Na dálnici D1 na Novojičínsku začala oprava mostu na hranici obcí Velké Albrechtice a Bravantice. Potrvá pět měsíců. Za týden začne o několik kilometrů dál ve směru na Olomouc oprava dalších dvou mostů, v Kujavách a v Bělotíně na Přerovsku. Ve všech opravovaných úsecích musí řidiči počítat s jízdou ve dvou pruzích a snížením rychlosti. Rekonstrukce mostů přijdou dohromady na 288 milionů korun, řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Tři mosty nad D1 projdou opravou. Práce na Novojičínsku už omezují provoz
První most je dlouhý 650 metrů. „Pracujeme nejenom na mostě, ale pracujeme rekonstrukčně i na takzvaných předpolích mostní konstrukce. Asfalt, respektive ten povrch, má odslouženo kolem šestnácti let,“ řekl Rýdl. Uvedl, že podle posledního sčítání dopravy místem denně projede v průměru 28 tisíc vozidel, přičemž čtvrtinu z toho tvoří těžká nákladní doprava.
„Momentálně máme na stavbě dva těžké kolové bagry. Jeden bude dočišťovat živičné vrstvy a druhý se připravuje na pondělí na demolice říms,“ popsal Aleš Kičmer ze společnost M - Silnice, která má opravu na starosti.
Rekonstrukce je rozdělena na dvě etapy. „Každá z těch etap, protože je třeba tu rekonstrukci mostu provést do hloubky, zabere pět měsíců. V letošní stavební sezoně provedeme pás směrem na Ostravu,“ přiblížil mluvčí ŘSD. Po zimní přestávce se bude opravovat druhá polovina mostu, tedy část ve směru na Olomouc, a doprava se přesune na už opravenou polovinu.
Oprava omezuje provoz
„Jezdí se dvěma jízdními pruhy v každém směru a jezdí se sníženou rychlostí, řidiči to respektují a zácpy se tady netvoří,“ poznamenal Rýdl. Dodal, že uvedený dopravní režim už ŘSD vyzkoušelo loni při opravě první poloviny mostů v Kujavách a Bělotíně.
Pět měsíců je podle Rýdla pro opravu mostů nejkratší možná doba. „My jsme ve výběrovém řízení nesoutěžili výhradně jenom na potenciální nejnižší cenu, ale zároveň jsme velký prostor při hodnocení dávali možnosti zkrácení harmonogramu. Původní předpoklad, s kterým počítal projektant jako s možným, byl o více než měsíc delší. To znamená, že skutečně těch pět měsíců je, pokud jde o čas, hospodárná a velmi vstřícná doba,“ rozvedl Rýdl.
ŘSD už dříve předeslalo, že na mostě byly závady, jako jsou trhliny ve vozovce, vyjeté koleje, místní poklesy, zatékání do nosné konstrukce, nerovnosti na horní ploše betonové mostovky či nedostatečná přilnavost izolace k podkladu. Součástí opravy bude nahrazení mostního svršku, revize mostních závěrů, čištění a údržba kanalizace, zábradlí i protihlukových stěn.