Obrat herních společností loni vzrostl na 4,5 miliardy korun a koronavirus zvýšil poptávku. Firmám ale chybí vývojáři

UDÁLOSTI: Obrat českých firem, které vyvíjejí počítačové hry, vzrostl loni na 4,5 miliardy korun a koronavirus pomohl k dalšímu růstu (zdroj: ČT24)

Obrat českých počítačových herních společností dosáhl loni 4,5 miliardy korun, vzrostl tak meziročně o pětinu a proti roku 2017 byl téměř dvojnásobný. Letos vzroste na pět miliard korun, uvádí studie, kterou zveřejnila Asociace českých herních vývojářů. Koronavirové restrikce odvětví neuškodily – naopak, poptávka po virtuální zábavě vzrostla. Šedesát procent firem ale uvádí, že nemají dostatek zaměstnanců.

V Česku je 110 firem, které vyvíjejí hry, produkce podle asociace násobně převyšuje obrat české filmové a televizní produkce. Problémem je ale nedostatek pracovních sil. Údaje byly sbírány od února do dubna, můžou být nakonec ještě větší, protože prodeji počítačových her se podle předsedy asociace Pavla Baráka v době koronavirové epidemie dařilo. Poptávka připomínala předvánoční období.

„Herní průmysl roste v České republice o něco více než 20 procent a ještě tomu přidalo, že je víc lidí doma. Mají zájem realxovat před televizí nebo počítačem,“ poznamenal Pavel Barák.

Většina společností v Česku vyvíjí hry pro konzole a PC (67 procent), na mobilní trh se soustředí menší část. Naprostá většina zákazníků je ze zahraničí, zejména Spojených států amerických, Německa, Velké Británie, Ruska a Číny. Více než polovina vývojářských studií sídlí v Praze, následuje Brno (23 procent), Ostrava (pět procent) a Olomouc (tři procenta), ve zbytku republiky je pak 16 procent firem.

Herní průmysl v Česku vytvořil na 1750 pracovních míst, více než pětina jsou programátoři, 19 procent pak grafici. Ročně se otevře zhruba tři sta nových pracovních příležitostí, podle asociace ale šedesát procent firem uvádí, že jim zaměstnanci chybí. 

Výhoda pro starší tituly, překážka pro nové

Koronavirus pomohl už prodávaným hrám, podle Baráka šlo světově o růst o 20 až 30 procent. Například podle Martina Frývaldského ze společnosti Warhorse, která se proslavila vytvořením hry Kingdom Come: Deliverance, bylo ale problematické uvádět na trh nové hry, výzvou bylo pak také fungování herních studií.

„Zorganizovat vývoj tak, aby mohl běžet, to není triviální záležitost,“ dodal. Průměrná délka vývoje hry jsou tři roky.

Skoro devět z deseti českých studií vydává hry vlastními silami, 12,5 procenta využívá nějakého dodavatele. Zhruba pětina studií má investora, podle Baráka ale chybí investiční podhoubí a lidé bez zkušeností s herním průmyslem se obávají tento obor finančně podpořit. Dodal, že se vedou jednání o podpoře ze strany Státního fondu kinematografie.

Na tiskové konferenci znovu Marek Španěl z Bohemia Interactive popřel, že by se studio mělo prodávat čínské internetové společnosti Tencent. „Byly to pouze fámy, nevím, co bylo zdrojem,“ uvedl. Podle něj s firmou Tencent pokračuje spolupráce na hře Ylands 2.

Na začátku června specializovaný server The Information napsal, že Tencent koupil v Bohemia Interactive podíl mezi 70 a 80 procenty zhruba za 260 milionů dolarů (6,2 miliardy korun). Tuzemský podnik to ale odmítl.

Načítání...