Začala stavba nového úseku D48. Dálnice nahradí silnici s velkou nehodovostí

9 minut
Začala výstavba části D48 Bělotín–⁠Rybí
Zdroj: ČT

Začala výstavba další části dálnice D48. Z rychlostní silnice se přemění na dálnici úsek mezi Bělotínem a Dubem a následně mezi Palačovem a Novým Jičínem. Etapa by měla být hotová za tři roky. Díky přestavbě na dálnici by mělo dojít i k zabezpečení úseku, který bývá místem častých dopravních nehod. Za posledních deset let při nich zemřelo 24 lidí.

Silnice první třídy vede přes Polom na Přerovsku už 45 let. Jeden z hlavních tahů do Polska a na Slovensko, ale i do Olomouce a Brna využívají denně tisíce řidičů. V následujících měsících projde tato silnice velkou proměnou, do tří let by se z ní měla stát dálnice.

Místní obyvatelé se tak musí obrnit trpělivostí. „Celkově to ovlivní na tři roky všechno, co si dovedete představit. Chození do školy, chození do obchodu, chození do zaměstnání, parkování, obrovský hluk, prašnost, celá stavba je obrovskou zátěží,“ vyjmenovala starostka obce Marta Koubková (nez.).

Obtíže se stavbou podle ní navíc nejsou vykoupené jejím přínosem. „Chtěl-li by se někdo zeptat, co to obci přinese, tak lze jednoduše odpovědět, nic. My přijdeme o tři přímé sjezdy do obce ze čtyř,“ uvedla starostka.

Druhá etapa stavby úseku začne až za čtyři roky

Přestavba silnice 48 je rozdělena do dvou etap. Stavba na té první začne v těchto dnech a trvat bude až do roku 2024. Týká se to úseku mezi Bělotínem a Dubem a mezi Palačovem a Novým Jičínem. Práce na druhé etapě začnou až za čtyři roky. Důvodem jsou zatím nevyřešené výkupy pozemků.

„Je to pro nás samozřejmě velmi důležité, protože silnice vykazuje dlouhodobě velkou nehodovost, nedělený čtyřpruh není ideální pro takovou vytíženou silnici, jako je zde,“ řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Aby silnice byla klasifikována jako dálnice, musí se rozšířit přibližně o 10 metrů. „Jízdní pásy se od sebe oddělí středním pásem, díky tomu se může zvýšit rychlost na 130 kilometrů v hodině,“ vysvětlil Mátl. Přestavba bude probíhat za provozu. „To je vždycky obrovská komplikace pro nás stavbaře. Vzbuzuje to moje osobní zděšení, nemám radost kvůli bezpečnosti práce, to je samozřejmě velká výzva,“ přiblížil generální ředitel COLAS CZ Tomáš Krones.

Cena úseku přesáhne bez daně tři miliardy korun. „Nejnákladnější budou mosty, které budou budovány,“ uvedl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica. Jeden z mostů vede i přes hlavní železniční koridor, pro stavbaře půjde o jeden z nejsložitějších úseků. Ředitelství proto ještě hledá technická řešení, která by na trase co nejméně omezila dopravu.

Za dekádu se na silnici staly tisíce dopravních nehod

Úseku I/48 se přezdívá silnice smrti. Za posledních deset let se tam stalo přes dva tisíce dopravních nehod, během kterých zemřelo 24 lidí.

Například před měsícem se tam srazilo pět aut, včetně cisterny na naftu. Silnice byla téměř celý den uzavřena. Před dvěma lety se tam zas přes dvojitou plnou čáru otáčel šofér kamionu. Zachytila ho palubní kamera jednoho z řidičů.

A v létě 2019 se u Starého Jičína srazila dvě osobní auta, jedno z nich vjelo do protisměru, osudná se stala nehoda čtyřem cizincům, kteří při ní přišli o život.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Moravskoslezský kraj

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24

Novou nabíječku ani nezapojili, nešlo u ní stát. Praha slibuje nápravu

Některé nabíjecí stanice pro elektromobily v Praze jsou umístěné tak nevhodně, že se k nim řidiči prakticky nedostanou. Pokud by u nich zaparkovali, riskují navíc pokutu. Technologie hlavního města chybu připouštějí a ve spolupráci s Pražskou energetikou chystají nápravu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025

Ministerstvo zrušilo firmě pokutu za znečištění Odry, věc se vrací inspekci

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) zrušilo pokutu společnosti BorsodChem MCHZ za znečištění řeky Odry. Resort vyhověl odvolání firmy, které letos v září Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) uložila pokutu za vypouštění zinku a kyanidů do řeky. Chemikálie mohly podle inspekce loni v prosinci otrávit desítky ryb. Případem se tak znovu bude zabývat ČIŽP.
2. 12. 2025

Případů žloutenky typu A je v Česku nejvíce od roku 1984

Lékaři letos evidují už 2880 případů žloutenky typu A, což je 4,5krát více než loni a nejvíc od roku 1984. Zemřelo 31 lidí, loni dva, vyplývá z informací Státního zdravotního ústavu (SZÚ). V listopadu přibylo 505 nově diagnostikovaných, o 86 méně než v říjnu. Nejvíce nakažených, více než čtyřicet procent z celkového počtu, je v Praze. Za poslední týden jich v metropoli přibylo téměř padesát. Následují Středočeský a Moravskoslezský kraj.
2. 12. 2025Aktualizováno2. 12. 2025

Soud v Ostravě zamítl návrh na ochranu domu v osadě Bedřiška

Krajský soud v Ostravě zamítl návrh na vydání předběžného opatření na ochranu domu v osadě Bedřiška v Ostravě Mariánských Horách. Vyplývá to z rozhodnutí, které soud zveřejnil. Na domě zůstávají demonstranti. Mluvčí obyvatel Bedřišky Eva Lehotská řekla, že podobné rozhodnutí očekávali, budou ho respektovat, což ale neznamená konec protestní akce.
1. 12. 2025Aktualizováno1. 12. 2025

Pokračování Rady vlády pro paměťovou agendu je nejisté

Některým místům s historickou stopou hrozí zánik, upozorňuje Rada vlády pro paměťovou agendu. Apeluje na samosprávy, aby devastaci předešly – jedná se například o okolí Šikmého kostela v Karviné. Orgán chce dále podporovat projekty, vyhlásil proto nové kolo dotací. Někteří představitelé hnutí ANO, které skládá příští vládu, však radu v minulosti označili za zbytečnou.
28. 11. 2025

Demolice i propouštění. Areál ostravské Nové Huti prochází výraznými změnami

Areál ostravské Nové Huti, kdysi největší v zemi, se výrazně změní. Ocelárnu nebo vysoké pece už nový majitel nepotřebuje. K zemi tak půjde řada budov. Projektanti teď počítají nejlepší způsoby likvidace a výnosnost z prodeje materiálu. Zatímco větší část lokality bude rozebrána, spodní část vysoké pece, kde zatuhlo surové železo, budou zřejmě muset odstřelit. Vyčištěné pozemky bude nový majitel nabízet developerům. Pokud se situace v ocelářství zlepší, chce na části postavit elektrickou pec. V provozech huti, které ještě vyrábí, pracuje přes dva tisíce lidí. Vedení firmy ale připravuje další propouštění. Z podniku za poslední měsíce odešly čtyři tisíce lidí, výpověď do konce roku dostane dalších 250.
27. 11. 2025
Načítání...