z posledních sil vyskočil na okno opuštěného bytu, kde si ho všimli sousedé. Nyní je v péči chovatelky.
před 20 hhodinami

Před 80 lety se v Plzni rozpoutalo válečné inferno. Město zasáhlo ničivé bombardování

Před osmdesáti lety zažila Plzeň rozsáhlé bombardování. Britské Královské letectvo chtělo zničit především seřaďovací nádraží, ale silně poškozené byly i okolní části Plzně. Obětí byly stovky. Šlo o nejmohutnější a nejtragičtější nálet za celou druhou světovou válku v západočeské metropoli.
před 20 hhodinami

Plísně, prošlé potraviny či nepořádek, vytýká hygiena školním jídelnám

Hygienici pravidelně kontrolují školní jídelny a kuchyně a pravidelně nacházejí stejná pochybení. Nejčastěji dávají pokuty za špatné postupy, nepořádek, plísně nebo nedostatečnou osobní hygienu zaměstnanců. Stále se opakujícím problémem jsou také přesolená jídla.
včera v 16:30

Čtení provází fantazie i nešvary, ukazují v Brně divadlo a výstava

Knihy se staly tématem hned dvou kulturních novinek z Brna. Jak inscenace pro děti Berta mezi řádky v divadle Polárka, tak výstava Člověk čtoucí v Památníku písemnictví se snaží návštěvníkům ukázat, jak je literatura v lidském životě důležitá. A také prozrazuje, že některé čtenářské nešvary se nemění ani po stoletích.
včera v 11:00
Načítání...