Financování stavby metra D s pomocí úvěru předjednaného s Evropskou investiční bankou (EIB) není ohroženo. V tiskové zprávě to uvedl vedoucí tiskového odboru pražského dopravního podniku (DPP) Daniel Šabík. Pochybnosti se objevily kvůli kritice soutěže na stavbu druhého úseku nové linky z Olbrachtovy na Nové Dvory ze strany sdružení vedeného firmou PORR, které DPP kvůli nesplnění zadávacích podmínek z tendru vyloučil.
Financování metra D u Evropské investiční banky není ohroženo, ujišťuje pražský dopravní podnik
Stavba nové linky pražského metra, které propojí Pankrác a Písnici, začala loni. Ve výstavbě je nyní úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má právě úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Představenstvo DPP začátkem září schválilo jako vítěze tendru na druhou část stavby sdružení vedené firmou Subterra s nabídnutou cenou zhruba 30 miliard korun bez DPH.
Praha může od Evropské investiční banky (EIB) na celou stavbu linky metra D čerpat úvěr v přepočtu ve výši zhruba 23 miliard korun, zastupitelé podmínky schválili loni v červnu. Podle DPP nicméně zatím ani nebyla uzavřena smlouva o čerpání peněz, takže není co pozastavovat. Jde o reakci na vyjádření opozičního zastupitele Ondřeje Prokopa (ANO) z posledních dní. Odhad nákladů na celou linku je něco přes 50 miliard korun.
Generální ředitel DPP Petr Witowski opět odmítl i kritiku ze strany sdružení firem PORR, Vinci a Marti (PVM), které dříve označilo své vyloučení za nezákonné a podalo proti němu námitky. „DPP vždy postupuje v souladu se zákonem o zadávaní veřejných zakázek a stejně tomu bylo i v případě zakázky na druhou část metra D. Koneckonců – správnost postupu doposud vždy potvrdily soudy i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), kteří jsou jedinými arbitry,“ řekl Witowski.
Předseda ÚOHS Petr Mlsna nedávno zrušil rozhodnutí úřadu, které tendr na úsek metra z Olbrachtovy na Nové Dvory zrušilo kvůli údajně diskriminačním podmínkám. Zadávací řízení u antimonopolního úřadu napadla společnost Metrostav DIZ. Úřad musí nyní tendr posoudit znovu a zohlednit přitom právní názor svého předsedy.
Stavbu metra D řešil i Nejvyšší správní soud, který rozhodl ve prospěch DPP a v srpnu zamítl kasační stížnosti Pankrácké společnosti a muže z Kovařovicovy ulice v Praze 4, kteří už dříve neúspěšně zpochybnili stavební povolení u Městského soudu v Praze.