Začala stavba nového úseku D48. Dálnice nahradí silnici s velkou nehodovostí

Začala výstavba části D48 Bělotín–⁠Rybí (zdroj: ČT)

Začala výstavba další části dálnice D48. Z rychlostní silnice se přemění na dálnici úsek mezi Bělotínem a Dubem a následně mezi Palačovem a Novým Jičínem. Etapa by měla být hotová za tři roky. Díky přestavbě na dálnici by mělo dojít i k zabezpečení úseku, který bývá místem častých dopravních nehod. Za posledních deset let při nich zemřelo 24 lidí.

Silnice první třídy vede přes Polom na Přerovsku už 45 let. Jeden z hlavních tahů do Polska a na Slovensko, ale i do Olomouce a Brna využívají denně tisíce řidičů. V následujících měsících projde tato silnice velkou proměnou, do tří let by se z ní měla stát dálnice.

Místní obyvatelé se tak musí obrnit trpělivostí. „Celkově to ovlivní na tři roky všechno, co si dovedete představit. Chození do školy, chození do obchodu, chození do zaměstnání, parkování, obrovský hluk, prašnost, celá stavba je obrovskou zátěží,“ vyjmenovala starostka obce Marta Koubková (nez.).

Obtíže se stavbou podle ní navíc nejsou vykoupené jejím přínosem. „Chtěl-li by se někdo zeptat, co to obci přinese, tak lze jednoduše odpovědět, nic. My přijdeme o tři přímé sjezdy do obce ze čtyř,“ uvedla starostka.

Druhá etapa stavby úseku začne až za čtyři roky

Přestavba silnice 48 je rozdělena do dvou etap. Stavba na té první začne v těchto dnech a trvat bude až do roku 2024. Týká se to úseku mezi Bělotínem a Dubem a mezi Palačovem a Novým Jičínem. Práce na druhé etapě začnou až za čtyři roky. Důvodem jsou zatím nevyřešené výkupy pozemků.

„Je to pro nás samozřejmě velmi důležité, protože silnice vykazuje dlouhodobě velkou nehodovost, nedělený čtyřpruh není ideální pro takovou vytíženou silnici, jako je zde,“ řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Aby silnice byla klasifikována jako dálnice, musí se rozšířit přibližně o 10 metrů. „Jízdní pásy se od sebe oddělí středním pásem, díky tomu se může zvýšit rychlost na 130 kilometrů v hodině,“ vysvětlil Mátl. Přestavba bude probíhat za provozu. „To je vždycky obrovská komplikace pro nás stavbaře. Vzbuzuje to moje osobní zděšení, nemám radost kvůli bezpečnosti práce, to je samozřejmě velká výzva,“ přiblížil generální ředitel COLAS CZ Tomáš Krones.

Cena úseku přesáhne bez daně tři miliardy korun. „Nejnákladnější budou mosty, které budou budovány,“ uvedl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica. Jeden z mostů vede i přes hlavní železniční koridor, pro stavbaře půjde o jeden z nejsložitějších úseků. Ředitelství proto ještě hledá technická řešení, která by na trase co nejméně omezila dopravu.

Za dekádu se na silnici staly tisíce dopravních nehod

Úseku I/48 se přezdívá silnice smrti. Za posledních deset let se tam stalo přes dva tisíce dopravních nehod, během kterých zemřelo 24 lidí.

Například před měsícem se tam srazilo pět aut, včetně cisterny na naftu. Silnice byla téměř celý den uzavřena. Před dvěma lety se tam zas přes dvojitou plnou čáru otáčel šofér kamionu. Zachytila ho palubní kamera jednoho z řidičů.

A v létě 2019 se u Starého Jičína srazila dvě osobní auta, jedno z nich vjelo do protisměru, osudná se stala nehoda čtyřem cizincům, kteří při ní přišli o život.