Na hlavním nádraží v Praze se v neděli pro veřejnost otevřou zrekonstruované prostory historické Fantovy budovy, zájemci je budou moct navštívit s organizovanými prohlídkami. Rezervační systém je již plný. Rekonstrukce, která začala na podzim 2021, měla původně skončit v létě.
Fantova budova na hlaváku je se zpožděním opravena
„Je to největší česká secesní památka. Skrývala se zde perla, kterou se podařilo odhalit,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Pražské hlavní nádraží je podle něj víc než jen železniční stanice. Je to současně důležitý přestupní uzel, moderní obchodní galerie a nyní se díky dokončení historických prostor Fantovy budovy stává i reprezentativním společenským centrem. „Vracíme mu tak význam, který mělo v minulosti,“ dodal.
Secesní Fantova budova vznikla v letech 1901 až 1909. Do roku 1977 sloužila jako hlavní odbavovací prostor hlavního nádraží. Svůj název nese po architektovi Josefu Fantovi, který byl autorem jejího návrhu.
Práce v interiérech navázaly na rekonstrukci fasády z let 2019 až 2022. Stavbaři se poté zaměřili na interiéry v severní části památkově chráněného objektu, které zahrnují zejména několik kulturních sálů. Nyní jim zbývá udělat poslední dokončovací práce v souvislosti s kolaudačním řízením.
Práce zahrnovaly opravu a zrestaurování Fantova sálu, Sloupového sálu, chodby, kavárny a VIP salonku podle původního Fantova návrhu. Stavbaři dále eskalátorem propojili historické sály se severním podchodem.
Kavárna
Dvoupatrové Foyer Café bude zčásti sloužit jako kavárna přístupná z centrální části stanice a z 1. nástupiště. Půjde o vstupní foyer do sálů Fantovy budovy, kde budou i recepce, šatna a toalety.
Fantův sál bude sloužit jako hlavní prostor pro kulturní a společenské akce. Sloupový sál bude plnit funkci business lounge. Zájemcům bude k dispozici rovněž salonek pro maximálně 12 osob.
V příštím roce se ve Fantově budově začnou pro zájemce konat pravidelné komentované prohlídky. Otevře se také kavárna, pro kterou Správa železnic nyní hledá provozovatele. Velké sály budou sloužit pro kulturní a společenské události.
Spory o další přestavbu
„Na hlavním nádraží ale ještě nekončíme. Je před námi druhá etapa stavby, během které dojde na renovaci jižní části Fantovy budovy a také jejích vyšších pater. V rámci společného projektu Nový hlavák provedeme rekonstrukci nové odbavovací haly a revitalizaci okolí,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
S tím je spojen spor mezi památkáři na jedné straně a magistrátem a SŽ na druhé. Fantova budova nádraží má památkovou ochranu, která se podle ministerstva kultury vztahuje i na novou odbavovací halu ze 70. let minulého století.
Rozšíření ochrany však rozporuje Praha i SŽ. Hala by podle jejich tento týden zveřejněného návrhu měla být částečně zbourána. Návrh na přestavbu, který uspěl v architektonické soutěži vypsané Správou železnic, Prahou a pražským dopravním podnikem, počítá s tím, že na místě přední části haly vznikne prostranství zastřešené dřevěnou konstrukcí.
Hlavní nádraží v Praze bylo otevřelo 14. prosince 1871, tehdy s názvem nádraží císaře Františka Josefa. Fantova budova nahradila na začátku 20. století původní, už nevyhovující nádražní budovu.